andersmc skrev:
TS behöver inte betala någonting för resorna. Jag tycker han har bra stöd för det i lagen, Konsumenttjänstlagen närmare bestämt:


I det aktuella fallet är det helt givet att kostanden blivit orimligt stor i förhållandet till värdet av tjänsten. Näringsidkaren skulle alltså avrått TS från projektet från början, eller i alla fall så fort han sett hur mycket resor det blev.

Vad händer då om näringsidkaren ändå inte avråder? Jo, det kommer i nästa paragraf:



Det finns, som jag ser det, mycket starka skäl att anta att TS avstått från att beställa tjänsten om han fått veta att det skulle medföra 60000 i reskostnader. Därför har näringsidkaren inte rätt till större ersättning än om TS inte beställt tjänsten, dvs ingenting.
Men för att TS inte ska gynnas på ett otillbörligt sätt är det rimligt att han betalar för själva arbetet.
Ett stort tack.. har informerat byggföretaget om dessa paragrafer och accepterat 50% av kostnaden i en förlikning.. vi får se vad dom svarar
 
silverscreen skrev:
Med det där tramset så kommer konflikten bara att öka, det blir en långdragen dyr process som slutar med förlikning. Se till att lösa det så fort som möjligt med enklare medel så du kan lägga skiten åt sidan.
Jag tycker inte att konsumenttjänstlagen är trams och de paragrafer som det hänvisas till är som jag ser det tydliga och ett bra sätt att skydda konsumenten och kräva av entreprenören eller företagaren att avråda från oskäliga kostnader annars så kan man få ta konsekvenserna av det.

silverscreen skrev:
Den paragraf som andersmc hävdar till är att tex om man ska renovera ett hus och (jag) som hantverkare känner att det blir billigare att riva och bygga nytt så ska jag påpeka detta.
Jag ser ingen som helst skillnad mellan detta och TS fall. Jag tolkar KTjL så att om det exempelvis skulle bli orimligt dyrt att anlita en entreprenör på distans pga av milkostnad och övrig resersättning så ska också entreprenören påpeka detta och försäkra sig om att kunden är medveten om detta och accepterar det innan. Omsorgen sträcker sig väl knappast bara till det byggtekniska utan totalkostnaden.

Med de kostnader som TS redovisats för milersättning och övriga ersättningar så tror jag knappast någon hade accepterat de villkoren om inte firman hade en fullständigt unik kompetens som inte går att få tag på på närmare håll och det är värt den enorma kostnad för resor.

Istället så uppfattar jag det som att entreprenören lovat TS en riktigt bra deal vilket fått TS att acceptera upplägget och också vissa kostnader med resor (vilket jag förstår att TS varit medveten om skulle tillkomma) Men om man nu kallar det TS fått, "en bra deal", så kan man ju fundera på vad de debiterar i normala fall.

Jag håller med om att det enklaste är att försöka hitta en kompromiss som bägge kan leva med, men går inte det så har TS fått bra råd vad man bör göra. Bestrid den del av fakturan som anses oskälig så får entreprenören i så fall gå vidare för att kräva in resterande summa om de inte accepterar summan.
 
Redigerat:
Freddy_kruger skrev:
Ska gubbarna, resa på betald arbetstid...???
Då blir det ju sjukt dyrt...

Hag har ofta 10mil till jobben och får inte lön för restiden, bara resersättning, åker halv 6 hemmifrån, är på jobbet kl 7 när timdebbiteringen börjar...

Vad hade ni avtalat innan dispyten?
Muntliga avtal brukar gynna kunden...
Klart gubbarna ska ha betalt när dom åker bil jag vill inte åka 15 mil på fritiden om dom inte får traktamente såklart.
 
smurfen72 skrev:
Klart gubbarna ska ha betalt när dom åker bil jag vill inte åka 15 mil på fritiden om dom inte får traktamente såklart.
Gubbarna får med all säkerhet betalt, den avgörande frågan är vad företaget kommit överens om med kunden att den ska betala för eventuella resor vilkt är en helt annan sak som gång på gång blandats ihop i tråden.
 
Efter det mailet så hotar han nu med att påföra fakturan för 385kr/timmen*antal snickare för restiderna också (bara målarna jag har betalt timlön för under restid också).. Dock har hans snickare meddelat till mig att dom ej har fått lön själva för restiden, han svarade då:

"Hur vi ersätter våra anställda är inte intressant i denna diskussion. Kunden skall betala för restiden, vilket du inte gjort. Fortsätter detta så kommer jag att påföra dessa kostnader på fakturan."

Sen ska han stämma mig i domstol för att jag jobbade åt honom i två månader och enligt honom ej gjorde ett bra jobb.. Stämmningen för den s.k "buggningen" har han visst lagt ner..
 
ejwbegysv skrev:
Efter det mailet så hotar han nu med att påföra fakturan för 385kr/timmen*antal snickare för restiderna också (bara målarna jag har betalt timlön för under restid också).. Dock har hans snickare meddelat till mig att dom ej har fått lön själva för restiden, han svarade då:

"Hur vi ersätter våra anställda är inte intressant i denna diskussion. Kunden skall betala för restiden, vilket du inte gjort. Fortsätter detta så kommer jag att påföra dessa kostnader på fakturan."

Sen ska han stämma mig i domstol för att jag jobbade åt honom i två månader och enligt honom ej gjorde ett bra jobb.. Stämmningen för den s.k "buggningen" har han visst lagt ner..
Jag antar att du för den diskussionen via mail så att du har det dokumenterat. Det vore också bra om du kunde få ett besked om vad han anser om den "bra deal" som han utlovad innan arbetet startade.
 
Tagga ner lite, silverscreen...
 
silverscreen skrev:
Var har jag skrivit att konsumenttjänstlagen är trams? Jag har berömt konsumenttjänstlagen däremot.
Någon/ några verkar ha grava problem. Vad är det här för forum??
Ursäkta om jag misstolkade inlägget där du kommenterade KTjL som att det var lagen du tyckte var trams. Men fortfarande tycker jag att din tolkning av paragraferna är fel, vilket vore intressant om du kommenterade istället.
 
För TS skull så kanske de som svävar ut i diskussionen skulle kunna bita i det sura äpplet och gräva ner stridsyxan även om de anser sig ha 100% rätt? Alternativt starta en egen tråd. TS lämnade ett önskemål om detta i början av urspårningen.
 
Hur är det, ejwbegysv, har du anlitat någon advokat?
Personligen är jag inte så förtjust i advokater, men i ditt fall är det så mycket pengar det handlar om att jag tror att det skulle löna sig. Och förhoppningsvis har du en hemförsäkring som täcker det mesta av kostnaderna.
 
Tycker synd om ts verkar som han har kommit rejält på kant med byggaren
Mvh Tille
 
De sista två mailen inatt lyder så här :

"
Den 6:e skickas detta till kronofogdemyndigheten om fakturan inte betalats till fullo. Därefter går ärendet till tingsrätten, som får avgöra fallet.
Jag har redan dragit ärendet för vår jurist, som anser att vi har rätten på vår sida, och att vi även kan påföra timmarna för restiden,
2-3 man i 3 tim per dag i 19 dagar à 385kr..
"

"
Att motivera en milkostnad på 100kr exkl. moms per mil känns inte som ett problem med 2 till 3 snickare i bilen 3 tim per dag. Endast deras timkostnad uppgår till 77kr exkl. moms per mil, därefter så ska själva milersättningen in också. Den milersättningen utgår ifrån vår ordinarie prislista på 100kr per mil.

Du som kund är skyldig att informera dig om priset, och får du inget svar så skall du inte beställa arbetet. I detta fall har du beställt arbetet, och reseersättningen är fullständigt rimlig, allra helst med tanke på att du INTE har betalat deras arbetstid under resan, vilket i övrigt är standard vid resor.
Deras arbetstid i restid uppgår till mellan 40-50 000kr exkl moms under dessa 19 dagar.


Jag är inte intresserad av att diskutera detta via mail längre, antingen betalar du eller så låter vi tingsrätten avgöra fallet.
"

Känns som att det är kört att försöka komma överens med DLT, att han nu hotar med att lägga på ytterligare kostnader för resorna gör mig galen...

Jag har kontrollerat med snickarna och dom har ej fått betalt för restiden själva..
 
Stefan är kontaktad
 
ejwbegysv skrev:
Stefan är kontaktad
Lycka till!
Jag tror du har god chans i detta case.
 
Snickare får inte betalt för restid om det inte är specifikt avtalat. I övrigt är reseersättningen typ 19 kr /mil och gäller då per bil, inte per person i bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.