Är nu mitt uppe i renovering av mitt badrum o stöter på lite funderingar som jag inte hittar pålitliga svar på, så klart att man kollar med er här då :)

grundinfo..
vägg: reglar, våtrumsskiva, Casco tätskickt, folien.
Golv, betong, casco..

o så till min funderingar
mellan våtrumsskivorna finns en del springor/glipor, ska dom spacklas för att vara tät?

har sett att det varit diskussion om man ska använda primer på våtrumsskivor innan man kaklar.. Ska man prima eller inte?

har JAFO brunnar, har sett att det finns skärmall till denna, men att det går bra att göra utan, men känner mig ovanligt trög hur man ska gå till väga

kommer sätta Casco wet stop matta imorgon, nån som har bra tips på hur man går smidigt tillväga?
Är den lätt att arbeta med?

Saknar 60cm av wet stop mattan, typiskt(!) nån som vet den minsta storleken på dessa rullar? hitta ingen info på cascos hemsida

Tacksam för tips och svar :)
Nu är det sängen för en ny renoveringsdag imorgon

Önskar er alla en underbar dag imorgon!
 
just det..
mina alternativ till att wet stop mattan inte räcker till

1. sätta 2 lager m aqua stop på golvet istället för mattan
2. sätta tätband på vägg i våtzon3 så räcker det till golvet..
3. Köpa en rulle på 30m o använda 60cm av denna o vira in mig i resten av rullen till vintern ;)

förtydligande.. i butiken sa de att den wet stop mattan som är på 5m var slut....... :/
 
Våtzon 2 menar du på väggen!? utgår från det.
Jag skulle se till att det var matta på alla våtzon 1 områden. Sedan se till att det är upp mot taket i zon 2 som den saknade mattan saknas. Där bara rolla eller prima.
 
T
Springorna behövs inte spacklas OCH köp en skärmall till brunnen!!
 
tackar för snabba svar :)

ja precis, lite trött igår, våtzon 2 såklart
efter en natts sömn tänker jag också tanken att våtzon 1 får matta o hela golvet också,
vad ska vara upp mot taket där mattan saknas? tätband eller aquastop?

japp, spacklar inte och ska leta skärmall :)

funderar på fixet, vad är skillnaden på brinntiden om man har mer vatten eller mindre vatten i?
brinner fixet längre om det är mindre vatten i eller är det tvärtom?

Någon som har jobbat m Cascos folie/matta? Är den lätt att jobba med?
tips i övrigt mottages tacksamt :)
 
Fixet torkar snabbare med mindre vatten i men följ alltid rekomendationen från tillverkaren.
 
>vad ska vara upp mot taket där mattan saknas? tätband eller aquastop?

Jag hade bara satt aquastop. Min matta räckte inte heller så så gjorde jag. Använde dock Biltemas system.
Biltema mattan + rollat tät/lim var lättjobbat. Fick dock vara snabb då tät/lim torkar ganska fort. Jag satte aldrig en hel våd på en gång, rollade ca 1 meter yta itaget.
 
tack för snabba svar :)
skärmall till golvbrunn är inköpt

hur mycket fix tror ni att man ska beräkna att det går åt??
Har ca 30kvm (golv o väggar)


ja jag blev lite fundersam igår när vi la hallgolvet, ooootroligt torr fästmassa, vi gjorde åt ca 20kg fix på ca 5-6 kvm......
så nu har vi en diskussion om hur det bör vara....

står 4,5l vatten /15kg pulver
idag när vi satte lite kakel i köket är det enligt mitt tycke torrt fix.. o när vi tog bort några plattor så var det inte fix på hela plattan bakom, tror dels för att han inte trycker till o att fixet är för torrt...

hmm men känns som att jag får rätta mig, för jag fick svaret "jag vet hur det ska vara" (o underliggande svaret bör då vara att det vet inte jag ;) eller?) jaja..
han har kommit hit för att ge mig en hjälpande hand m renoveringen av badrummet.. så det är trevligt men vi kanske jobbar på lite olika sätt.. (känner mig lite mer frustrerad än vanligt idag och om vårt arbetssätt.. o det är ju trots allt mitt badrum) :)

Largab - Tack då förstår jag :)
då gör jag så också :)
stod på casco att tätbandet är överlappning mellan två tätskiktsystem, så sätter en sån också för säkerhetsskull :)
 
en liten fråga till er goa människor... :)
när jag knackar på kaklet o klinkersen låter det ihåligt på vissa.. då har jag lärt mig att den inte sitter fast tillräckligt... annars bör det väl vara ett dovt ljud om den sitter bra..
stämmer det??
 
spackla springor större än 5mm tycker jag

fix åtgång är olika beroende på fabrikat, ardex x7plus är ca 1,3kg/m2, höganäs kan ligga på uppemot 3kg/m2
 
> fix åtgång är olika beroende på fabrikat, ardex x7plus är ca 1,3kg/m2, höganäs kan ligga på uppemot 3kg/m2
Hur kommer sig detta ? Skiljer sig densiteten så mycket eller används 4 mm tandning för ardex och 10 mm för höganäs ??!
 
samma tandning så klart,
ja jag vet faktiskt inte riktigt varför det är så stor skillnad men så e det iaf
 
på säcken står det min 1,7kg/kvm
så jag räknade ca 6kg för 3,5kvm.. o sen behövde vi göra fixet lite extra tjockt (flytspackel hade blivit för mycket) så då räknade jag max 12 kg.. men det gick åt 20kg..

hur lös/fast ska fixet vara?
 
Tänk dig som potatismos ungefär. Det beror naturligtvis på hur man gillar sitt potatismos. :) Det skall vara relativt löst, men ändå så fast att du kan lägga en 1dm hög hög på golvet utan att den flyter ut något.

Viskositet är alltid svårt att beskriva i ord. Ett bra sätt att veta att man inte har för lite vatten är att plattorna ska "sugas fast" i fixet på väggen, du kan ju dock fortfarande ha för mycket vatten.

När man blir van så känner man när det är lagom, att tänka på är att högsintrade plattor med låg vattenabsorption (typ granitkeramik, < 0,1% vattenabsorption) trivs bättre med ett litet torrare fix medans vanliga kakelplattor (relativt hög vattenabsorption >10%) gärna vill ha ett lite blötare fix.

Rent kem-tekniskt så blir fixet i princip starkare med för lite vatten (lägre VCT-tal), dock är det svårt att få täckning bakom plattorna med för torrt fix och det är mycket sämre ur hållfasthetssynpunkt.
 
Och du ska inte bygga fall i fixet om det var det du menade, fallet måste vara på tätskiktsnivå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.