Vad fick du betala för taket? Mitt attefallshus står med endast takpapp sedan i somras :)
 
Krokkodriljo skrev:
Vad fick du betala för taket? Mitt attefallshus står med endast takpapp sedan i somras :)
Hehe, lätt att slappna av när väl pappen är på... :) Vill minnas att det var runt 160 kr/kvm. Kanske kan få det billigare om du köper direkt av Pokab.
 
Jag ska köpa min pannplåt från Ekonomistål! Var de dem du köpte ifrån?
 
Vintern var i antågande och jag ville få få igång min kamin. Ännu fanns ingen ström indragen. Och kylan började göra sig påmind. Jag var inte sugen på att jobba i minusgrader!

Men innan kaminen kom på plats behövde jag få på 45mm isolering till, utöver de 145 i väggarna. Jag nöjde mig med utrymmet just bakom kaminen. Sen var det dags! Men det gick inte som jag tänkt mig.

Det mesta gick superduper fram till sista momentet.

Jag lodade för hålet som sedan tidigare var upptaget i yttertaket, samt skruvade fast en sorts fondpanel

IMG_2221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen sattes kaminen på plats. Jag drog tillluften genom golvet och ut på undersidan av huset, med rejält ventilgaller mot ohyra. Kamninen är en Contura 820T som jag hittade på rea ett halvår tidigare.

IMG_2225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men precis när jag var i princip helt klar med kaminen upptäckte jag att den stod lite snett. Jag böjde mig ner och grabbade den med båda armar, med bröstet mot överdelen. Plötsligt hörde jag ett knäckande ljud. Täljstenstoppen hade gått itu. Det var nog mitt argaste ögonblick under bygget. Så onödigt. Jag lyckades dock laga den med en aluminiunprofil under, och har fortfarande inte bytt ut den. Några bilder på eländet var jag dock för sur för att ta...

Skorstenen, en NVI2000, monterades upp genom taket. Beslag och huv monterades. Inga konstigheter, så länge man följde den ibland tvetydiga monteringsanvisningen så gott det gick.

IMG_2241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några dagar senare fick jag dit sotaren som godkände installationen utan pardon. Den första brasan var helt klart en av de bättre upplevelserna under projektet, den knäckta stenen till trots.

IMG_2252.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med värmen säkrad tog också hit en elektriker som hjälpte mig att dra all el i installationsskiktet. Även om jag inte haft vare sig avlopp, vatten eller el definitivt beslutat har jag hela tiden byggt så att det ska gå att koppla in i framtiden.

IMG_2207.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bestämde mig dock för att be om ytterligare en offert, lite på chans. Den första på 53 kkr plus moms var enbart förmedlad muntligen. När brevet med offerten kom i brevlådan trodde jag först att det var en räkning. Öppnade det förstrött. Men hajade till. Och höll på att göra i brallorna när jag såg priset: 27 kkr ink moms! Jag fattade ingenting. Men skrev under och returnerade illa kvickt. Elen var på ingående, men skulle dröja någon månad ännu.

Under tiden fortsatte jag att regla upp för det inre isoleringsskiktet, samt bygga innerväggar. Inte så många i mitt fall så det gick rätt snabbt!

IMG_2262.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2190.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändig klädsel var ett rätt rejält huvudbry. Husbyggande överlag är ju en räcka beslut som aldrig tycks ta slut. Jag är inte superförtjust i kritvita, spacklade gipsväggar utan vill gärna ha lite struktur. Gipsputs får vänta till nästa bygge, för jag valde faktiskt att sätta panel så gott som överallt. Finsågad sådan. Jag köpte det till kanonpris hos ett hyvleri i min gamla hemby.

IMG_2285.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag började med taket, så klart. Ytbehandlingen blev vitpigmenterad panellack, så att strukturen syns igenom. Sen spika med pistoldycket, pang, pang pang.

IMG_2300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter fortsatte jag med väggarna. Jag grundade med en kombinerad grundfärg och kvistlack, kallad BIN, innan panelen monterades. En bra färg, men jävligt obehaglig att måla med inomhus. Den luktade riktigt skarpt, faktiskt, och späddes med T-sprit men var baserad på shellack. Men det var kul att se panelen falla på plats, bit för bit.

IMG_2337.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2353.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2426.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I sovrummet byggde jag en fondvägg av 22 mm brädor, som jag betsade i en kulör kallad "drivved". Eftersom jag inte varierade panelbredden utomhus gjorde jag det här i stället :)

IMG_2496.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köket hade jag köpt begagnat under senvåren, och förvarat på lite olika platser under tiden. En sak var i alla fall säker: det stod i vägen var jag än ställde det. Jag fick upp OSB och gips där det skulle sitta och kunde därmed montera även detta. Mest skönt att bli av med det. Lite slitet var det, men överlag i bra skick. Totalt betalade jag runt 4*000 kronor för ugn, el- och gassplattor, kylskåp, ett antal över- och underskåp och blandare. Tillkom gjorde en fläkt för 700 kr på Ikeas fyndavdelning och en ekbänkskiva i samma företags fanérvariant. Egentligen emot mina principer men jag hade snålt med pengar vid tillfället... Att köpa ett begagnat kök innebär att man kanske inte kan få det exakt på centimetern. Det löste jag jag genom att bygga förlängningar i 45x45 som senare fungerade som förvaring och kläddes in med finsågad panel.

IMG_2561.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2565.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2571.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter var det dags att kakla. Ett helt nytt område för mig, vilket alltid är lite nervöst. Speciellt när fixen bränner snabbare än man planerat! Men det ordnade sig till slut. Blankvita 10x10-plattor blev det. Ett klassiskt snitt.

IMG_2576.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2588.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Profossen och 2 till
  • Laddar…
kuntri skrev:
Jag ska köpa min pannplåt från Ekonomistål! Var de dem du köpte ifrån?
Ja, precis! Både namnet Pokab och Ekonomistål florerade, men jag redde aldrig ut hur det hängde ihop...
 
Vart köpte du betsen "drivved" någonstans? Den var riktigt snygg.

Sen tycker jag det är konstigt att elektrikern har dragit svarta FK som fas. Funktionellt är det inga problem, men brun är standard sedan länge.
 
Kul projekt och väldigt bra skrivet, var kul att läsa ☺
 
  • Gilla
johankr
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Vart köpte du betsen "drivved" någonstans? Den var riktigt snygg.

Sen tycker jag det är konstigt att elektrikern har dragit svarta FK som fas. Funktionellt är det inga problem, men brun är standard sedan länge.
Den heter jotun lady interiörbets! Kan leta upp koden om du vill.

Tror väl att de är bruna?
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Bob_the_builder
johankr skrev:
Men precis när jag var i princip helt klar med kaminen upptäckte jag att den stod lite snett. Jag böjde mig ner och grabbade den med båda armar, med bröstet mot överdelen. Plötsligt hörde jag ett knäckande ljud.
Tur det inte var någon skelettdel som pajade istället... 😃
 
  • Gilla
Tom_Höör och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Bara så du vet så måste du lägga tjärpapp mellan bärlinan som är tryckt mot dina golvreglar.
Med vänlig hälsning,
Estwing
 
johankr skrev:
Den heter jotun lady interiörbets! Kan leta upp koden om du vill.

Tror väl att de är bruna?
Det är väll den som heter Jotun Lady Interiörbets Drivved nu när jag Googlade? (y)
 
estwing skrev:
Hej.
Bara så du vet så måste du lägga tjärpapp mellan bärlinan som är tryckt mot dina golvreglar.
Med vänlig hälsning,
Estwing
Hej! Hoho, det är ju något för sent för det. Huset färdigt sedan ett halvår tillbaka. Varför skulle det behövas tjärpapp där menar du?
 
Ramnemark skrev:
Det är väll den som heter Jotun Lady Interiörbets Drivved nu när jag Googlade? (y)
Yes, den ska det vara!
 
Bob_the_builder skrev:
Tur det inte var någon skelettdel som pajade istället... 😃
Haha ja, det hade varit maximalt snöpligt....
 
Riktigt snyggt det blev med järnvitrolen !
 
  • Gilla
johankr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.