Jag tror sen att 2% är en önsketänka nu mera. Vi kommer aldrig mer ner i det.
 
Sjukskrivna och arbetslösa blir ju kompenserade för inflationen till skillnad från de flesta arbetstagare, så om något är väl de "vinnarna"
 
F
A ajn82 skrev:
Sjukskrivna och arbetslösa blir ju kompenserade för inflationen till skillnad från de flesta arbetstagare, så om något är väl de "vinnarna"
Har man bolån och har råd med räntan är man också vinnare i framtiden. Då kan vi skratta åt våra låga bolån som inflationen har ätit upp..
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Det är poängen. Eftersom arbetslösheten fortfarande är låg kommer inflationen fortsätta att öka och vi får högre ränta. När folk börjar få sparken och det verkligen gör ont kommer inflationen falla och räntan för att få igång ekonomin igen.

And the cycle repeats..

Javisst är det tråkigt och synd om folk men det är ju såhär det ekonomiska spelet är uppbyggt att fungera. Sen är det inte helt fel att få sparken, det kan bli en väckaklocka att kanske plugga till ett mer meningsfullt och välbetalt jobb.
Alltså jag svarade lite sarkastiskt mot dig. Du drar den att allt är som vanligt. Men här märks det iallafall att folk dragit i bromsen trots vi inte har brutala priser på boende.

Det är aldrig bra att för många får kicken samtidigt i de mindre samhällena där all industri försvunnit till länder där inga lagar finns =) Men det är så utveckligen har blivit såklart och vi får väl skylla oss själva.

Men det är klart, det var mycket värre 2009 än det är nu. Jobbade själv för lernia och 99 av 101 fick kicken =)
 
Syftet med räntehöjningen är ju att minsta tillgången till pengar. Så resultatet är avsiktligt.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Jag tror sen att 2% är en önsketänka nu mera. Vi kommer aldrig mer ner i det.
Hold my beer....
 
  • Gilla
proxi
  • Laddar…
R
Det är lätt att sitta och vara självgod när man köpt hus i rätt tid eller bor i nån liten ort där husen kostar kostar 500 000kr.

Lätt att sitta och säg att de får skylla sig själva och borde fattat…

Jag själv har gjort bra bostadsaffärer och ridit på vågen men jag lider med den lilla barnfamiljen med mindre löner som lyckats köpa ett hus med bankernas tidigare frikostiga utlåning.
Eller personer/familjer som hamnat i sjukdom/arbetslöshet och nu inte har råd att bo kvar.

Det är måååååånga på detta forumet som tror de vet bäst och slår sig för bröstet hur duktiga de är men sanningen är att i 95% av fallen har de bara har haft tur och gjort bra affärer i rätt tid.

Det finns en värld utanför eran bubbla med, där helt vanliga människor litat på vad banken säger och som nu kommer hamna med en livslång skuld utan möjlighet att ta sig därifrån.
 
  • Gilla
spånskiva och 8 till
  • Laddar…
Du har ingen aning om viken ekonomisk situation jag är i. Men faktum är att nuvarande ränta knappast kan klassas som hög.
 
R
Oj tog du åt dig? Jag hade inte ens dig i åtanke med mitt inlägg men där ser man….
 
Han menade kanske inte precis dig Daniel. Dagens ränta är inte hög med historiska mått mätt. Men det är däremot huspriserna. Räntan är då hög sett till de huspriserna som gällt. Frågan är ointressant. Det är liksom rätt meningslöst att säga ”nej räntan är inte hög”. Eller ”när jag köpte mitt första hus…” osv. Lite ödmjukhet skadar inte inför de som nu far illa. Jag lider med dem.
 
  • Gilla
Holypain och 2 till
  • Laddar…
F
R RalleB skrev:
Det är lätt att sitta och vara självgod när man köpt hus i rätt tid eller bor i nån liten ort där husen kostar kostar 500 000kr.

Lätt att sitta och säg att de får skylla sig själva och borde fattat…

Jag själv har gjort bra bostadsaffärer och ridit på vågen men jag lider med den lilla barnfamiljen med mindre löner som lyckats köpa ett hus med bankernas tidigare frikostiga utlåning.
Eller personer/familjer som hamnat i sjukdom/arbetslöshet och nu inte har råd att bo kvar.

Det är måååååånga på detta forumet som tror de vet bäst och slår sig för bröstet hur duktiga de är men sanningen är att i 95% av fallen har de bara har haft tur och gjort bra affärer i rätt tid.

Det finns en värld utanför eran bubbla med, där helt vanliga människor litat på vad banken säger och som nu kommer hamna med en livslång skuld utan möjlighet att ta sig därifrån.
R RalleB skrev:
Det är lätt att sitta och vara självgod när man köpt hus i rätt tid eller bor i nån liten ort där husen kostar kostar 500 000kr.

Lätt att sitta och säg att de får skylla sig själva och borde fattat…

Jag själv har gjort bra bostadsaffärer och ridit på vågen men jag lider med den lilla barnfamiljen med mindre löner som lyckats köpa ett hus med bankernas tidigare frikostiga utlåning.
Eller personer/familjer som hamnat i sjukdom/arbetslöshet och nu inte har råd att bo kvar.

Det är måååååånga på detta forumet som tror de vet bäst och slår sig för bröstet hur duktiga de är men sanningen är att i 95% av fallen har de bara har haft tur och gjort bra affärer i rätt tid.

Det finns en värld utanför eran bubbla med, där helt vanliga människor litat på vad banken säger och som nu kommer hamna med en livslång skuld utan möjlighet att ta sig därifrån.
Köpte förra året, 85% belåning, 4.4 miljoner, allt rörligt och vi har klarat oss på 1 lön då vi varit föräldralediga. Just nu betalar vi 14 000kr i ränta varje månad.

Så är drabbad själv.
 
  • Wow
yonna
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Han menade kanske inte precis dig Daniel. Dagens ränta är inte hög med historiska mått mätt. Men det är däremot huspriserna. Räntan är då hög sett till de huspriserna som gällt. Frågan är ointressant. Det är liksom rätt meningslöst att säga ”nej räntan är inte hög”. Eller ”när jag köpte mitt första hus…” osv. Lite ödmjukhet skadar inte inför de som nu far illa. Jag lider med dem.
Det är ju sen dessutom inte räntan endast utan det är ju
- bränsle
- mat
- kläder
-aktiviteter för barnen (en del tränar ju ändå typ hockey och andra sporter som krävs en del)
- el
- VA höjs mångfaldt
- Fjärrvärmen (för de stackare som är tvångsmatade nu)
- Sophämtning
-osv

Även om räntan varit riktigt hög på typ 90 talet jämfört med idag så har ju inte direkt allt på en gång skjutit i höjden samtidigt.

Motsvarade ens de här löjliga områden idag priserna 85-95? Säg en villa för 4 miljoner i typ upplands väsby, vad kan en sådan ha gått på 85? Tror knappast att värdet då överstiger dagens.

Som exempel hos oss så gick iallafall de flesta villorna 84 på 180 000 kr, idag får du en villa i samma klass för 1-1,5 och vill du ha något nyrenoverat har det stuckit upp på 1,5-2,2 miljoner.
 
Är svårt att värdera boende över tid, vårt har nog ökat med 10 ggr sedan mitten av 80-talet, liknande med fritidshuset. Men under den tiden har man renoverat, moderniserat, gjort vissa tillbyggnader, etc, så hade man stoppat in de pengarna i något annat kanske det givit liknande avkastning.
Har inte räknat på det men kan jämföra lite med besparingar i aktier från den tiden och senare fonder.
Och så har vi det subjektiva vad man uppskattar med eget boende.
 
E
F Fideliox skrev:
Köpte förra året, 85% belåning, 4.4 miljoner, allt rörligt och vi har klarat oss på 1 lön då vi varit föräldralediga. Just nu betalar vi 14 000kr i ränta varje månad.

Så är drabbad själv.
När vi byggde nytt förra året sa kalkylen ca 14 000 kr ink amortering. Sista räkningen låg på 22 000 kr (3700 kr amortering). Värderat till 6.5 milj.

Vi klarar det, men det tar emot.
 
R RalleB skrev:
Det är lätt att sitta och vara självgod när man köpt hus i rätt tid eller bor i nån liten ort där husen kostar kostar 500 000kr.

Lätt att sitta och säg att de får skylla sig själva och borde fattat…

Jag själv har gjort bra bostadsaffärer och ridit på vågen men jag lider med den lilla barnfamiljen med mindre löner som lyckats köpa ett hus med bankernas tidigare frikostiga utlåning.
Eller personer/familjer som hamnat i sjukdom/arbetslöshet och nu inte har råd att bo kvar.

Det är måååååånga på detta forumet som tror de vet bäst och slår sig för bröstet hur duktiga de är men sanningen är att i 95% av fallen har de bara har haft tur och gjort bra affärer i rätt tid.

Det finns en värld utanför eran bubbla med, där helt vanliga människor litat på vad banken säger och som nu kommer hamna med en livslång skuld utan möjlighet att ta sig därifrån.
Håller med helt och hållet...❤️
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.