I IntMgn skrev:
Hej,

Jag ska installera en diskmaskin och enligt BRF-regler måste en auktoriserad hantverkare göra jobbet. Det blir en billig diskmaskin från IKEA ([länk]). Kontaktade Hemfixarna Nordic AB som IKEA själva rekommenderar på sin hemsida. EFTER ROT-avdraget skulle kalaset gå på 10,3' tkr(!) Självklart kan jag, på egen hand, nedmontera köksskåpet som står där nu, blir det 2'tkr billigare.

Det finns ett eluttag bakom spisen, som står direkt till vänster om skåpet där jag tänkte ha diskmaskinen. Där bör man väl kunna koppla in diskmaskinen? Jag bifogar även en bild från under diskbänken. För mig ser det ut som att det är redan är förberett för diskmaskin men jag kan ha fel.

Vad säger ni? Är offerten rimlig?

Tacksam för tips och råd!

Mejlet:
"Eftersom du inte har haft en diskmaskin på plats sedan tidigare, behövs det anslutning av vatten, koppla fram el och även en snickare som tar bort skåpet.

Då vi behöver göra en anslutning av vatten har vi en VVS-Service på 1999 kr efter ROT-avdraget där det ingår 3 timmars hjälp.

För anslutning av elen har vi en El-service på 1999 kr efter ROT-avdraget.

För installation utav ett eluttag har vi ett fast pris på 1999 kr efter ROT-avdraget.

För nedmontering av själva skåpet har vi vår Bygg-Service på 1999kr efter ROT-avdraget.

Sedan för installationen av själva diskmaskinen har vi ett fast pris på 3350 kr och då är det varken RUT eller ROT-avdrag på det eftersom det är en vitvara.

Bygg-service: 2 855,00.
El-service: 2 855,00.
VVS-service: 2 855,00.
Installation av Diskmaskin inbyggnad: 3 350,00.
Installationsavgift: 448,00.
Installation av vägguttag: 2 407,00.
ARBETE TOT: 14 770,00 kr.
ATT BETALA: 10 339,00 kr"
så en diskmaskin som kostar 3995 kr, kostar 14 770 kr att installera. Det är ju helt j*vla sinnes. Men det är klart, folk betalar ju dessa summor och det därför dessa galningar har dessa summor.

Jag drog helt ny el, rör till diskbänk/maskin inkl diskmaskinen för 15000. men det var innan hysterin om räntorna, elkostnaderna och drivmedelkostnaderna uppstått. Alla företag såg/ser sina chanser att mjölka sina kunder på det de kan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pege01 skrev:
Därför är det bra att arbeta by the book.
Men det är just det att bortsett från eventuellt elistallationsarbete är det helt och fullt "by the book" att installera en diskmaskin själv i den lägenhet man disponerar med bostadsrätt.

Att branschorganisationer, i denna tråd med din hjälp, gärna skulle se att det var på annat sätt, gör det inte så att det är det.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
H Hilkka skrev:
Installationer ska göras på fackmannamässigt sätt.
Självklart. Har någon i denna tråd ens antytt något annat?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
H Hilkka skrev:
Du äger inte en bostadsrätt utan har besittningsrätt och styrelsen har rätt att komma in och kolla bl.a. ventilation och att du sköter om lägenheten. Installationer ska göras på fackmannamässigt sätt.
Ingen har rätt bara rusa in i lägenheten, inte ens hyresrätt har den som hyr ut rätt bara klampa in i bostaden utan att den som bor där vet när det behövs göras nåt.

Men det skönt bo i eget hus och slippa föreningar. Även om kommunala regler kan också vara fyrkantiga o gälla husägare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
S svedbo skrev:
så en diskmaskin som kostar 3995 kr, kostar 14 770 kr att installera. Det är ju helt j*vla sinnes. Men det är klart, folk betalar ju dessa summor och det därför dessa galningar har dessa summor.

Jag drog helt ny el, rör till diskbänk/maskin inkl diskmaskinen för 15000. men det var innan hysterin om räntorna, elkostnaderna och drivmedelkostnaderna uppstått. Alla företag såg/ser sina chanser att mjölka sina kunder på det de kan.
Det är ungefär som bilreparationer. Delen kostar nån hundring men jobbet går på flera tusen.

Helt sjukt är sånt här och ännu sjukare är det när staten sponsrar sånt här med rut och rot! Sen gnäller man om höga skatter men det är okej att företag får fiffla och även anställda som kör firmans leasingbilar privat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
P pege01 skrev:
Därför är det bra att arbeta by the book. Då är det lättare att driva sin talan mot försäkringsbolaget.
Visst ska man göra saker by the book och nogrannt!

Men det fel när försäkringsbolag eller som i de här fallet en förening bidrar till sånt här lurendrejeri.

Sen är ju Ikea experter att sälja saker billigt men ta enorma priser för tjänster och frakt etc.

Sen verkar det ju ts fall vara redan färdigt fixat det mesta. Tom elen fast den bakom spisen, det är inte olagligt att koppla in schuko kontakt som oaktoriserad. Behövs ingen elektriker till det.

Fast man kanske måste kontakta en tv reparatör för att få tv inkopplat och en datafirma som kommer och sätter in kontakten till routern.
 
Redigerat:
Veteranpoolen eller någon annan organisation som har seniorer med behörighet till helt andra priser än ockerfirmor som lurar folk.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
J Jazza1 skrev:
Veteranpoolen eller någon annan organisation som har seniorer med behörighet till helt andra priser än ockerfirmor som lurar folk.
Det här lät intressant. Hade en gång en elektriker på besök som vissa gjorde narr av var halvt dement, aldrig sett nån som jobbar så intensivt och vet vad han pysslar med!
 
I IntMgn skrev:
Hej,

Jag ska installera en diskmaskin och enligt BRF-regler måste en auktoriserad hantverkare göra jobbet. Det blir en billig diskmaskin från IKEA ([länk]). Kontaktade Hemfixarna Nordic AB som IKEA själva rekommenderar på sin hemsida. EFTER ROT-avdraget skulle kalaset gå på 10,3' tkr(!) Självklart kan jag, på egen hand, nedmontera köksskåpet som står där nu, blir det 2'tkr billigare.

Det finns ett eluttag bakom spisen, som står direkt till vänster om skåpet där jag tänkte ha diskmaskinen. Där bör man väl kunna koppla in diskmaskinen? Jag bifogar även en bild från under diskbänken. För mig ser det ut som att det är redan är förberett för diskmaskin men jag kan ha fel.

Vad säger ni? Är offerten rimlig?

Tacksam för tips och råd!

Mejlet:
"Eftersom du inte har haft en diskmaskin på plats sedan tidigare, behövs det anslutning av vatten, koppla fram el och även en snickare som tar bort skåpet.

Då vi behöver göra en anslutning av vatten har vi en VVS-Service på 1999 kr efter ROT-avdraget där det ingår 3 timmars hjälp.

För anslutning av elen har vi en El-service på 1999 kr efter ROT-avdraget.

För installation utav ett eluttag har vi ett fast pris på 1999 kr efter ROT-avdraget.

För nedmontering av själva skåpet har vi vår Bygg-Service på 1999kr efter ROT-avdraget.

Sedan för installationen av själva diskmaskinen har vi ett fast pris på 3350 kr och då är det varken RUT eller ROT-avdrag på det eftersom det är en vitvara.

Bygg-service: 2 855,00.
El-service: 2 855,00.
VVS-service: 2 855,00.
Installation av Diskmaskin inbyggnad: 3 350,00.
Installationsavgift: 448,00.
Installation av vägguttag: 2 407,00.
ARBETE TOT: 14 770,00 kr.
ATT BETALA: 10 339,00 kr"
Jag kan installera den åt dig för en pizza.
Så jävla trött på firmor som skall haffa åt sig..
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P pege01 skrev:
Brf vill nog, om de är noggranna, se kopia på fakturorna från elektriker och rörmokare.

Det går enkelt att kolla om rörisen är auktoriserad för säker vatten, [länk]
Och att kolla om elektrikern är behörig [länk]
som ofta är ett krav från försäkringsbolag.
Men det behövs ju ingen auktoriserad röris för att koppla på diskmaskinen på redan monterad krananslutning..
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.