Tack för tips! Rinkaby kanske vore något. Dock verkar de inte ha väggbockfixturen som syns på MathiasS bild.
 
Rinkabyrör har en annan variant av fixturen för att få cc 80 el 160 mm har artnr: 8121 kallas "Wirsbo fästjärn" står ingen info hos rinkaby rör om vad det är men går man in på www.wirsbo.se å kollar i deras webkatalog så får man mer info om vad det är samt en liten bild.

Det verkar som alla tilverkare har olika system med fixturer osv, vvs killarna som var här hemma använde LK´s grejer och de hade en stor plåtskiva med en massa hål som man skruvade upp och fäste själva väggdosorna i.
 
MathiasS missade ditt tips igår. Det kan ju också vara ett sätt.

Fredells verkar vara välsorterade - de har inga RiR-grejor i själva varuhuset?
 
Strulputten skrev:
MathiasS missade ditt tips igår. Det kan ju också vara ett sätt.

Fredells verkar vara välsorterade - de har inga RiR-grejor i själva varuhuset?
Näe i varuhuset finns inte mycket egentligen. Men du hämtar det du ska ha på lundagrossisten som ligger tvärs över gatan från Sickla köpcentrumet, dvs 300meter från Fredells.
 
Strulputten skrev:
Väcker tråden igen med en riktigt grundläggande fråga:

Går det att byta PEX-röret om något skulle gå fel (t ex om man kapar det för mycket när täckbrickan ska monteras)?
Det ser ut att bli ganska liten radie på PEX-röret på MathiasS bild, så det kanske inte är alldelse lätt att få ett nytt PEX-rör genom kröken.

Dessutom undrar jag om RiR går att köpa över disk någonstans i Stockholmstrakten?

Rören ska dras under mellandagarna och p g a dålig framförhållning har jag inte skaffat de delar som behövs. Det kanske slutar med Prisol i stället. Det går i alla fall att få tag på överallt.
Angående att byta pexrör så har jag sett ett "specialverktyg" i en grossistkatalog som är en kort vajer med två "svinpittar" i varje sida som man gängar fast i gamla pexröret och det ny. Sedan blir det att dra som in i h...e för att få ur det gamla röret samtidigt som man drar in det nya röret.

Stava Rör i Arninge har Wirsbo Pex på lager
 
Ringde Stava Rör och de hade mycket riktigt RiR på lager men hade slut på väggbockfixturen. Fredells och lundagrossisten var ett bra tips som nog hade sparat mycket pengar, men jag jobbar på andra sidan stan och det är mycket på jobbet så här före Jul.

Tidplanen är helig så det slutade med att jag fick bita ihop och gå in i en Comfortbutik. Priserna var som tidigare nämnts betydligt högre än på nätet men de hade nästan allt.

Det enda jag saknar nu är rörklammorna, men det kanske går att klamra rören på något annat sätt?

Om man ska kunna byta PEXröret på det sätt anis16 nämner så antar jag att ytterröret måste sitta fast ordentligt.

Ska även kolla på bilderna som nämnts tidigare i tråden eftersom jag aldrig hållit på med RiR tidigare.
 
Vet inte vart du bor i stockholm men jag bor lite utanför stockholm i Norrtälje
där finns en firma som heter Göthes sanitet och dom har hjälp mig jätte mycket med tips och råd när det gäller pex och dom var några kronor dyrare än rinkaby och rinkaby svarade inte frågor om installation utan där kunde man bara beställa varor
så mitt tips om du bor på norra sidan är att kontakta dom
 
Tack lillmankan! Jodå jag bor norr om Stockholm så Göthes ska jag testa när det blir vardag igen. Jag saknar fortfarande några rörklammor.
 
Hej

Skall utföra en liknande uppgift, men jag har prisolrör, som skall gå rakt genom en 20cm vägg. ( Från ett rum, genom en tjock regel-vägg, till kommod i våtrum.)
Hur skall jag fixera prisolrören? Måste jag fixera dom till någon regel inne i väggen, eller finns det liknande raka fixeringsattiraljer för prisolrör?
 
Hej
Lyfter denna fråga igen, i hopp om att få svar.
Jag skall alltså gå rakt genom en vägg, från ett rum till ett badrum, och undrar om jag behöver fixera prisolrören på något särskilt sätt inne i väggen, eller om det räcker att dom sitter fast på väggen i det ena rummet, och sedan i väggbrickan i badrummet? Väggen är en regelvägg som är ca 20 cm tjock.
 
Vad man måste göra vet jag inte men jag skulle vara väldigt noggrann med att fixera röret så att det inte kan tryckas in i väggen när du monterar blandarfästet. Jag skulle också fixera det i sidled genom att fylla hålet med någon lämplug gucka, vad vet jag inte.
 
Kanske man kan dra én vanlig rörklämma runt röret nära väggbrickan, inuti väggen, och fästa i en regel?
Röret är ju inte så lätt att byta ut då, men det kanske är enda lösningen?
 
Jag brukar för det mesta använda patentband/spikband när jag fixerar rörgenomföringar, sitter som berget och man kan dra fixeringarna kors och tvärs precis som man vill!
 
Om man använder sig av pex rir så är väl tanken att vid ett ev läckage så ska vattnet rinna i det yttre röret till en plats där det är kopplat. Hur blir det då om jag har kopplingen inne i en större garderob? Förflyttar jag inte bara skadan till en annan del av huset? Vill helst inte bada i garderoben. Finns det nån fixtur för pex som inte är rir och som är hyfsat enkel att montera för en lekman?

En annan fråga, räcker det med att regla ut befintlig vägg 70mm för att kunna montera fixturen?
 
Man kan ju använda fixturen för RiR utan det yttre röret.

Jag använde de vinkelfixturer som finns sen sköt jag en urholkad regel emot som extra stöd. "över" rören i väggen satte jag också en regelbit som var lite holkad. Ut och in rör det sig nästan inget men i sidled är det lite "mån". Detta för att jag tyckte att det var svårt att få exakt CCmått för väggbrickans skull.
 
  • IMGP1497.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.