Man ska alltid fråga vad saker kostar innan man köper...
 
Det är tyvärr ganska vanligt att man bli blåst på detta sättet. Rörmokare och elektriker är av samma virke.
Det är bara att protestera och visa att samma uttag kan köpas betydligt billigare, och påpeka arbetstiden. Du har inte rätten på din sida men om den personen är det minsta rädd om sitt rykte så inser han sitt misstag.
Det är för jävligt att hantverkare gör så och lurar många kunder som har mindre insikt i verkliga kostnader. Ocker är ordet.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
vectrex skrev:
Jobbar du som elektriker, det trodde jag inte? Har för mig att jag t.o.m. sett att du skrivit just "att du inte jobbar som elektriker"?
Om och när jag i så fall skrev det, så jobbade jag antagligen inte som elektriker då. ;)
 
Thomas_Blekinge skrev:
Det är tyvärr ganska vanligt att man bli blåst på detta sättet. Rörmokare och elektriker är av samma virke.
Det är bara att protestera och visa att samma uttag kan köpas betydligt billigare, och påpeka arbetstiden. Du har inte rätten på din sida men om den personen är det minsta rädd om sitt rykte så inser han sitt misstag.
Det är för jävligt att hantverkare gör så och lurar många kunder som har mindre insikt i verkliga kostnader. Ocker är ordet.
Det handlar om garantier också.
100gånger enklare att reklamera material till grossister än till Bauhaus.
Elektrikern ansvarar för materialet som denne sätter upp. Går det sönder/fungerar inte som det ska, tror du Bauhaus betalar elektrikern? Därav vägrar vissa att montera om man inte får sälja material.
Just i detta fall är det kanske inte så.
 
Mikael_L
kanonkula skrev:
Det handlar om garantier också.
100gånger enklare att reklamera material till grossister än till Bauhaus.
Elektrikern ansvarar för materialet som denne sätter upp. Går det sönder/fungerar inte som det ska, tror du Bauhaus betalar elektrikern? Därav vägrar vissa att montera om man inte får sälja material.
Just i detta fall är det kanske inte så.
Om du har så mycket trasiga saker att du måste lägga på 400% för garantierna så är det ärligt talat dags för dig att byta fabrikat.
Garantiåtaganden för kvalitetsprodukter ska typiskt ligga i häraden 0,1% - 5% för sådana här prylar.

Säljer du hemelektronik (TV, DVD, stereo osv) så får du inte köpa sakerna 5% billigare för att du tar garantin själv och inte låter generalagenten ta det ansvaret.
Sådana avtal finns i den branschen, och det handlar alltså typiskt om nivåer på några få procent, som garantiåtagandet anses vara värt.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Om du har så mycket trasiga saker att du måste lägga på 400% för garantierna så är det ärligt talat dags för dig att byta fabrikat.
Garantiåtaganden för kvalitetsprodukter ska typiskt ligga i häraden 0,1% - 5% för sådana här prylar..
Jag säger inte att just detta exempel var så.
Det jag säger är att ett litet påslag på material är naturligt.
Dock inte 300% som i ts fall men jag skrev att ts skulle tänka till innan ts ringde och klagade då elektrikern var en bekant.
 
sblixten skrev:
Det kan väl ändå inte stämma. Om den faktiska restiden är mindre kan man väl inte fakturera mer?
Ex: Två kunder 5 mil enkelresa på samma ort. 4h hos varje.
Kan man fakturera bägge för 10mil samt tiden?
Ja. Båda kunderna får betala som om det var enkelresa ifrån firman. Att hantverkaren den dagen lyckades boka in en kund och hans granne är bra för hantverkaren. Där tjänade han en slant!

Det är sådana saker som gör att om man är duktig lyckas tex fakturera 45 timmar men endast jobba 40 på en vecka.
 
kanonkula skrev:
... att ts skulle tänka till innan ts ringde och klagade då elektrikern var en bekant.
... eller så borde elektrikern tänka till innan denne fakturerar på det där sättet då kunden var en bekant.


För övrigt finns det alltid bekanta man klarar sig utan
 
  • Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
Ja tex dom som tycker att man på sin fritid ska komma och jobba "gratis"
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Mikael_L
elmont skrev:
Ja tex dom som tycker att man på sin fritid ska komma och jobba "gratis"
Ja det är bra att du drämmer i med den värsta motpolen åt andra hållet.

Antingen så tar man ut fullt GNP-pris som ligger 4-5ggr högre än vad sakerna egentligen kostar, och som elektrikern säkert har 80-90% rabatt på, sen saltar man på tiden med 133% mer än den tid man verkligen använt och slutligen kastar man in en bilersättning som inte känns så nödvändig så där för 500meter körning och sådär kompisar mellan.

Eller så arbetar man gratis, köper materialet ur egen plånbok och skänker, sen putsar man väl alla fönster på huset också, och bjuder på fika, för att visa sig riktigt underdånig.


Du kunde inte tänka dig något mellan dessa ytterligheter?
 
  • Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
Det som i min värld har varit i särklass vanligast är den sista varianten, den första har jag bara upplevt några fåtal ggr och det hos kunder som TROTS att man gjort sitt yttersta så "klagar" dom på den faktura som ska komma (och det innan dom har en aning om vad slutpriset skulle kunna bli). Av någon konstig anledning försvinner då min vilja att vara "human" och ersätts av en önskan att ta så mycket som möjligt och hoppas att jag aldrig ska komma till den kunden mer.
För även dom finns och oftast är det dom som inte sitter på fattighuset.
Ps
För övrigt har jag personligen genom alla år arbetat efter devisen, ett skäligt pris för ett skäligt arbete. Dvs varken för lågt eller för hög utan just så att bägge parter ska bli nöjda.
 
Redigerat:
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Jag kan tillägga till mitt föra inlägg (#11).
Kusin ett och tre bor ca 500 m från varandra fågelvägen. Dom hjälper varandra när den ene behöver hjälp och den andra har haft (tagit sig) tid. Dom grillar tillsammans några ggr/år.

Kusin ett var beredd att betala en del till kusin två men inte full arbetskostnad. Kusin ett bjöd t.o.m. på mat. Kusin ett hade då tagit in en lokal snickare istället.
Kusin ett har efter detta tagit hjälp av lokala snickare, han har även byggt själv.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
elmont skrev:
Ja tex dom som tycker att man på sin fritid ska komma och jobba "gratis"
Absolut, håller helt med.
Det är ju hela syftet med konceptet "bekanta" - att man ska tjäna rejält med pengar på dem.


Kom osökt att tänka på en bekant till mig som driver två bilverkstäder och som servade min bil nu i somras.
Han stoppade in jobbet där det fanns luckor och debiterade för den faktiska tiden istället för serviceprotokollets schablontider. Med lite rabatter på materiel blev servicen 1500 spänn billigare än verkstädernas fasta pris för den servicen på aktuell bil.

Märklig bekant, eller hur?
 
Du tycker naturligtvis att det är toppen men hur nöjd var din bekanta ? kanske inte lika nöjd som om h*n fått "normal" betalning.
 
tommib
Tja, det beror väl på vad man själv kan göra/har gjort för den bekanta. Elektriker är ett specialfall såtillvida att man inte får göra något själv (legalt) oavsett kunskap, men bilservice är snarlikt då det ofta kräver speciell utrustning som gemene man inte har hemma (även om det går att skaffa). jbr kanske besitter någon specialkunskap som hen kan bidra med när den bekanta behöver hjälp. Du vet, så där som vänner gör ;)

Oaktat detta så handlar tråden egentligen om något annat. I mitt tycke spelar det inte så stor roll om TS är bekant med elektrikern eller inte (mer än att umgänget kanske upphör nu). Det är i alla fall överpriser. Den enda relevansen en bekantskap har i detta fall är väl att man inte väntar sig att bli blåst och därför inte kollar i förväg vad det ska kosta.

Läxan här är tyvärr att inte lita på någon och att man måste begära en prisuppgift innan arbetet påbörjas. Det är tråkigt att vissa hantverkare beter sig på detta sätt då det gör allt mycket jobbigare.

Din inställning, elmont, förefaller ändå vara sund. Den verkar dock vara ett undantag. Sen kan man diskutera vad ett "skäligt pris" är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.