jajo, det är det vi har diskussion om också, mitt är lösare :)
det fixet kunde jag ta en stor klump m tandspateln o skaka lite lätt ett bra tag (o sen tröttna jag på att försöka) utan att det ramla av... hehe
o några gånger fick vi hälla i lite vatten för det började brinna lite för fort..
Snart är tätskiktet på plats o sen vänta 24 timmar o sen sätta kakel i badrummet...
då ska jag göra mitt potatismos, så räcker fixet lite längre iaf :D

precis, inget fall utan det var golvet i hallen det behövdes 3mm extra för att få upp det lite till den tjocka parketten.. :)

Undran:
Har ni satt folien/mattan både på golvet o väggarna samtidigt? o sen börjat kakla väggar o sen golv?
eller sätter ni folie på väggar, vänta 24tim, kaklar och sen folie på golvet vänta 24 tim och klinkser på golvet??
känns otroligt dumt att vänta 24 tim två gånger... är ju inte så att man går med stilettklackar på folien precis :)
 
Att göra först väggar (utom nedersta raden) och därefter golvet är nog praxis skulle jag tro. Visserligen inga stilettklackar men nog sylvassa skärvor av skurna kakelplattor. Visst kan man gå ut och göra skärningarna i ett annat rum, men det tar mycket längre tid. Du kan också täcka golvet (noga) så går det nog bra ändå och var försiktig med vassa skärvor och att tappa tunga verktyg.
 
J
Som nino skrev, bör du spackla ut springor större än 5 mm, har du dessutom skivor bör du spackla ut fasningarna så att du får en plan yta, det samma gäller alla skruvhål. Tätskickssystemet som vi använder oss av (Kerakoll) lägger vi i regel folie på golvet samma dag. Där rollas dessutom ett lager gummimembran ovan på folien för ökad vidhäftning (enligt Kerakoll). Det är inga problem att gå på detta, men vill man så kan man som sagt lägga ut skyddapapp, Och skulle du tappa en platta eller liknande på golvet så att det går hål, är det lätt fixat. Skär ut en ny bit folie och lappa över, eller bara rolla med membranet. Letar du bra häng för plattorna, kan jag rekommendera Sopros fix FKMXL, du får en elefant att hänga på väggen med det fixet! ;)
 
tack för tipsen :)
ja så är våran plan också, vi börjar m väggar utom nedersta raden och tar en vägg åt gången, för den vägg vi ska börja med har ventilationslåda, el, rör o massa annat, så den kommer ta lång tid.

dessa torktider..
tätskiktssystemet ska torka 24 timmar, hur noga är det, när ser man att det är torrt? känns som att man ska/bör vänta längre. har haft öppet ytterdörren idag, för det är så dålig ventilation i lägenheten, men det är kallt ute, så vi öppnar o stänger lite, så det inte blir för kallt..

Det står 16 tim torktid på fixet, hur noga är det att man väntar tills dess?

Vi ska sätta upp kakelhörnlister (ytterhörn) och undrar hur man ska få upp dem? skruva spika..? då gör man ju hål i tätskiktet, är iofs inte våtzon 1 men vid handfatet i badrummet. (men nära våtzon 1)

sen undrar jag om det är "praxis" att man skär alla plattor i alla hörn?? så att det ser snyggt ut menar jag.. den väggen som jag har dörren på, blir det "enklast" vid dörren om jag börjar med hela plattor för då behöver man inte skära på båda sidorna av dörren.. hmm hoppas ni hänger med på vad jag menar

Tips på att sätta kakel o klinkers mottages :)
har 20x20 plattor till både väggar och golv och 10x10 vid brunnarna.
 
Listerna sätter du i fixet. Torktider bör man alltid följa tycker jag.
 
jag hade längre torktid än 24 timmar, tyckte det lät lite med tanke på hur tät folien är :)

HJÄLP
Idag började vi kakla och det går finfint ända fram tills nu. Jag upptäckte en stor bubbla/bula o där folien sitter inte fast på ca 50x50cm. (bulan i sig är inte stor, men folien sitter inte fast så man kan flytta runt bulan..)
Vad göra?

fy vad tråkigt, o rörmokaren som kommer imorgon.. :(
På Cascos hemsida och i deras gör det själv film, så visar dom hur man lagar blåsor i folien, men då är det bara en lite bula som de trycker in aqua stop i..
det är ju lite svårt att trycka in aqua stop o på en så stor yta om man inte skär ett jättestort hål... o det vill jag inte.

Självklart är bulan i våtzon 1, resten av väggarna är släta, täta och fina, suck

Hoppas det finns någon vänlig själ som har nån ide :)
 
det är väl bara att skära upp, limma, och remsa över, finns inte mycket annat att göra
eller dra bort hela våden och sätta en ny
 
J
Skär upp den delen som "bubblar", rolla på membran och överlappa med en bit som är 100 mm större runt om än delen som du skar bort. Rolla även på membran utvändigt, så är du safe.
 
Redigerat:
Tack! :)
Har skurit upp bubblan, o lagt aqua stop (är det membran?) ska låta det torka lite, sen överlappa med en bit o på med membran. :)

Ska kakla det sista imorgon, sen foga, får hoppas på det bästa resultatet :)
Har gjort tätskiktet noga och efter konstens alla regler, men är ändå orolig om det är tätt, hur vet man det?
Försökt läsa på, men jag hittar inte så mycket om Casco, är det ett bra system?

sen en annan fråga, ber om ursäkt om det blir lite långt..
när jag tätskiktat hälften av mitt badrum så får jag veta att Casco två dagar innan har ändrat hur man sätter tätskiktet, man ska inte ha aqua stop mellan skarvarna på folien utan 2kompontentslim, men den produkten kommer inte ut på burk förrän om tio dagar.... de menar nu på att aqua stopen tar 28dagar att härda(!)
Så jag gick till XL för att köpa limmet, burken fanns inte så fick med mig fem flaskor 500kr/st, men de var för gamla (två limpistoler gick sönder o fick köpa en ny brunnsmanschet mm) det lilla lim jag fick ut räckte till våtzon 1 och brunnsmanschetterna, resterande badrum har jag haft aqua stopen till för de hade inte något annat att erbjuda

Är nu orolig för att detta ska tolkas som att jag inte följt alla regler på hur tätskiktet ska se ut, vad tror ni?
ska jag vänta 28 dagar med att använda badrummet, eftersom de säger att det tar så lång tid för aqua stopen att härda?

Tips o allmänna funderingar om detta mottages gärna så jag kan sova framöver! :)
 
J
Sätter du inte folien i blött membran/lim? Har inte använt Cascos produkter för tätskick, men vad jag har läst om det, skiljer det sig inte från andra tillverkare som vi brukar använda.
 
jo folien är satt m lim, men om det blir bubblor ska man skära och laga det med aqua stop, som är en tjockare massa.. så med det nya systemet är det tre "lim" som ska användas (om man nu kan kalla aqua stop för lim :)
 
Här kommer en liten resume:
väggarna är täta o det ser kanobra ut, kaklet är på plats och det ser bra ut, :) kul att man börjar se lite resultat

Nu har vi börjat lägga klinkers på golvet och började vid en av de två golvbrunnarna. då bygger min hantverkare upp klinkersen (10x10 plattor runt brunnen) med 2 cm fix, är detta ok?

När föreningen hade varit här o bytt golvbrunnar så sa jag till honom att jag tycker att det är för brant ner till brunnen och att vi borde bila o flytspackla golvet. Då fick jag svaret att det behövdes inte för det är bra fall på badrummet.

Så nu.. hur gör jag nu???
golvbrunnen ligger alltså 2cm lägre ner än golvbrunnsilen, så det är en stor glipa mellan dessa två, om jag låter detta ligga kvar, till detta avlopp ska tvättmaskin vara så kommer mycket vatten på en gång...

Är det godkänt att göra på detta vis? han menar på att man kan fylla under brunnen till kanten med fix o sätta silicon el dyl runt.....

tack alla ni goa för era svar!!! :)
 
T
Ja, ingen fara bara det blir något fall kvar så kan han fylla upp med hur mycket fix som helst. Och klinkersramen ska inte ligga dikt an mot tätskiktet då det är väldigt skarpa kanter på undersidan utav slukristen.
 
ok så då kan man bygga "fall" med fix....? eller det blir väl tvärtom, bygga bort ;)
jo det blir nog fall kvar, är det som är närmast brunnen som är problemet,,

nä brunnen kommer inte ligga emot tätskiktet, men att ha ett brunnen ett antal cm ovan golvbrunnen ser otroligt konstigt ut...

Vad ska man sätta runt/i, bara fix?
finns upphöjningsbrunn, men den ska man väl använda när man flytspacklar o inte nu?
skiljer totalt 3cm...
 
T
Givetvis fyller du tomrummet med fix och detta är ju ingenting du kommer att sedan sedan när silen ligger på.

Ja, man kan använda en förhöjningsring men det ska som sagt användas när man flyter och då hade man sluppit att bygga med en massa fix.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.