T
Folk som skriver att ett märke är bäst till allt jobbar troligtvis inte med verktyg på heltid , har jobbat i 30 år med dom flesta märkena på marknaden och det är oftast ett märke som är bra till ett moment . Så när jag väljer verktyg går jag inte efter märke jag går efter vad som är bäst för det jag ska göra
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
richardtenggren
Bahco gör väl mest medelmåttiga verktyg om man ser till mejslar, spärrskaft osv? Nått steg upp är väl snap on, facom eller stahlwille?
 
Bra sammanfattning men saknar Metabo på ett par av de tyngre områdena. Lackfräsen förtjänar ett omnämnande för att det inte finns någon annan och för att det är ett fantastiskt verktyg. Borrhammarna (t ex UHE-serien) är otroligt gedigna. För mig känns de mer välgjorda än Blå Bosch motsvarande modeller till 20% lägre pris. En sista synpunkt värd att beakta för den som bygger batterilös verktygspark är bredden av verktyg tillgängliga på samma batteriplattform. Jag har med tiden blivit väldigt glad över att jag valde ett Makita LXT borr/slagskruvkit som bas på trådlösa sidan för det har gjort att jag numera även kan köra trädgårdsredskap (häcksax/trimmer) med rejäl kapacitet på samma ackar.
 
G
Jag vill lyfta fram en faktor som inte omnänts i något tidigare inlägg.
Historiken - de olika tillverkarna har olika prioritering vad de satsar på.
Hilti utvecklade borrhammaren som vida överträffar slagborrmaskinen.
Med en slagborrmaskin är din muskelstyrka avgörande för hur fram-
gångsrik du blir i borrandet. Med en borrhammare får man nästan hålla
igen för att inte borra igenom väggen - om den är tunn.
Hiltis målgrupp är yrkesfolket - först och bäst har de varit i många år
men många andra har lärt sig och kommit ifatt eller närapå.
Makita var först med batteridrivna verktyg och kan väl sägas vara
skapare av begreppet borrskruvdragare - det var på 70-talet. Så
klart att de har lång erfarenhet och hög ambition på det området.
Festool eller Festo som de hette ursprungligen har alltid haft siktet
inställt på toppverktyg för snickarproffs. Festo har också en stor
avdelning för tryckluft för industrin. Därför valde man att kalla maskin-
avdelningen för Festool. Varje del i en Festoolmaskin är tillverkad med
ett materialval som ger just den delen optimal styrka, livslängd och
funktion ja de tillverkar till och med alla skruvar själva.
Det finns alltid tillverkare som har maskiner av toppkvalité men som
nästan bara är kända bland proffsen. Det kommer "nya" märken som
inte funnits på den svenska marknaden men kan ha en lång historia
i USA till exempel. Så det är inte som tidigare nämnts en enda till-
verkare som är svaret på alla önskemål utan det finns verkligen
anledning att jämföra och gärna väga in tillverkarens kunnighet
och ambition på just den produkten.
Fd. maskinsäljare.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
blocknycklar Snap on alla dar i veckan
 
Stahlwille gör de absolut bästa hylsnycklarna. Vet inte var man kan köpa dessa, alla mina Stahlwille nycklar är ärvda och har rätt många år på nacken.
 
Allting var väl som vanligt bättre förr antar jag.
Mitt garage är fyllt med Bahcos PU-nycklar i alla storlekar från 6 till 32 mm och är från ~90-talet. Till och med nedslipade nycklar för speciella ändamål håller än idag och nycklarna är i allmänhet helt oslagbara när det kommer till att brottas med rostiga bultar. Jag skulle dock inte vilja påstå att de nya Bahconycklarna är särskilt dåliga i jämförelse men priserna är ju skrattretande. Spärrnycklar från Bahco vill de ha runt 400 spänn styck för när det kommer till lite större storlekar, fasta nycklar landar på drygt en hundring styck.
Spärrskaften från Bahco har fått vara med om en och annan slägga för att få loss bultar och det enda där som tagit stryk är plasthandtaget på ett spärrskaft som spruckit när våld använts.

Har sedan en vinkelslip från 70-talet med Makitas färg men då det inte finns en enda dekal kvar på den så vet jag inte vad det är för märke. Den är i alla fall från pappas morfar och är den klumpigaste men bästa vinkelslipen jag använt. Det enda man kanske kan anmärka där på är att den inte har en låsknapp som moderna varianter utan man håller fast axeln med 19 mm nyckel när man byter skivor och dylikt.

Tänger = Knipex. Nuff said!

En stilla undran är om folk slentrianmässigt använder samma tillverkare av verktygen av ren vana. Tittar jag t.ex på utbudet av verktyg på jobbet (serviceyrke med inslag av vaktmästeri) så står det Hilti och Nilfisk på allt, hemma hos min chef står det Dewalt på allt o.s.v.
 
Redigerat:
G
Bosch äger fabriken som gör slippapper åt Festool. :)

Att bara rakt av rekommendera HSS-TiN-borr är lite vanskligt. De ska inte användas till att borra aluminium för det förstör beläggningen på borren och ska man borra rostfritt så är det HSS-Co som gäller.
 
G
jag brukar låta den tänkta användningsfrekvensen styra valet av maskiner och verktyg. Annars har jag köpt verktyg och maskiner samt konstant grejjat med trä och metall som hobby sedan 10 årsålder, är i dag 53. Hellre då köpa en billigare produkt och komma igång med projekten och känna sig för, för att senare köpa nåt dyrare och bättre när/om man känner behovet. Jag har både proffsgrejjer och betydligt billigare produkter. Det är ju till syvende och sist det egna handlaget och upplägget av jobbet som avgör vad slutresultatet blir,inte loggan på verktyget/maskinen. jag tycker nog de flesta fabrikat som finns i handeln idag fungerar bra, utom kanske vissa av de allra billigaste, och då tänker jag i synnerhet på nåt fabrikat som Coop sålde/säljer, Kellen, tror jag det heter, ren skit!. har laddningsbar borrmaskin av fabrikat De Walt som har fått slita hund i många år och tappats i stengolv och lera och ändå går som en klocka. En rätt billig B&D borrhammare som även den fått borra och bila så den nästan brunnit, men ändå fortfarande gör sitt jobb efter 7-8 år. Kostade under tusenlappen. B&D har jag haft ett par borrmaskiner av och även handöverfräsar. Dom har dock gått till återvinningsanläggningen. jag har använt dom sittande upp och ner i ett hemmagjort fräsbord. kan ju vara det som dödat dom.Har numera en Ryobi som verkar hålla bättre. Är rätt nöjd med just Ryobis vinkelslipar som jag har använt till att kapa stenplattor med i mängder. Hade under 20 år en billig B&D vinkelslip med dia125 skiva som väl skötte sitt jobb till allehanda svetsjobb. Numera ersatt av en De Walt. har några stationära maskiner med som jag bla köpt på Duab-huset som har funkat väldigt bra. Ganska robusta grejjer till hyggligt pris även om dom är kinesiska. Verkar finnas både bättre och sämre fabrikat där borta. Jag har en kinesisk pelarborrmaskin som jag köpte 1982 (Peerless) och varit flitigt använd, även om bordet fått justerfräsas pga att det inte var riktigt vinkelrätt mot pelaren. Är lyckligt lottad som har tillgång till riktiga verkstadsmaskiner, så man kan göra sådana åtgärder. Har Bosch, både blå och gröna i form av tigersåg och sticksåg. En 30 år gammal AEG ocillerande slip som fortfarande funkar bra. Svarv Unimat , för småsaker i metall, och en Luna träsvarv.
En liten Dremel finns i maskinparken också, ja egentligen två stycken. Köpte en runt 1980 med glidlager.. ingen hit, men den är inte dö än..och så en ny med kullager och böjlig axel, bra att ha till allt möjligt och omöjligt.
Eggverktyg som stämjärn, knivar,sågar, borr och gängtappar tycker jag inte man skall snåla med. Där skall man köpa Bacho, Frosts, CI Fall, Dormer Stanley mfl. mer proffsbetonade grejjer. Hylsor och ringnycklar har jag en uppsättnin gamla Gedore som är nästan outslitliga. Skruvmejslar av fabrikat Bacho och Wera är nog de jag tycker håller bäst.
 
Saknar vattenpass i artikeln. Jag kan inte med Hultafors HV-serie och undrar om det finns alternativ som inte kostar skjortan.
 
Har många handverktyg från 70 och 80 talet av fabrikat Hazet. Enligt min mening så har dom fortfarande bla de bästa led och blocknycklarna pga av väldigt tunt och fint gods som gör dom så smidiga.
 
G
P pekk@13 skrev:
blocknycklar Snap on alla dar i veckan
För några år sedan hade Vi Bilägare ett omfattande test av marknadens verktygssatser (mest namnkunniga) och hade även en intervju med verktygschefen på Volvo Flygmotor och han upplyste om att SnapOn var de av högst kvalitet men att även Kamasa i förhållande till pris var mycket bra verktyg. Har man arbete som mekaniker i ett F1 stall eller ett Top Fuel dragster-stall använder man SnapOn. Är man hobbyist och skruvar bil-mc blir det smarta valet Kamasa (min anmärkning).
 
O oceanis skrev:
Har många handverktyg från 70 och 80 talet av fabrikat Hazet. Enligt min mening så har dom fortfarande bla de bästa led och blocknycklarna pga av väldigt tunt och fint gods som gör dom så smidiga.
Inte bara handverktyg, jag har fortfarande min Scintilla AG sticksåg köpt på 70-talet. En Schweiz-tillverkad maskin av absolut toppklass. Elu var en annan som gjorde fina slipmaskiner, Båda uppköpta och borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.