Vill man köra på löpande räkning frågar man om timmpriser, vad rekostnaden kan bli och vilket nettopåslag som ska tillämpas och man använder naturligtvis dom färdigtryckta mallar/avtal som finns för att skriva avtal.
Företaget redovisar timmar och bifogar kopior på fakturorna av gjorda inköp (där ser man normalt ev rabatter) samt ev hyrkostnad för div hyrmatr..
Det är knappast något större problem. Vad man inte ser är dom årsbonusar som IBLAND förekommer men dom brukar bara handla om någon enstaka % och förutsätter att man handlat för en, ofta, rätt stor summa och den bonusen får man som sagt inte på alla ställen.
 
Jag var nog otydlig när jag skrev påslag utan det som är intressant är ju slutpriset på materialet för mig som kund. Så för att kunna göra en bedömning där behöver ju elektrikern lämna en lista med faktiska priser på allt material innan och jag kanske är pessimistisk men det tror jag inte är så enkelt att få.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Vill man köra på löpande räkning frågar man om timmpriser, vad rekostnaden kan bli och vilket nettopåslag som ska tillämpas och man använder naturligtvis dom färdigtryckta mallar/avtal som finns för att skriva avtal.
Företaget redovisar timmar och bifogar kopior på fakturorna av gjorda inköp (där ser man normalt ev rabatter) samt ev hyrkostnad för div hyrmatr..
Det är knappast något större problem. Vad man inte ser är dom årsbonusar som IBLAND förekommer men dom brukar bara handla om någon enstaka % och förutsätter att man handlat för en, ofta, rätt stor summa och den bonusen får man som sagt inte på alla ställen.
Att få se ev rabatter är ju absolut inget värt, då det inte har någon som helst koppling till vad sakerna egentligen kostar.

Du som så ofta slår ett slag för att man ska fråga om vad det kostar, och är hantverkare samt egenföretagare själv.
Vad tycker du om kunder som frågar om vad det kommer att kosta?
Tycker du att det är besvärligt, eller är du mest glad i att dom vill veta innan hur mycket du kommer ta för jobbet?
Om man ber om fast pris, hur mycket tjänar du själv på det upplägget, i genomsnitt då, dvs hur mycket dyrare blir det för kunderna?
Brukar du tacka nej till jobb om kunden verkar vilja veta vad det kostar innan?
 
man bör ju om man är intresserad ta reda på timpris i detta ingår uteslutande alla verktyg som hammare byggsåg mm sen tillkommer oftast milkostnad för bil ev etablering kostnad för oss tex så kör jag ut maskinerna till arbetsplatsen det tar vi en fast kostnad för material specas ju är det mkt material bör man ju ta in pris på det innan
 
Skysodan skrev:
Kollade min elektriker som är fåmansföretagare. Plockade ut 1250000 i lön förra året. Blir efter lite räkning ca 80' före skatt. Så inte så ledsamt.
Det är garanterat inte 40h/ vecka där. :cool:
Tror du ligger närmare medelelekrikern om du tar bort 1:an.
På tal om löner, jag besökte en sjukgymnast i veckan, 15min=470kr. Allt kostar helt enkelt. Det jag hade sagt om jag var ts hade ifrågasatt antalet timmar. Vilket ts gjort.

Verkar inte vara lätt att göra forumfolket till lags, "ingen servicebil men ska ha massa material i bilen ändå."
Kruxet för ts är att timmarna har blivit dubblerade (enligt ts, jag vet inte hur lång tid det tog). Uttaget är väl ok. Kabeln är i högsta laget.
 
Mikael_L Har du inte misstolkat det jag skrev? Jag försöker en gång till.
När man får fakturorna från sina leverantörer så står normalt ordinarie priser samt det nettopris som man betalar på fakturan (kopian bifogar man för att kunden ska se nettopriset). Det kan jag med säkerhet påstå efter ett antal år som bla faktureringsansvarig på ett mindre byggföretag (ca 15 anstälda). ALLA fakturor som vi fick var nettofakturor det enda som inte fans med var den årsbonus på någon % som VISSA leverantörer gav. För ca 15 år sedan förekom det att man fick "bruttofakturor" som sedan krediterades men det har jag inte sett på mycket länge.
OCH jag tycker naturligtvis fortfarande att man ska begära pris MEN om man vill ha arbetet utfört på löpande räkning gör man som jag skrivit för att fortfarande ha kontroll på kostnaderna.
 
förstår inte varför kunden ska se nettopriset om det inte är avtalat netto+xx% annars tycker jag att man debiterar vad det ska kosta enl.lev riktpris till konsument så menar jag INTE typ den påhittade gnp prislistan utan vad kunden kan köpa materialet för hos handlar som riktar sig till konsument tex Bauhaus då tjänar hantverkaren sin del i form av rabattavtal och kunden kan jämföra enl dom normala priserna?
 
Ofta skriver man avtal med kunden om ett pris baserat på nettopriser + ett %påslag typ ABS09
 
Ja annars kan du ju inte komma och gnälla i efterhand!
Om du ska anlita en elektriker för att montera ett uttag genom en trävägg inkl 5meter kabel så hade iaf inte jag bara lyft luren och bett dom göra det!!
Jag hade frågat vad det kostar och om inte dom kan ge mig ett pris +\- 500kr så vet dom inte vad dom sysslar med!
Om bilen kostar 600, plus deras timkostnad på 600kr/h och material 1500kr spelar väl absolut ingen roll bara du får ett pris på vad det kosta.. Du måste väl inte be dom rabbla upp en spec i telefonen! Efter det får man själv avgöra om det är värt det eller inte.... Fattar inte vad som är så svårt, vissa verkar ju ha energi att lägga på att klaga över det här! Lägg det på att fråga hantverkarna om pris innan istället....
 
elmont skrev:
Ofta skriver man avtal med kunden om ett pris baserat på nettopriser + ett %påslag typ ABS09
Är det så vanligt vid mindre jobb? Har för mig att det diskuterats tidigare och jag tycker upplägget är bra och transparant men många hantverkare hävdar bestämt att de aldrig skulle uppge sina inköpspriser då det är kritiska affärshemligheter. ABS 09 och hantverkarformuläret innehåller väl både formuleringen nedan

Material, varor, hjälpmedel och övriga kostnader debiteras med redovisad självkostnad med tillägg för entreprenörarvode om %. Moms tillkommer.

Har för mig att vissa hantverkare menar att det är grossistpriset + påslag som gäller trots formuleringen och sen minns jag en smått bisarr diskussion om vad självkostnad är.

Så ett, ur mitt perspektiv sett, glasklart formulerade kontrakt verkar kunna tolkas helt olika från hantverkare till hantverkare och vissa vill helt enkelt inte använda det. Så använder man dessa så är det ingen garanti att man inte hamnar i konflikt men då finns i alla fall överenskommelsen på papper.

Men jag gillar att ha allt på papper och tycker kontrakten ovan är riktigt bra och jag skulle tycka att det är positivt om hantverkaren själv tar initiativet till att använda ett standardkontrakt så det är klart vad man kommit överens om.
 
Gusten87 skrev:
Ja annars kan du ju inte komma och gnälla i efterhand!
Om du ska anlita en elektriker för att montera ett uttag genom en trävägg inkl 5meter kabel så hade iaf inte jag bara lyft luren och bett dom göra det!!
Jag hade frågat vad det kostar och om inte dom kan ge mig ett pris +\- 500kr så vet dom inte vad dom sysslar med!
Om bilen kostar 600, plus deras timkostnad på 600kr/h och material 1500kr spelar väl absolut ingen roll bara du får ett pris på vad det kosta.. Du måste väl inte be dom rabbla upp en spec i telefonen! Efter det får man själv avgöra om det är värt det eller inte.... Fattar inte vad som är så svårt, vissa verkar ju ha energi att lägga på att klaga över det här! Lägg det på att fråga hantverkarna om pris innan istället....
Visst kan man be om en ungefärlig prisuppgift innan men då kan det vara bra att ha det dokumenterat på något sätt då många hantverkare inte har en susning vad det innebär att lämna en sådan uppgift.
 
OK låter ju bra konstigt att det alltid slutar med en missnöjd kund har fått för mej att folk alltid tycker dom har fått för höga material kostnader
 
mr_bygg skrev:
Visst kan man be om en ungefärlig prisuppgift innan men då kan det vara bra att ha det dokumenterat på något sätt då många hantverkare inte har en susning vad det innebär att lämna en sådan uppgift.
Ser absolut inte problemet, be dom skicka ett ungefärligt pris på sms, mail! Alla medel är tillåtna i dagens läge och dom vill slippa bekymmer lika mycket som kunden!
Lätt att gnälla om det i efterhand när man inte gjort tillräckligt förebyggande!
 
kanonkula skrev:
Det är garanterat inte 40h/ vecka där. :cool:
Tror du ligger närmare medelelekrikern om du tar bort 1:an.
På tal om löner, jag besökte en sjukgymnast i veckan, 15min=470kr. Allt kostar helt enkelt. Det jag hade sagt om jag var ts hade ifrågasatt antalet timmar. Vilket ts gjort.

Verkar inte vara lätt att göra forumfolket till lags, "ingen servicebil men ska ha massa material i bilen ändå."
Kruxet för ts är att timmarna har blivit dubblerade (enligt ts, jag vet inte hur lång tid det tog). Uttaget är väl ok. Kabeln är i högsta laget.
Jag kan fortsätta. Sotaren var här på brandkontroll. 10 min för 650kr.

Jag var hos tandläkaren som tog några bilder och sa att jag borde gå till tandhygienisten. 15 min för 850kr.

Inte för att de gör elektrikerns beteende bättre i denna tråden, men hantverkar-branschen är lila rutten som alla andra branscher....
 
Nu var det så att jag frågade pris innan. Fick på sms att det skulle gå på ca 1500 före rot. Men att kostnaden mest bestod i startkostnader. Men sen ändrades jobbet från byte av normkomponent till eluttag med läggning av kabel i rör. Sen lades jobbet på en annan firma som fakturerade detta. Så alla är missnöjda... Men att man har mage att fakturera 4h o servicebil o dyra artiklar är lågt. I realiteten måste jag jobba nästan en vecka för att få en elkille att jobba 1,5h hos mig. Jag har välbetalt jobb dessutom.

Kommer nog bli egendragning som förr i fortsättningen. Är ju knappast svårt att göra eller hålla sig ajour
med branchreglerna. Men nu ville jag inte pilla i normcentralen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.