kisumisu
BerraBo BerraBo skrev:
Ett alternativ till eluttag är att mata från kyl/frys om den är åtkomlig.
Det enkla sättet är isf att förlänga sladden och byta till dubbeluttag.
Går kanske göra. Men sen ska man tänka att råkar kylen, frysen gå samtidigt kompressorn och diskmaskinen är på sin toppförbrukning värmer vatten så är det risk att proppen går.

Det nog smartare sno elen från ett uttag där man har vattenkokare, kaffebryggare och sådant för att slippa tråkiga överraskningar. Speciellt om man kör maskinen nattetid så inte kyl och frys påverkas.

Sen om man kör disk nattetid spelar det nog ingen större roll heller om den delar med spisen eller kaffekokaren 🤔

Men det absolut bästa (och det rätta) är att ha egen säkring. I mitt hus har tom Micron egen säkring, vet inte om det var vanligt på 80-talet göra så (för så har även mina föräldrar)? Aldrig dock sett det någon annanstans.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
låta en behörig firma koppla in vattnet
Behörig på vilket sätt?
 
vattenmelon
I IntMgn skrev:
Hej,

Jag ska installera en diskmaskin och enligt BRF-regler måste en auktoriserad hantverkare göra jobbet. Det blir en billig diskmaskin från IKEA ([länk]). Kontaktade Hemfixarna Nordic AB som IKEA själva rekommenderar på sin hemsida. EFTER ROT-avdraget skulle kalaset gå på 10,3' tkr(!) Självklart kan jag, på egen hand, nedmontera köksskåpet som står där nu, blir det 2'tkr billigare.

Det finns ett eluttag bakom spisen, som står direkt till vänster om skåpet där jag tänkte ha diskmaskinen. Där bör man väl kunna koppla in diskmaskinen? Jag bifogar även en bild från under diskbänken. För mig ser det ut som att det är redan är förberett för diskmaskin men jag kan ha fel.

Vad säger ni? Är offerten rimlig?

Tacksam för tips och råd!

Mejlet:
"Eftersom du inte har haft en diskmaskin på plats sedan tidigare, behövs det anslutning av vatten, koppla fram el och även en snickare som tar bort skåpet.

Då vi behöver göra en anslutning av vatten har vi en VVS-Service på 1999 kr efter ROT-avdraget där det ingår 3 timmars hjälp.

För anslutning av elen har vi en El-service på 1999 kr efter ROT-avdraget.

För installation utav ett eluttag har vi ett fast pris på 1999 kr efter ROT-avdraget.

För nedmontering av själva skåpet har vi vår Bygg-Service på 1999kr efter ROT-avdraget.

Sedan för installationen av själva diskmaskinen har vi ett fast pris på 3350 kr och då är det varken RUT eller ROT-avdrag på det eftersom det är en vitvara.

Bygg-service: 2 855,00.
El-service: 2 855,00.
VVS-service: 2 855,00.
Installation av Diskmaskin inbyggnad: 3 350,00.
Installationsavgift: 448,00.
Installation av vägguttag: 2 407,00.
ARBETE TOT: 14 770,00 kr.
ATT BETALA: 10 339,00 kr"
Föreningen/styrelsen kan kräva att arbete i lägenheten utförs "fackmannamässigt". Vidare kan styrelsen kräva godkännande inför förändringar av exempelvis nya/ändrade ledningar för el, vatten och avlopp och bärande väggar.

Däremot finns inte lagstöd att hindra dig från att själv ansluta en diskmaskin så länge det utförs "fackmannamässigt". Du får själv bedöma om du har den kompetensen.

Av dina bilder att döma kan du själv förändra skåpet, ansluta vatten och avlopp.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
vattenmelon vattenmelon skrev:
Föreningen/styrelsen kan kräva att arbete i lägenheten utförs "fackmannamässigt". Vidare kan styrelsen kräva godkännande inför förändringar av exempelvis nya/ändrade ledningar för el, vatten och avlopp och bärande väggar.

Däremot finns inte lagstöd att hindra dig från att själv ansluta en diskmaskin så länge det utförs "fackmannamässigt". Du får själv bedöma om du har den kompetensen.

Av dina bilder att döma kan du själv förändra skåpet, ansluta vatten och avlopp.
Så är det, sen kan ju föreningen besluta mycket annat också.
När jag bodde i BRF så var det mesta i gammal 70-tal standard i min lgh.

Föreningen tog dit elektriker som skulle gå igenom elsystemen. Det blev bla moderna automatsäkringar och JFB. Inget annat byttes ut dom åtgärdade ett problem jag också hade. Uttag i badrum var självpulande (taget från lampan) dom anslöt uttaget direkt i skåpet med egen säkring! Behövde inte betala någonting inte ens svart som jag trodde.

Jag såg sen i skräphögen några moderna säkringsskåp som skulle slängas, räddade några 👌det var folk som hade själv bytt skåp men ändå skulle föreningen byta skåp i samtliga lägenheter. Så ja man kan ju fundera lite vad man ska själv göra i BRF.

Sedan är ju alla föreningar annorlunda. Min förening var mycket slösa, fast dom hade ju bra ekonomi. Men har en vän som bodde i en annan förening där standarden var ännu äldre men han hade en avgift som var nästan hälften billigare. Den föreningen tillät folk göra själv också, man hade gratis parkering, tillät parabol utomhus osv där jag bodde var det lite strikt när det gällde sånt! Kan tänka det idag är så gällande t ex elbilsladdning...att det är som parabol "vi har kabeltv räcker inte det" elbil, "gå ladda det på macken, det finns ju snabbladdare"....haha lite utanför ämnet men det är det här som är surt på BRF beror helt på vem som sitter i styrelsen vad man får göra. Det som gör det så skönt bo i egen villa!

Mina föräldrar bor i en förening och där för man just stora diskussioner angående elbilsladdning. Vem som ska driva nätet osv. Nu tror jag dock dom kommit fram till vettigt beslut att alla får sin box inkopplat till hushållselen 👍 så ingen extern företag tar 4kr vinst för varje laddad kilowatt.... varnade bla mina föräldrar om detta, även om dom inte har elbil ännu. När man inte äger elbil vet man ju inte heller om detta vad det kostar ladda hemma vs i laddare som drivs av nåt vinstdrivande bolag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T
Efter somnatt det ser färdigt ut för att installera diskmaskin vad gäller vatten och avlopp så killgissar jag att uttaget som du pratar om är tänkt att användas till diskmaskinen? Då är det en relativt enkel sak att med hjälp av forumet installera en diskmaskin (finns redan bra beskrivning i tråden)
Sen att du gör en sådan sak själv är det ju ingen som behöver få vet skap om? Är det någon från BRFen som frågar är det ju bara att säg att det var Nisses aktoriserade rör/vvs//kennel/kebab som gjorde jobbet, hur ska dom kunna kolla det?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Det borde vara förberett för el till diskmaskinen, så det du behöver göra är att plocka bort köksskåpet, dra ut spisen, ställa diskmaskin på plats och sen får "den behörige" koppla in vatten och avlopp samt ansluta stickproppen.
 
Hej igen,

Jag hade gärna installerat diskmaskinen själv, men eftersom jag är nyinflyttad och snabbt märkte att min brf-styrelse verkar vara av den knepigare sorten, kände jag att det var bäst att undvika onödig dramatik. Det hjälper ju inte heller att grannkvinnan verkar vara en övervintrad Stasi-agent som står och flåsar i titthålet så fort jag går förbi...

Ovanstående är anledningen till att jag kontaktade Hemfixarna. Jag tyckte dock att offerten var så orimlig att jag till slut började tvivla på mitt eget omdöme, därav denna trådstart. Stort tack för er input – jag har artigt tackat nej till Hemfixarna och letar nu efter bättre alternativ!
 
  • Gilla
Newgolds och 15 till
  • Laddar…
Jag vill nog säga att är man inte helt säker på vad man gör är det bra att en firma kopplar in vatten och avlopp, det kan bli stora skador om det lossnar eller droppar.

Likaså ska man vara noga att ha ett sånt droppskydd (plastbricka) under maskinen så att läckage kommer ut framåt och inte rinner in bakom maskinen.

Men då är ju ett bra förslag att förbereda allt och ta nån som levererar och kopplar in som exemplet ovan för 1400 spänn.

Men man måste ju ha ett eluttag och en blandare med avstäningsfunktion. Det brukar dock ofta vara standard.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
I IntMgn skrev:
Det finns ett eluttag bakom spisen, som står direkt till vänster om skåpet där jag tänkte ha diskmaskinen. Där bör man väl kunna koppla in diskmaskinen?
Hur ser detta uttag bakom spisen ut? (är det spisuttaget eller ett vanligt uttag?)

BILD!

Sen hade jag skitit HÖGAKTNINGSFULLT i styrelsen om de "kräver" att en firma ska installera diskmaskinen..
Okej att en elektriker behöver dra fram så det finns ett eluttag (om det nu inte finns ett bakom spisen eller liknande, känns rimligt med tanke på att allt annat är förberett för diskmaskin)

Men resten finns det inga regler alls för att någon firma ska göra.. är ju bara kapa av en bit på avloppsröret så det blir öppet (där man ska ansluta diskmaskinen) ansluta det och sen ansluta en slang till vatten och en stickpropp..

Edit: och jag hade inte köpt en inbyggnadsdiskmaskin till ett gammalt kök.. svårt att matcha luckan och tar "en evighet" att få till så den hänger "rätt".. köp en med vanlig front och spara dig den huvudvärken (och kostnaden om du ska ha nån annan att göra jobbet) 😜
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I IntMgn skrev:
Hej igen,

Jag hade gärna installerat diskmaskinen själv, men eftersom jag är nyinflyttad och snabbt märkte att min brf-styrelse verkar vara av den knepigare sorten, kände jag att det var bäst att undvika onödig dramatik. Det hjälper ju inte heller att grannkvinnan verkar vara en övervintrad Stasi-agent som står och flåsar i titthålet så fort jag går förbi...

Ovanstående är anledningen till att jag kontaktade Hemfixarna. Jag tyckte dock att offerten var så orimlig att jag till slut började tvivla på mitt eget omdöme, därav denna trådstart. Stort tack för er input – jag har artigt tackat nej till Hemfixarna och letar nu efter bättre alternativ!
Hej,

Om du verkligen vill gå vidare med någon annan och inte göra detta själv (delvis) så kan du kolla med

1. https://www.clasfixare.se/
2. https://dryft.se/

Eller lägga upp en förfrågan om servicefinder eller liknande.
 
V Vardagsrum skrev:
Ibland är man glad över att man gör det allra mesta själv..

Herregud, 10.300:- för att stoppa in en diskmaskin…..
Man ska ha klart för sig att det kostar stora pengar att anlita hantverkare. Om det sedan är ”dyrt” kan ju alltid diskuteras och är lite upp till var och en att avgöra.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
T TechChad skrev:
Är det någon från BRFen som frågar är det ju bara att säg att det var Nisses aktoriserade rör/vvs//kennel/kebab som gjorde jobbet, hur ska dom kunna kolla det?
Eller att nåt bolag som gått i konkurs gjort det, ungefär omöjligt att få reda på sanningen då. Lär nog inte hända nåt men ifall nåt skulle nu råka hända i framtiden.

Man har ju rätt göra saker inomhus i brf.

Se bara till att du har rätt försäkringar dvs bostadsrättförsäkring på hemförsäkring.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Hej,

Om du verkligen vill gå vidare med någon annan och inte göra detta själv (delvis) så kan du kolla med

1. [länk]
2. [länk]

Eller lägga upp en förfrågan om servicefinder eller liknande.
Dryft är försatta i konkurs och är således inget bra val.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Sen att du gör en sådan sak själv är det ju ingen som behöver få vet skap om? Är det någon från BRFen som frågar är det ju bara att säg att det var Nisses aktoriserade rör/vvs//kennel/kebab som gjorde jobbet, hur ska dom kunna kolla det?
Brf vill nog, om de är noggranna, se kopia på fakturorna från elektriker och rörmokare.

Det går enkelt att kolla om rörisen är auktoriserad för säker vatten, https://sakervatten.se/
Och att kolla om elektrikern är behörig https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/
som ofta är ett krav från försäkringsbolag.
 
P pege01 skrev:
Brf vill nog, om de är noggranna, se kopia på fakturorna från elektriker och rörmokare.

Det går enkelt att kolla om rörisen är auktoriserad för säker vatten, [länk]
Och att kolla om elektrikern är behörig [länk]
som ofta är ett krav från försäkringsbolag.
Och vad tycker du att styrelsen ska göra om TS säger att jobbet var svart? Inte nödvändigtvis mindre fackmannamässigt utfört för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.