S
Är la inte så svårt, bara att sätta ett litet element i vakumventilen o se till att den har en 230matning.. :p eller så drar man ut avloppet genom taket och slipper alla såna problem.
 
A
Tack för alla svar.. Vad tror ni om att sätta igen gavelventilerna (Som de var tidigare) och sätta in en elbjörn och hyra en soroptionsavfuktare i några dygn?
 
A
frost.fukt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan ni se bilden nu då?
 
S
Jag tror inte det hjälper. Du gör ingenting åt grundproblemet. Det läcker upp fuktig varmluft från boytan som kondenserar på den kalla råsponten, det är innuti huset åtgärderna måste ske för att få vettiga resultat.
 
A
SueCia skrev:
Jag tror inte det hjälper. Du gör ingenting åt grundproblemet. Det läcker upp fuktig varmluft från boytan som kondenserar på den kalla råsponten, det är innuti huset åtgärderna måste ske för att få vettiga resultat.
Ok, men har aldrig tidigare haft detta problem med förra taket (tegelpannor med dåligt underlagspapp) ?

Kan tillägga att rimfrosten befinner sig i halva kallvinden. Andra halvan är knappt något.
 
klockan8 skrev:
Ok, men har aldrig tidigare haft detta problem med förra taket (tegelpannor med dåligt underlagspapp) ?

Kan tillägga att rimfrosten befinner sig i halva kallvinden. Andra halvan är knappt något.
Kan det vara så att ditt badrum eller kök ligger i samma halva som det kommer mer frost?Som jag ser det kan du antingen täta neråt mot boytan, öka ventilationen ganska rejält eller höja tempen på vinden så att frosten tina och kan ventileras ut. Har det väl blivit rimfrost kan du dra en tornado genom vinden. frosten sitter där ändå. Du måste ju bli av med fukten innan den fryser. Hoppas du förstår hur jag menar?


Sen den där avluftningen är ett magont för alla husägare. jag drog min ut i gaveln när jag la om mitt tak. Var lite rimfrost runt ventilen men det torkade upp fort. Hade det så i 4-5 år utan problem.
 
Ligger avluft ventilen under samma område ?
Har du spottar på taket under ?
 
A
evojenza skrev:
Kan det vara så att ditt badrum eller kök ligger i samma halva som det kommer mer frost?Som jag ser det kan du antingen täta neråt mot boytan, öka ventilationen ganska rejält eller höja tempen på vinden så att frosten tina och kan ventileras ut. Har det väl blivit rimfrost kan du dra en tornado genom vinden. frosten sitter där ändå. Du måste ju bli av med fukten innan den fryser. Hoppas du förstår hur jag menar?


Sen den där avluftningen är ett magont för alla husägare. jag drog min ut i gaveln när jag la om mitt tak. Var lite rimfrost runt ventilen men det torkade upp fort. Hade det så i 4-5 år utan problem.
Kan man dra ut avloppsventilationen genov gaveln med samma resultat? Man ser mkt få sånna dragningar. De är nästan uteslutande genom taket eller backventil.. Köket är i andra halvan, har en toalett i denna halva fast där duschar man inte.

Matstj skrev:
Ligger avluft ventilen under samma område ?
Har du spottar på taket under ?
Jo avluftsventilen ligger på samma områda, de är dock inget rimfrost på ventilen eller mer/mindre ovanför där den sitter än övriga frostiga halvan. Inga spottar..

SueCia skrev:
Jag tror inte det hjälper. Du gör ingenting åt grundproblemet. Det läcker upp fuktig varmluft från boytan som kondenserar på den kalla råsponten, det är innuti huset åtgärderna måste ske för att få vettiga resultat.
Kan man isolera mer på vinden för att bli kvitt problemet? Jag har bytt hela innetaket till dubbelgips och har ingen vindslucka.
 
S
klockan8 skrev:
Kan man isolera mer på vinden för att bli kvitt problemet? Jag har bytt hela innetaket till dubbelgips och har ingen vindslucka.
Tyvärr inte, problemet kommer när det blir kallare på vinden, ju mer du isolerar desto kallare blir vinden. Därför brukar såna här problem ofta uppstå vid tilläggsisoleringar.
 
A
SueCia skrev:
Tyvärr inte, problemet kommer när det blir kallare på vinden, ju mer du isolerar desto kallare blir vinden. Därför brukar såna här problem ofta uppstå vid tilläggsisoleringar.
Vad kan man göra då? Täppa alla ventilation och installera "trygghetsvakten"?
 
klockan8 skrev:
Vad kan man göra då? Täppa alla ventilation och installera "trygghetsvakten"?
Enklast : dra bort lite isolering. Då sipprar värmen upp och då löser det sig. Men idag isolerar vi som ett gäng vildar.

Svaret om man kan dra avlufťninh via väggen? Ingen aning, det funkar i mitt gamla hus. I ditt fall vågar jag inte svara. Men jag kan inte tänka mig att det skulle bli problem.
 
S
Dra ut avloppsventilationen genom gaveln kan skapa nya problem, som isbildning i rörets horisontella delar samt att den fuktiga luften riskerar att kondensera på takutsprånget istället. Drar man ut röret långt nog så bör det gå, men ser nog inte klokt ut.

Ang. fuktvandringen från hus till vind så är det antingen att skapa ett undertryck i huset, alltså en mekanisk ventilation. Eller ta bort isolering för att höja tempen på vinden, hur mycket du måste ta bort har jag ingen aning om.
 
A
SueCia skrev:
Dra ut avloppsventilationen genom gaveln kan skapa nya problem, som isbildning i rörets horisontella delar samt att den fuktiga luften riskerar att kondensera på takutsprånget istället. Drar man ut röret långt nog så bör det gå, men ser nog inte klokt ut.

Ang. fuktvandringen från hus till vind så är det antingen att skapa ett undertryck i huset, alltså en mekanisk ventilation. Eller ta bort isolering för att höja tempen på vinden, hur mycket du måste ta bort har jag ingen aning om.
Huset har lika mkt isolering som på 50-talet då de byggdes. Jag har undertryck i huset med två st paxfläktar som går hela tiden.. Man får kanske leva med detta.. Varit 20-30 minus i ett par veckor nu. De är ljus och fin råspont i övrigt..
 
En lösning kan vara att sätta en pax fläkt på ena ändan av vinden och en tilluft don på andra ändan och ventilera vinden ordentlig på vinter tid. På sommar kan du stänga av den.
 
A
Du menar "trygghetsvakten"? Fungerar den i minusgrader?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.