Nej, menade inte TV. Tar tillvaka det. Det hjälper inte med ökad ventilation. Det var inte genom tänkt.
Jag har ingen bra ide just nu. Grund problemet är att ditt nya tak är sänre isolerad mit insidan än ditt gamla tak. Dagounkten är flyttad inåt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Försök skapa undertryck i bodelen med en frånluftsfläkt i badrum eller kök så inte den varma fuktiga luften kan stiga upp på vinden.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Ok tack för svar!

Jag kör två paxfläktar, en i källaren och en på bottenplan, så de borde vara undertryck. Då jag öppnar ytterdörren så drar de om jag öppnar lite. Däremot så bolmar de ut rök från huset om jag öpnnar dörren helt, nu då de är -31 ute nu och ca 23 inne.... Normalt?
 
Varmluft är lättare än kalluft. Då är det normalt att den varmaluften åker ut/upp när man öppnar dörren helt. Men du kanske har hög fuktighet inomhus som det ser ut som rök när inomhus ludten träffar den kalla luften utomhus ?
Angående vinden, jag tror det bästa är att få den värmare. Typ 10 cm tunnare isolering på vinden. Det kostar men vinden blir frisk.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag skulle nog försöka hålla huvudet kallt (sorry :) och vänta tills det blir plusgrader ute igen. Det är ju ingen panik, det kommer alltid finns fukt i luften på vinden som fälls ut som frost och att du har rimfrost under taket kommer inte orsaka något mögel i sig. Däremot är det bra att hålla koll på vad som händer när frosten smälter, kommer fukten att ventileras ut eller förblir taket fuktigt pga hög luftfuktighet på vinden?
Om det under en längre tid (1 månad eller mer) är risk för mögel (man kan läsa lite om förhållanden som krävs t ex här ) så är det dags att börja fundera på eventuella åtgärder.
Exempelvis att öka ventilationen så att fukten inte kommer upp på vinden eller försöka göra vinden varmare.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Ok! De låter bra Yaken!

Jag har 23c /29%rh uppe och 21c /35% rh i källaren. Så de borde inte vara för fuktigt inomhus.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.