Nä, inget än. Speciellt tilten går trögt. Vi tänkte testa med lithiumfett för de där gängorna. Manualen säger att man ska ta bort fettrester och lägga på nytt maskinfett på de två skruvarna var 40:e arbetstimme eller i händelse av tröghet.

Det återstår väl att se hur det kommer funka med sågspån. Och hur väl spånsugen kommer funka. Men jag har en rejäl modell på 5000 m³/h och sågen har ju uttag både under och över klingan för 100 respektive 75 mm slang.
 
Redigerat:
För egen del har jag fått båda funktionerna att gå lätt nu, det var först och främst skräp bakom hållaren för klyvkniven så att denna funktion fastnade på vissa ställen. Sedan gjorde jag rent kuggstängerna och lade på lite Waxilit (mest i brist på annat) och det funkade fint.

Nu håller jag på med justerbordet, hittade någon jänkare på nätet som skrivit ganska uttömmande om detta Felder commisioning. Frågan är om man kan applicera samma toleranser på en Hammer - det är ju ändå viss skillnad i pris/byggkvalite.
 
  • Renoverad klyvknivshållare och justerbord på en träbearbetningsmaskin med rengjorda kuggstänger och verktyg.
Aldrig testat Waxilit. Köpte typ vanlig möbelvax till att lägga på ytorna. Bivax och nåt mer. Har inte testat med lithium på rörliga delar än. Väntar fortfarande på reservdelar.

Mejlade faktiskt den där David Best för ett tag sedan. Ville köpa hans bok om justersågar. Men den var out of print och han ville inte sälja den elektroniskt pga piratkopiering etc. Han sa nåt om att ev starta en Youtube-kanal istället.

Han har en rätt häftig Flickr:
https://www.flickr.com/photos/davidpbest/
 
Tack för länken Björn. Maskinporr på hög nivå. Tråkigt att han fick amutera ett finger men det visar att 25års maskinvana inte är värt något om man är oförsiktig, om bara för någon sekund.

Tråkigt att boken inte finns längre, skummade igenom en webbversion för några år sedan och tyckte den var bra.
 
Jag fick prisuppgifterna på reservdelarna jag var ute efter. Två saker stod ut definitivt:

Ett litet fasat kugghjul i mässing för höjning av ritsklingan kostade 923+moms. Så ev kan jag använde de gamla genom att vända på dem i och med att det bara fattades tänder på ett ställe. Det handlar ju bara om justering på nån mm upp och ner liksom. I annat fall kollar jag på kugghjul från Kina. De är inte identiska, men byter man båda kugghjulen borde de ju passa ihop ändå.

Gasfjädern som håller uppe överskyddet ville de ha 788+moms för. Det är nån slags micro-modell med 50N, D=12MM, L=350MM, SLAGLÄNGD=150MM. Stört omöjlig att hitta från annat håll. 12mm är rätt smalt och i de fall man kan specialbeställa blir det knappast billigare och ofta går det inte att få så lång slaglängd som 150mm. Ska se om man kan bygga om överskyddet lite för att ta en 15mm fjäder. Isf finns det ju, t.o.m. från Kina. Det är en konstig lösning över lag, speciellt som 12mm har en 4mm arm som är för enkel att böja/skada. Precis som hänt i detta fall.

Hur tycker ni andra man ska tänka kring val av klingor? Givet att maskinen ska stå utlånad på en gemensam verkstad (ett s.k. Makerspace). Ska man sätta på en kombiklinga och vara nöjd där? Känns spontant inte som folk kommer orka byta klinga. Eller ska man satsa på ett av Felders paket kanske med kombi/klyv/skivmaterial eller vad de kallar det. Jag har ju ritsmotor och en helt ny klinga till den med shims men i just denna maskin kan jag bara köra 250mm om ritsklingan ska vara monterad. Annars är det max 315mm som gäller. Nu för tiden har Felder bara paket med 315/315/303mm.
 
Fint att höra att du kommer framåt med din/er såg, det trodde jag också att jag gjort men nu har jag förstås hittat nya problem... ;(

Har hittills köpt reservdelar för ~500kr och fått hjälp med en svetsning för några hundralappar, den skadade detaljen var hållaren för anhållet där gängan för låsskruven var helt lös. Nu när detaljen är reparerad har jag dock fortfarande svårt att få anhållet att låsa helt parallellt med klingan. Föregående ägare hade visst monterat aluminiumskenan skevt och själva anhållet så snedställt som möjligt för att få arrangemanget parallellt. Det sitter två justerskruvar som såvitt jag förstår det skall justera glappet mot aluminiumskenan och dessa trycker på två plastdetaljer som är formade som C, dessa ansluter mot aluminiumskenan. Med skenan monterad parallellt med bordet på sågen så går det att justera in anhållet parallellt med klingan - felvinkeln är för stor.

Eftersom jag får samma problem om jag byter plats på plastdetaljerna (felvinkel åt samma håll) börjar jag fundera på om själva metallhuset är skevt på något sätt.

Reparerad såg med anhåll och aluminiumskena, verktyg och skruvar synliga, tecken på användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av sågens anhåll med synliga justerskruvar och skadad hållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har inte läst allt så kanske inte hjälper dig. Är eller är någon nyhet för dig.

Men. Du vet att du även kan justera vinkeln på klyvanhållet med skruvarna som håller stången i bordet. Jag hade justerat där så långt som möjligt.
 
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Jag fick prisuppgifterna på reservdelarna jag var ute efter. Två saker stod ut definitivt:

Ett litet fasat kugghjul i mässing för höjning av ritsklingan kostade 923+moms. Så ev kan jag använde de gamla genom att vända på dem i och med att det bara fattades tänder på ett ställe. Det handlar ju bara om justering på nån mm upp och ner liksom. I annat fall kollar jag på kugghjul från Kina. De är inte identiska, men byter man båda kugghjulen borde de ju passa ihop ändå.

Gasfjädern som håller uppe överskyddet ville de ha 788+moms för. Det är nån slags micro-modell med 50N, D=12MM, L=350MM, SLAGLÄNGD=150MM. Stört omöjlig att hitta från annat håll. 12mm är rätt smalt och i de fall man kan specialbeställa blir det knappast billigare och ofta går det inte att få så lång slaglängd som 150mm. Ska se om man kan bygga om överskyddet lite för att ta en 15mm fjäder. Isf finns det ju, t.o.m. från Kina. Det är en konstig lösning över lag, speciellt som 12mm har en 4mm arm som är för enkel att böja/skada. Precis som hänt i detta fall.

Hur tycker ni andra man ska tänka kring val av klingor? Givet att maskinen ska stå utlånad på en gemensam verkstad (ett s.k. Makerspace). Ska man sätta på en kombiklinga och vara nöjd där? Känns spontant inte som folk kommer orka byta klinga. Eller ska man satsa på ett av Felders paket kanske med kombi/klyv/skivmaterial eller vad de kallar det. Jag har ju ritsmotor och en helt ny klinga till den med shims men i just denna maskin kan jag bara köra 250mm om ritsklingan ska vara monterad. Annars är det max 315mm som gäller. Nu för tiden har Felder bara paket med 315/315/303mm.
Köp ett paket. Ha kombiklingan som standard för medlemmar och lägg undan de övriga för eget behov.
 
K k_haddock skrev:
Har inte läst allt så kanske inte hjälper dig. Är eller är någon nyhet för dig.

Men. Du vet att du även kan justera vinkeln på klyvanhållet med skruvarna som håller stången i bordet. Jag hade justerat där så långt som möjligt.
Tack för tipset, sågen var ställd så när jag fick den. I princip max snedställd på själva anhållet och sedan en 7-8mm skillnad mellan skruvarna i gjutjärnsbordet. I princip kan man väl resonera att det inte är något problem att ha det så men det känns ju minst sagt taffligt på en såg i den här prisklassen, eller...? Min utgångspunkt har väl varit att montera stången helt vinkelrätt mot klingan (parallell med bordet) och då tycker ju i alla fall jag att det borde gå att justera in anhållet med de justerskruvar som finns...
 
Nu är jag inget "fan" av Felder. Det håller inte högre klass än så tvär. Andrahandsvärdet är dock högt ;)
 
Då var sågen snart ihopsatt igen och alla väsentliga reservdelar är hemma och på plats. Känns helt ok att såga på. Saker blir som man förväntar sig menar jag.

MEN, en sak jag märkte av en ren tillfällighet var att remskivorna blev jäkligt varma. Den på motoraxeln går knappt att röra vid efter en stunds sågande. Disken som håller klingan blir mindre varm och där kan man väl hålla kvar ett tag utan direkt smärta. Ingen oljud eller så från sågen. Motorn känns "normalljummen". Inte hunnit testa nåt mer eller stoppat in fingrar och känt på axlar eller så. Kan det vara nån inställning? Kan jag ha spänt remmen för hårt ex?

Exploded view diagram of a circular saw assembly with labeled parts, highlighting motor and pulley system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Verkar inte bli så varm på tomgång i vart fall ... MEN remmen gick inte riktigt rakt ser jag nu, det är väl knappast till min fördel. Tillräckligt för att poly-v-remmen ska hoppa en tand inåt på den nedre skivan vid drift. Hur löser man detta lättast?

Motorrem och skivor i maskineri, remmen ej i linje med skivorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Multi-ribbed belt not aligned properly on the pulleys of a machine, potential misalignment issue visible.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Emill_86
  • Laddar…
Det är nog anledningen till värmen, går det inte att flytta in remskivan på motorn en bit?
 
B badtastex skrev:
Det är nog anledningen till värmen, går det inte att flytta in remskivan på motorn en bit?
Vet ej? Pröva att värma den och ge den en klapp med en klubba? Verkar inte finnas nån set-skruv eller dylikt?

Förklarar en del i och med att det sitter en plåtbit (remskydd) utanpå och där har remskivan gått emot och ätit sig in 1-2mm. Jag monterade det med brickor emellan men uppenbarligen löser sig en del om remskivan kan flyttas 1-2mm inåt.

Jag funderar på den övre axeln också. Kan ju inte flytta på den då sågbladet skulle hamna för långt ut, men jag tycker att den går trögt. Trögare att dra runt än motoraxeln och det verkar ju lite knepigt. Låter lite "grusigt" också. Står i listan att det sitter två st kullager typ 6206 ZZ C2E i den. Samma sak där. Får man loss dem? Jag kan omöjligt få ut motorhuset då det är gjort i en del gjutjärn och sitter fast i gjutjärnsbordet, dvs kräver lyft av något slag för att få ur maskinen. Lite ont om plats generellt för att måtta några slag som det är.
 
På min såg (annat fabrikat men samma dilemma att två remskivor ska vara i plan) brukar jag dra remskivorna med tving. Kloss med hål i för axeln och sen spänner jag in skivan tills den är i linje med andra skivan. Beror ju på hur det ser ut, om du kan få dit en tving osv.
 
  • Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.