Jag använde också högblankt vitt standardkakel och jag fattar inte hur en spritpenna kan gå igenom. Känns inte möjligt? Jag använde också spritpenna (dock numrerade jag inga plattor :) ), fast det var mest för att märka ut var håltagningar o sånt skall vara, och det sågade/borrade man ju bort sen. Kan dock intyga att pennans märken etsar sig fast stenhårt på framsidan (råkade stöta emot den färdigkaklade väggen med pennan på något ställe), men det går att få bort med t-röd och lite gnuggande.

För övrigt håller jag med övriga talare
 
maja317 skrev:
vad tror ni om plattorna med siffror och ränder?
Hur tar jag bort dessa?
Syns dåligt på bilden, men det syns tydligt när man står i badrummet.
Jag skulle nog prova med all tänkbar kemi under en längre tid innan jag ger mig på att bryta bort plattorna. Det kan naturligtvis gå bra att byta några plattor. Det kan också sluta med att hela badrummet måste göras om.

Testa att tvätta med exempelvis T-sprit, aceton, förtunning/thinner, bensin, klorin... Är det skrivet från utsidan borde det gå att "bleka" bort till slut.
 
tack för svar!! :)

jag är ganska säker på att det inte sitter på framsidan av kaklet då det texten är en bit in under glasyren.. o som ni skriver så är siffrorna felvända..

När jag tar bort plattorna, vad ska jag använda för verktyg?
För att skrapa bort fogen?
och för att knacka sönder plattan och sen försöka få bort den?
kniv, hammare och stämjärn?

Tänkte jag skulle försöka skrapa bort lite av den fog som är otroligt ojämn, förslag på vad jag kan använda till detta? fogrens?

Min rörmokare börjar bli otåligt, vilket är otroligt förståeligt!
Men nu vill han ha betalt för materialet innan arbetet är gjort. fast han vill ha 5000 (av 8000) innan det är klart
Han kommer också hjälpa mig att färdigställa en del, som att sätta krokar, badkarsblandare, duschset, hyllor mm

med min tur så känner jag att jag inte är så villig till att betala så mycket och sen inte veta om han kommer att göra jobbet.
Vad tror ni materialet egentligen går på?
badkar, toalett, handfatt och kök ska ha rör, räknat totalt max 5m rör o sen kopplingar mm
Jag har blandare och fästen o allt annat..
 
Jag tyckte inte siffrorna såg spegelvända ut, tvärtom, men svårt att se på bilderna. Innan du knackar sönder kaklet så tycker jag åtminstone du ska prova putsa bort det med något starkt. Annars är det nog som du säger, hammare och stämjärn, var försiktig så kanske du klarar det utan att förstöra tätskiktet.

Omöjligt att svara på vad rör och kopplingar kommer kosta. Rören i sig är billiga i sammanhanget. Det dyra är kopplingarna. Tycker spontant att 8000 låter väldigt mycket, men som sagt det är omöjligt att svara på säkert. Dom brukar vara duktiga på att ta ut orimligt höga materialpriser.
 
ja jag har försökt både igår o idag med T-röd, aceton o lacknafta o nått annat magiskt starkt medel som jag har när jag sanerar lägenheten, händer inte ett smack..

jag har köpt mig en fogrensare som jag nu försiktigt skrapar fogarna med så att de blir lite jämnare än de är nu, försöker samtidigt gå igenom alla väggar och ta bort fix som syns igenom fogen och som inte togs bort innan..
det blir ganska bra, men man ska inte ropa hej än, på vissa ställen satt fogen så ytligt, så jag kommer få fylla i med mer fog, men det blir nog bra... till slut får vi hoppas ;)

jaaaa, det kommer en kille nu som ska kolla på badrummet o se vad han kan hjälpa mig med och inte...
det är ett understatement att hitta någon som vill ta i detta elände och jag förstår dem..
Så håll tummarna nu
 
Jag har skrapat fogarna nu o försöker göra det jämnare och ska fylla på med fog där det behövs, det ser mer ok ut nu.

Jag har hittat två klinkersplattor på golvet som inte sitter fast :( vågar inte ta bort fixet om tätskiktet följer med,
ska jag försöka skrapa försiktigt eller sätta ditt plattorna med limmet jag har?
Annars blir det ju en nivåskillnad..

Jag har också hittat 5x5 klinkers som jag ska ha till golvbrunnarna, så det kommer nog se mycket bättre ut :)
funderar dock lite på fogen om plattorna o silen får plats, den är ju inräknad i måttet jag vet, men funderar om det blir lite tajt ändå, vad tror ni?

Pratade med killen i kakelaffären, han sa att om man målar på baksidan (på leran, så kommer det gå igenom - inte lasyren men det kommer synas) Så nu vet man det :)

Killen som var här o kollade plattorna med siffrorna sa att han inte kan lämna några garantier för arbetet och om det går bra..
Funderar på vilka alternativ jag har
1. låta plattorna med siffrorna vara o att de får lysa upp stället
2. att själv ta bort dem, har sett att om man borrar några hål i endast plattan o tar bort den försiktigt, om fixet inte följer med, ska man inte försöka ta bort det för då kan tätskiktet följa med, bättre att limma på den nya plattan isf.
3. låta killarna ta bort den, men de kommer skrapa fogen o sen slå sönder plattan o ta bort, låter mer riskabelt än förslag 2 (efter att pratat med andra som är plattsättare)
4 har hittat en hyffsad ok kakeldekor som är ett mönster på 3x4 plattor som är ett lugnt mönster på som jag kan sätta upp vid badkarskanten och döljer därmed de två värsta plattorna

Vilket alternativ hade ni valt?
Om man går på alt.4 - måste man ta bort kakeldekoren den dagen man ska sälja, kan det annars räknas som att jag dolt det eller som ett dolt fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.