jag kör kranbil och jag kostar med kranbilen 860 per timme och då inräknas min lön,bränsle, och milkostnad och hinner ca 7 mil i timmen och så ingår en 42 tonmeters kranbil så med det priset behöver du någon som kan ta ner den här hantverkaren på jorden han är ju inte riktigt klok
 
Tack för era kommentarer, vet inte hur jag ska gå vidare i detta fall dock.. prata med ägaren går inte.
 
ejwbegysv skrev:
Tack för era kommentarer, vet inte hur jag ska gå vidare i detta fall dock.. prata med ägaren går inte.
Gör som du har blivit tipsad. Betala den delen av fakturan du anser är rimlig efter eran muntliga överrenskommelse. Bestrid resten brevledes (helst rekommenderat)

Skulle han skicka vidare till inkasso/kronofogden så är det bara att omgående bestrida fakturan så kommer ingen därifrån att driva utan din f.d. kompis får driva det själv som ev process där han har bevisbörda
 
Det visade sig att det var 51000kr + moms för resorna!!

Jag mailade nu följande :
Hej!
Jag bestrider enligt tidigare fakturan på 134 727kr med anledning av att milersättningen är orimligt hög. Jag anser att 125kr/milen, totalt 63750kr ej är enligt överenskommelse.
Efter kontroll med andra byggfirmor i sthlm så har jag fått info om att 100kr/milen + moms är helt orimligt vid så långa resor.
Jag kommer att skicka ett rekommenderat brev till er där jag bestrider detta, övriga kostnader på fakturan kommer att betalas senast på förfallodagen den 5:e Aug 2011, totalt 70977kr alltså.
Jimmy Staff
 
ejwbegysv skrev:
Det visade sig att det var 51000kr + moms för resorna!!

Jag mailade nu följande :
Hej!
Jag bestrider enligt tidigare fakturan på 134 727kr med anledning av att milersättningen är orimligt hög. Jag anser att 125kr/milen, totalt 63750kr ej är enligt överenskommelse.
Efter kontroll med andra byggfirmor i sthlm så har jag fått info om att 100kr/milen + moms är helt orimligt vid så långa resor.
Jag kommer att skicka ett rekommenderat brev till er där jag bestrider detta, övriga kostnader på fakturan kommer att betalas senast på förfallodagen den 5:e Aug 2011, totalt 70977kr alltså.
Jimmy Staff
Vad hade ni för deal angående milersättning eller dryftade ni inte detta? Hade ni kommit överrens hade jag skrivit liknande men ändrat till att 63750 ej är enligt överrenskommelse utan jag avser att betala den summa vi hade i vår muntliga överrenskommelse

och så nämner du rätt siffror etc. Har ni ingen deal på detta hade jag gjort som glufs tipsar, kolla ungefär hur det ska ligga enligt byggnads och meddela att du betalar enligt den nivån så får han bråka med dig och motivera varför han ska annorlunda betalt
 
Inget pris för milersättning diskuterades, utan vi skulle lösa det med någon bra "deal"..
 
betalade 30kr/mil per man + timkostnad, och vart nästan lite förbannad för det. :)

Hur dom väljer att ta sig till jobbet är deras ensak och det gör dom själva upp med skatteverket.
Inte får vi dödliga betalt för bilresan till och från våra ordinära jobb.

Deras inventarier skall vara inräknade i deras timkostnad anser jag, då bil är något som är nödvändigt i verksamheten.

Inte får vi betala 2kr extra per stick med tatueringsnålen när vi går till tatueraren.
:rolleyes:
 
Men de e ju som du skriver. Vi går till tatueraren. Han kommer inte hem till oss. Lite tänkvärt
 
viktorj skrev:
Men de e ju som du skriver. Vi går till tatueraren. Han kommer inte hem till oss. Lite tänkvärt
Visserligen inte, men jag anser att bilen/färdmedlet är en nödvändig inventarie i ett "ambulerande" företag.

Att dom tar timpenning när dom reser anser jag vara rätt,
men att man som kund skall extradebiteras för en nödvändig inventarie anser jag vara felaktigt.

Dom tar sig från A till B och får betalt för det.
Vi extradebiteras för "hur" dom tar sig dit.

Ett tillverkningsföretag får betalt för att producera en produkt, en produktionsprocess från A till B.
Vi extradebiteras inte för "hur" produktionsprocessen genomförs.
Vi extradebiteras inte för slitage på maskiner, oljor osv, som går åt för att producera vår produkt.
Detta slitage och dess tillhörande nödvändigheter är inräknade i produktens pris.

Maskinen är nödvändig för att verksamheten skall kunna bedrivas, likaså färdmedel för ambulerande verksamheter.
 
Det är väl mer rättvist att snickaren fakturerar milen extra när
Han e långt borta å jobbar jämfört med när han är i byn. ska ha bakat in det i timpengen blir de knappast rättvist. Sen är frågan hu stor
Summan skall vara
 
MrTim skrev:
betalade 30kr/mil per man + timkostnad, och vart nästan lite förbannad för det. :)
Om det var mer än en som åkte i bilen anser jag att du blir överebiterad.
En normal bil bör ligga på en kostnad på 30 kr / mil, att dom då tar betalt för två bilar när om bara åker i en är inte helt ok enligt mig.

Kollade lite hantverkarräkningar jag fått, kollade två. (båda finns ca 1 mil från mig)

En var en snickarfirma, de debiterde inte något för bil eller milersättning. Debiterade bra för timmar 335 kr / h, kommer dock inte ihåg om det är inklusive resa.

En elfirma var här och kollade ett elfel, konstaterade ett litet fel som han fixade till, inget material gick åt, han var här ca 30 min.
Fakturerade enligt följande:
Arbete 0.5 á 365 kr +moms
resa 14km a´ 5kr + moms
Totalt 316kr.

Skall man kolla vad som skrivs här skall jag kanske vara rädd om dessa hantverkarna !?

Vad jag har reagerat på mest när jag läst på forum är de som har en timkostnad på X kr/ h + Y kr/ h för bilen.
Där aner jag att bilkostnaden bara är en smyghöjning av arbetskostnaden, skulle vara intresant att veta om man kan få den hantverkaren att jobba utan att ha bilen med sig.
 
Zixten skrev:
Skall man kolla vad som skrivs här skall jag kanske vara rädd om dessa hantverkarna !?
Ja, det ska du definitivt.
 
Zixten skrev:
....
resa 14km a´ 5kr + moms
...
Det är ungefär halva priset på resan där då ;) mot TS. 50 kr/mil versus 100 kr/mil
Om nu 50 kr milen + moms anses billigt för dig, är då 100 kr/mil dyrt och 75 kr/mil normalt. :D
 
cem77 skrev:
Det är ungefär halva priset på resan där då ;) mot TS. 50 kr/mil versus 100 kr/mil
Om nu 50 kr milen + moms anses billigt för dig, är då 100 kr/mil dyrt och 75 kr/mil normalt. :D
TS fick betala 100 kr / milen + timersättning
Jag betalade 50 kr milen + moms och ingen extra timersättning.
Kanske lite haltande jämförelse då TS hade långa resor som kanske kan anses som "onormalt" och jag hade en kort resa innom hantverkarens arbetsområde.
 
Ni är medvetna om att facket har en del att säga om saken också. Om resa sker utanför ordinarie arbetstid för att ta sig till av företaget angiven plats med företagsbil tex så ska arbetaren ha betalt för det, dvs företaget måste ta det på kunden osv. Skulle arbetarna ta sig dit med privatbil så kräver dom arbetsgivaren på dom pengarna, kan jämställas med traktamente och kunden får betala för det....alltså, avståndet för att anlita en hantverkare är ovanligt långt så just detta problem upplevs nog inte så ofta i Sverige för "normalt" sett så stannar hantverkaren på plats några nätter för att resor ska undvikas osv osv och man har ett annat kostnadsläge att ta hänsyn till istället så, anlita hantverkare på närmare håll, iaf om ni ska ha en firma med anställda och kollektivavtal. Det kostar på att anlita firmor som sköter sig tydligen.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.