Mkt snyggt, ser väldigt mysigt ut med all lövskog så tätt inpå...tänk en grill å en wirre till sommaren...livskvalite 👌
 
  • Gilla
johankr
  • Laddar…
Någon gång i maj 2015 deklarerade jag huset som officiellt färdigt. Så mycket har jag dock lärt mig att ett hus aldrig blir färdigt! Men någons sorts avslut måste man ju sätta, för sin egen och kanske framför allt för sin omgivnings skull...

Det är det absolut roligaste, absolut längsta, absolut mest påfrestande och absolut mest lärorika projekt jag har gett mig på hittills i livet. Kostnaden för tomt, material och köpt arbete landade en bit över en halv miljon totalt sett, så gratis har det inte varit. Men då bestod en stor del av summan av kostnader man ändå inte kommer ifrån, som att köpa tomt, avlopp, brunn, bygglovskostnader och annat.

Jag tycker att jag har hållit mig till min filosofi att hålla det enkelt på det rent materialmässiga planet. Men själva projektet som sådant blev ju betydligt mer avancerat än det först var tänkt...

Till min glädje har huset hittills fungerat riktigt bra. Det finns saker jag hade gjort annorlunda men så säger ju också arkitekter att först det tredje huset blir som man vill ha det...

Byggprocessen har ju varit lite bakvänd eftersom jag avslutade med att lägga ner avlopp och brunn, till exempel. Hade jag haft el från början hade det ju också underlättat mycket. Det är nackdelarna med det faktum att projektet började i liten skala och sen växte, som jag var inne på i mitt första inlägg här i tråden.

Fördelen med den optimism –*och stundtals naivitet –*som präglat projektet är att det faktiskt hjälpte mig framåt. Problemen löstes efter hand som de uppstod. Jag har inte räknat antalet timmar. Men hade någon berättat för mig innan jag drog igång hur många det till slut skulle bli är jag inte säker på att det blivit någonting gjort över huvud taget. På så sätt har den magiska tidskonstanten Pi sina fördelar vid sådana här projekt... :)

Tack för alla råd jag fått längs vägen, antingen genom att fråga i trådar eller bara genom att läsa. Och tack för vänliga ord i denna tråd. Allt gott till er!

Nu tar jag det lite lugnt ett tag framöver. Men nästa projekt är förmodligen inte speciellt långt borta... Hörde jag vedeldad bastu? Kanske det kanske. Man kan ju börja skissa lite på det i alla fall...

_DSC8633.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


_DSC8661.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


_DSC8666.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


_DSC8652.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


_DSC8673.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


_DSC8676.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tom_Höör och 40 till
  • Laddar…
Fan vad bra det blir. Många tummar upp (y)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Extremt mysig och trevlig stuga :)
 
  • Gilla
johankr
  • Laddar…
Otroligt fint! Är så imponerad av allt jobb du lagt ner, blev precis hur bra som helst ju! (y)
 
  • Gilla
johankr och 1 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt, du ska vara stolt över vad du gjort👌
 
  • Gilla
johankr
  • Laddar…
Man kan inte bli annat än inspirerad!
 
  • Gilla
johankr
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut. Smälter in fint i omgivningen, terrassen blev jättebra med räcket och en härlig känsla i vardagsrummet :) Vedeldad bastu låter väldigt trevligt!
 
  • Gilla
johankr
  • Laddar…
kulle
Väldigt fint alltihopa, och bra beskrivning över allt du gjort (y)
Glöm nu inte bort att landa lite grann och njuta av ditt fritidshus ( eller det kanske har blivit permanent nu? :) )
 
  • Gilla
johankr
  • Laddar…
Otroligt fint! Tack för din inspirerande berättelse.
 
  • Gilla
johankr
  • Laddar…
Helt otroligt bra det vart.
 
  • Gilla
johankr
  • Laddar…
Jättefint! Jag gillar verkligen ditt avskilda läge, ditt tänk och din stil! Föredömligt dokumenterat och berättat, en tråd jag hoppades aldrig skulle ta slut. Imponerad!
 
  • Gilla
johankr
  • Laddar…
Kanonfint! En vedeldad bastu är det enda som fattas.

Enemmän löylyä!
 
  • Gilla
johankr
  • Laddar…
impressive! sorry, how this instrument is called? never seem before. any link to order would be welcome:)
img_2815.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johankr
  • Laddar…
P
Tack för trevlig läsning och fina bilder. Jag önskar dig lycka till i din oas. Och jag är bara lite avundsjuk :)
 
  • Gilla
johankr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.