v-g skrev:
Man kan ju använda fixturen för RiR utan det yttre röret.

Jag använde de vinkelfixturer som finns sen sköt jag en urholkad regel emot som extra stöd. "över" rören i väggen satte jag också en regelbit som var lite holkad. Ut och in rör det sig nästan inget men i sidled är det lite "mån". Detta för att jag tyckte att det var svårt att få exakt CCmått för väggbrickans skull.
Om du använder väggskenan så är det inga problem att få cc-måttet rätt.
 
jeppeknaster skrev:
Om man använder sig av pex rir så är väl tanken att vid ett ev läckage så ska vattnet rinna i det yttre röret till en plats där det är kopplat. Hur blir det då om jag har kopplingen inne i en större garderob? Förflyttar jag inte bara skadan till en annan del av huset? Vill helst inte bada i garderoben. Finns det nån fixtur för pex som inte är rir och som är hyfsat enkel att montera för en lekman?

En annan fråga, räcker det med att regla ut befintlig vägg 70mm för att kunna montera fixturen?
Hemligheten med rir är ju att du har två ställen att titta efter vatten på som dessutom går att okulärbesiktiga. Alternativet är ju att det droppar lite i bjälklaget och det märker du inte förrens det är för sent.

Det är ju listigt att placera fördelare/kopplingar på ett vattenokänsligt ställe eller där det inte går använda de täta fördelningsskåpen som Wirsbo tillhandahåller. Eftersom dessa skåp är dyra har jag struntat i det och placerat gv fördelare i ett fuktkänsligt utrymme ändå - jag räknar med att det droppar ut lite på golvet så jag märker det om problem uppstår. Tappvattenfördelare har jag placerat så att det kan få spruta lite vatten, oavsett om det kommer via ett skyddsrör eller en läckande koppling - det är ju lite högre tryck i tappvattnet så mer vatten strömmar ut här innan man märker det...

Vad är det för fixturer du ska ha? Kallbockfixturer (90 graders vinklar) finns ju till alla dimentioner med och utan skyddsrör.
 
MathiasS: Vägskena plus fixturer kostar väl över 500 spänn? Denna kostade 19 kr*2 plus några skruv och lite spillregel. Kanske ska nämna att det är för handdukstork(=elementvatten) och ej handfat. Men principen är ju detsamma och väggbrickorna likaså ;)

Kunde alltså fått det stummare än stumt men just här ser jag ingen fördel med det.

Till VV & KV kör jag rediga kopparrör.
 
v-g skrev:
MathiasS: Vägskena plus fixturer kostar väl över 500 spänn? Denna kostade 19 kr*2 plus några skruv och lite spillregel. Kanske ska nämna att det är för handdukstork(=elementvatten) och ej handfat. Men principen är ju detsamma och väggbrickorna likaså ;)

Kunde alltså fått det stummare än stumt men just här ser jag ingen fördel med det.

Till VV & KV kör jag rediga kopparrör.
Näe det är inte så dyrt. Dom gröna väggfixturerna kostar 40 spänn ungefär och väggskenan under hundringen.

Smaken måste ju få vara som baken men jag tycker lätt det är värt detta för att få röret fixerat på rätt cc avstånd, i våg/lod och fixerade på djupet också. Självklart kan man få andra lösningar att funka bra också.
 
Ahh just den menar du ja. Finns inte på Rinkaby vad jag hittat. Trodde du menade denna modellen:
8120.jpg
 
MathiasS skrev:
Hemligheten med rir är ju att du har två ställen att titta efter vatten på som dessutom går att okulärbesiktiga. Alternativet är ju att det droppar lite i bjälklaget och det märker du inte förrens det är för sent.

Det är ju listigt att placera fördelare/kopplingar på ett vattenokänsligt ställe eller där det inte går använda de täta fördelningsskåpen som Wirsbo tillhandahåller. Eftersom dessa skåp är dyra har jag struntat i det och placerat gv fördelare i ett fuktkänsligt utrymme ändå - jag räknar med att det droppar ut lite på golvet så jag märker det om problem uppstår. Tappvattenfördelare har jag placerat så att det kan få spruta lite vatten, oavsett om det kommer via ett skyddsrör eller en läckande koppling - det är ju lite högre tryck i tappvattnet så mer vatten strömmar ut här innan man märker det...

Vad är det för fixturer du ska ha? Kallbockfixturer (90 graders vinklar) finns ju till alla dimentioner med och utan skyddsrör.
Tänkte mig nåt typ wirsbos fixtur 25 och fästplåten. Men utan skyddsröret. Hittar ingen sådan enkel konstruktion till pex utan skyddsrör. Nån som har tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.