Hej igen! Har ju gått några veckor sen senast, men i helgen hade jag har haft tillfälle att fortsätta med renoveringen :D

heimlaga skrev:
Glad att mitt skrotpyssel kan vara till nytta för andra.

V-formade spår för tätningar?
Annars brukar det ju vara filtringar som tätningar på den tidens maskiner. Spåret brukar vara I_I format och knappt 6 mm brett. Filtringar är svåra att få tag på numera men jag brukar köpa 3mm syntetfilt för industribruk och skära till egna ringar. Två hemgjorda ringar på varandra blir strax under 6 mm.
etjo skrev:
Ganska säker att de har en V form, blir dock väldigt osäker nu. Hur som haver, tack för tipset. Det blir att införskaffa lite filt då. Oavsett formen på spåret så går ju filten lätt att anpassa, så det borde lösa sig :)
Heimlaga, du hade helt rätt. Det är svårt att se på bilden, men spåren har något mer av en U-form där den nedre delen är rundad.

Närbild av U-formade spår i metall under en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har haft mindre tur när det gäller filt. Har letat runt på internet och varit förbi Momentum m.m, det verkar vara svårare att få tag på lämpligt material till detta i sverige. Hittade dock en återförsäljare i England, http://www.britishfelt.com/, med förhållandevis okej priser och möjligheter till att köpa 0,25 m. Kontaktade dom, men de ville ha 40 pund för frakten! :eek:

Verkar dock som att jag kunde beställa hur mycket som helst till samma fraktpris, så om någon är sugen på att köpa filt i överflöd... :p

Det hela slutade med att jag beställde ett par polerhjul i pressad filt från aliexpress för 25 kr st inklusive frakt. Får se om det går att använda dessa, om inte så var det ingen större förlust då jag säker kan hitta något att polera med dem :)
 
Har i alla fall påbörjat att montera hyveln.

Monteringsprocess av en hyvel med delvis ihopskruvad stomme och justerbara stödben på verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallställning för inmatningsbord till hyvel under montering med justerade klackar och temporärt placerad motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stationär träbearbetningsmaskin i verkstad med verktyg och utrustning runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inre mekanism av en anordning, två röda fjädrar, skruvar och metallstrukturer, teknisk vy från insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick skava/fila in klackarna på bägge borden. Utmatningsbordet var hyffsat, kanske inte så konstigt då det inte justeras så mycket direkt. Inmatningsbordet däremot var en historia för sig själv. Kan väl sammanfatta det som att flera av de tidigare ägarna säkert varit och "justerat" klackarna på det tidigare. Klackarnas ytor var ej plana eller parallella, det såg mer ut som dalgångar och bergstoppar :mad:

Fick justerat till borden hyfsat i alla fall. De är så gott som parallella, det finns dock en lätt skruvning i bordet (kortändarna av borden är ej parallella med varandra). Lägger jag skenan till sänksågen diagonalt över bordet så slår det ett par tiondelar. Tycker inte att detta är så farligt med tanke på att inmatningsbordet i sig inte är helt plant heller. Tror nog att min teknik kommer att orsaka större fel än så.

Montering av hyvel med synligt nödstopp på golvet och justerade maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Placerade även in motorn temporärt för att börja kapa till skivorna och montera elen.

Vad anser ni om nödstoppens placering, vad tycker ni funkar bra? Kan ju enkelt slänga in fler i kretsen om jag skulle vilja.
 
Gummi-Järvinen i Vasa har 3mm filt.

Jag kan köpa åt dig nästa gång jag far dit och sätta i kuvert och skicka om du ersätter kostnaderna. Jag har knappt om pengar men hjälper gärna.
 
Om det inte är udda dimension på filttätning så ska exempelvis momentum/tools eller annan stor aktör typ schaefler kunna ta fram det åt dig. Annars finns det 2 delade packboxar att få fram från momentum om jag inte minns galet. Eller om lagerbockarna tillåter så kan du ha vanliga packboxar men beroende på varvtal så skulle jag i sådana fall överväga en speedisleeve som anläggningsyta så inte axeln nöts.

Har själv tillverkat av filtsula som vi skar till remsor och mättade med fett innan montage.
Ett tips här är att du gör ett hål i botten av dina lagerbockar där överflödet av fett kan åka ut.
Ser tyvärr alltför ofta på jobbet hur man har tryckt ut tätningar med haveri som följd.

Sen när det kommer till lagren så kan det vara smart att ha det icke drivna lagret flytande i bocken så cuttern kan röra sig med värme utvecklingen. Är i princip standard att ha det så idag om inte lagren är koniska
 
Om de här lagerbockarna är gjorda ungefär som på min stenbergare så sviktar de ut och in alldeles tillräckligt för att ta upp värmeutvidgningen.
 
heimlaga skrev:
Gummi-Järvinen i Vasa har 3mm filt.

Jag kan köpa åt dig nästa gång jag far dit och sätta i kuvert och skicka om du ersätter kostnaderna. Jag har knappt om pengar men hjälper gärna.
Tack för erbjudandet heimlaga! Jag ska se om jag inte kan lösa det själv först, men om det inte funkar så hör jag av mig :)

Lutte skrev:
Om det inte är udda dimension på filttätning så ska exempelvis momentum/tools eller annan stor aktör typ schaefler kunna ta fram det åt dig. Annars finns det 2 delade packboxar att få fram från momentum om jag inte minns galet. Eller om lagerbockarna tillåter så kan du ha vanliga packboxar men beroende på varvtal så skulle jag i sådana fall överväga en speedisleeve som anläggningsyta så inte axeln nöts.

Har själv tillverkat av filtsula som vi skar till remsor och mättade med fett innan montage.
Ett tips här är att du gör ett hål i botten av dina lagerbockar där överflödet av fett kan åka ut.
Ser tyvärr alltför ofta på jobbet hur man har tryckt ut tätningar med haveri som följd.

Sen när det kommer till lagren så kan det vara smart att ha det icke drivna lagret flytande i bocken så cuttern kan röra sig med värme utvecklingen. Är i princip standard att ha det så idag om inte lagren är koniska
Lutte, jag var inne och hörde med momentum, tyvärr så kunde de bara få fram filt i 10mm remsor enligt han jag pratade med... :confused: Utan att vara särskilt bevandrad i ämnet axeltätningar så tror inte att jag hittar någon standard packbox/läpptätning som passar. Spåret ser ut som ett U, botten är rundad och sidorna sluttar svagt utåt, dvs toppen (mot axeln) är bredare än botten. Risken att pressa ut packningen ur dessa lagerbockar är nog även minimal. Spelet mellan axeln och lagerbocken är ca 1 mm, bredden på filten som passar är ca 6 mm. Det hade dock varit smidigt att slippa fettet som pressas ut längs med axeln, mest för att slippa torka rent halva hyveln efter varje gång man smöjt :D

Har du något exempel på var man skulle kunna placera ett lämpligt hål? Antar att det ska placeras en bit upp på sidan för att förhindra att man tömmer lagret på fett om det blir varmt. Bifogar en bild på hur de såg ut när jag precis hade demonterat dem.

Demonterade maskindelar på ett bord inkluderar axel, lager och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror faktiskt att lagret i den fria änden redan är flytande. Som heimlaga säger så är det inte direkt någon jätteprecision i hyveln och det är nog så dom har löst problemet med tillverkningstoleranserna. Tittar man på kuttern så låses lagret i den drivna änden på axeln med remskivan. Bad min far att mäta djupet på lagersätet i den fria änden, och detta har ett djup på 18 mm. 1205 lagret som passar bocken har ju ett djup på 15 mm, tyckte även att det satt tillräckligt löst i sätet för att kunna flytta sig då jag demonterade det.
 
heimlaga skrev:
Planhyveltillsatsen på den här modellen känner jag inte till men om du tar några bilder kan jag säkert klura ut hur (eller om) den fungerar. Tyvärr finns det vissa modeller på marknaden som inte fungerar.
Heimlaga, passade på att montera lagerbockarna och planhyveltillsatsen. Lade även i kuttern i bockarna på lösen utan lager för att kunna måtta hur mycket material jag behöver till remskyddet.

Monterad planhyveltillsats på en verktygsbänk med lagerbockar och nödstopp, utan fjädrar på inmatningsbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstad med hyvel och planhyveltillsats, lagerbockar monterade, nödstopp diskuteras för placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg att aof hade lagt upp bilder på en hyvel med planhyveltillsats som liknar denna i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/75034-scheppach-hyvel-eller-annan-3.html

Jag saknar ju "fjädrarna" på inmatningsbordet, antar att dessa ska lyfta ämnet mot planhyveltillsatsen. Går det att använda denna utan dessa?

Hur som haver så har jag en liten planhyvel i liknande modell som finns på clas ohlson, http://www.clasohlson.com/se/Planhyvel-Cocraft/30-9439. Denna funkar hyfsat för mina ändamål så det är inte jätte prioriterat att få tillsatsen att fungera. Men om det går så vore det ju alltid trevligt :)

Är fundersam på den bästa placeringen av nödstoppet. Om någon har några erfarenheter så får ni gärna flika in :)

Mina tankar just nu kretsar kring två alternativ: Att sätta ett nödstopp på vardera ben på ställningen. På så vis kan man slå till dom med benet enkelt om det skulle behövas, vilket kan vara en fördel. Å andra sidan kommer jag ju antagligen lyckas slå till dom av misstag när jag hyvlar, vilket är mindre bra. Andra alternativet som jag funderar på, är att bygga ett stöd och placera det på lagerbocken på den drivande änden av kuttern eller vid sidan av denna. Då sitter nödstoppet lättillgängligt, och risken att slå till det av misstag är ju minimal.
 
Du behöver fjädrarna. Att köra utan dem är farligt och ger synnerligen ojämt resultat. Det fanns maskiner som var tänkta att köras utan fjädrar men det går inte.

Om du kan hitta på någon sorts fjäderbelastade tryckfingrar som dels trycker upp brädan och dels fungerar som bakslagsskydd så blir säkert planhyveln användbar.
Riktigt lika bra som en riktig planhyvel blir den aldrig men med rätt teknik och litet träning skall det gå bra att planhyvla med halvmillimeters nogrannhet. Det är en speciell teknik men sedan man kan den så går det. För en som inte kan konsten blir det lätt 2 mm variationer. Eftersom det inte finns någon tryckvals som lyfter brädan efter kuttern så vill de sista 15 centimetrarna av bräderna bli en halvmillimeter tunnare hur skicklig man än är.
 
Du kan placera hålet nästan vart du vill så länge det är på motsatt sida av nippeln.
O om fetter börjar separera av värmen så kör du antingen ett dåligt 00-fett eller så kör du med trasiga lager.
I normala fall så ska du kunna komma upp i kring 100grader innan fettet börjar separera medans lagren beroende på spel börjar må dåligt vid kring 90.

Så jag hade placerat 180grader från nippeln eller så nära 180 grader ifrån och där det är enkelt att torka upp.

Det var som attan att dom inte får fram 6mm filt, ska ta en titt vad som finns på jobbet till övers
 
Kollade genom allt överblivet vi hade på jobbet och kunde inte hitta filt i 6mm tyvärr.

Däremot funderade jag lite på en annan lösning som kan fungera och det är en variant av labyrint tätning.

Om du limmar en 4mm o-ring på axeln precis där du har spåret för din filttätning och sen trycker redigt med fett i spåret och sen fettar tills det pressas ut så blir det tätt för smuts, nackdelen är att du kommer få smörja oftare och mer så det fungerar som tänkt.
 
  • Gilla
etjo
  • Laddar…
Lutte skrev:
Kollade genom allt överblivet vi hade på jobbet och kunde inte hitta filt i 6mm tyvärr.

Däremot funderade jag lite på en annan lösning som kan fungera och det är en variant av labyrint tätning.

Om du limmar en 4mm o-ring på axeln precis där du har spåret för din filttätning och sen trycker redigt med fett i spåret och sen fettar tills det pressas ut så blir det tätt för smuts, nackdelen är att du kommer få smörja oftare och mer så det fungerar som tänkt.
Det var klurigt Lutte! Det borde fungera ifall jag inte hittar någon annan lösning. Tack för att du kollade efter filt :)

Har fått hem mina billiga kinesiska filttrissor i alla fall. Hade kallt räknat räknat med "riktig kinakvalité" dvs att de skulle vara lagom mjuka och fina att använda som packning. Tyvärr så har dom faktiskt skickat riktiga grejer... Vem hade kunnat tro det :surprised:

Stenhård kinesisk filttrissa av pressad ull med central hålighet, liggande på en yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom är stenhårda, och fungerar antagligen perfekt till det ändamål de är avsedda för, dvs polera. Testade och det gick fint att dela den med brytbladskniven så det ska nog gå relativt lätt att forma en packning av dessa. Enligt säljaren så skulle de bestå till 100% av ull, och det verkar som det stämmer. Självklart så vet jag inte om de har använt någon form av bindmedel för att göra dom styvare, eller om det faktiskt bara är pressad filt.

Tror nog att jag ska genomföra lite tester på dessa och se om de går att använda.

Tre staplade hårda ullfilttrissor på ett brunt underlag, tänkta för polering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har i alla fall haft möjligheten att låna en svarv sedan senast. Har därför passat på och renoverat den havererade axeltappen. Måste säga att jag faktiskt blev riktigt nöjd med resultatet :D

Metallstång fastspänd i en svarvchuck med en precisionssvarvad ände.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nysvarvad axeltapp i en svarv med synliga spår efter bearbetningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klockade in kuttern när den satt i chucken, till 4 hundradelar mätt på den lite större oskadade delen av axeltappen. På tanke på vad det är så borde det vara bra nog. Svarvade ner tappen från 25 mm till 18,00 mm, hålet i hylsan har en diameter på 17,96 mm.

Axeltapp som svarvas ner i storlek i en metallbearbetningsmaskin, med metallspån runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad axeltapp i svarv med metallspån efter bearbetningen från 25 mm till 18 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad axeltapp monterad i svarvchuck med synliga grövre och finare delar, redo för maskinarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Heureka! :D

RIMA i Göteborg hade smörjfilt. 6 mm var slut men jag fick tag i 8 mm. Så det blev till att frisera den lite, men det gick fint. Fettade in ringarna ordentligt innan jag monterade dom sista gången, förvånad över hur mycket fett ullen faktiskt sväljer.

Heimlaga och ni andra som har bra koll på detta med filt, hur tajt får filten sitta?
Som det är nu så är det ett visst motstånd att rotera kuttern, kanske lite mer än vad jag skulle önska. Brukar filten slitas ner med bruk av maskinen till en bättre passform? Vet inte om jag oroar mig i onödan.

Verkstadsbild med en justerad smörjfilt på en maskindel nära verktygshall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smörjfilt med utmarkerade ringar för byggprojekt ligger på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en vit maskindel med centralt belägen metallring och spår efter smörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppifrånvy av en maskinkutter med fettad smörjfilt installerad mellan metalldelarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Filten skall vara så lös att axeln snurrar mot filten i stället för att filten snurrar i spåret.

Nötningen tycks ta hand om en hel del.
 
phl skrev:
Kutterskyddet är gissningsvis original. Dock saknas det med stor sannolikhet en bit trä på undersidan av plåten med spåret. Plåten är något för smal och en rätt formad bit plyfa eller massivträ skulle göra sig utmärkt där, har dock heller inte hänt än :)

Tycker det fungerar bra med skruvarna för justering. Man justerar in skyddet skapligt tight innan hyvling och sedan sitter det där. Man får slå i det bra hårt om det ska flytta sig. Rent praktiskt tycker jag nog mer om ett fast skydd som detta än ett fjädrande SUVA-skydd. Rent säkerhetsmässigt är det väl att föredra om det hade fjädrat tillbaka.
Phl, slutade med att jag byggde en version av det skyddet du har. Du har rätt, det känns så pass stabilt att jag inte är orolig att det ska flytta sig tillräckligt för att exponera kuttern om man råkar stöta i det :)

Man tager vad man haver... brukar man säga, i mitt fall var det lite skrot som låg och skräpade. Skyddet är byggt av en bit 110mm rostfritt avloppsrör och ett vinkeljärn. Stången som skyddet sitter på fick jag med i och med planhyveltillsatsen.

Började att kapa upp röret och tillverka själva skyddet. Då röret endast var 1mm tjockt var jag tvungen att svetsa ihop två stycken "halvor" för att få lite stabilitet på dom. Inte helt lätt med en gammal svetstransformator, även om de rostfria elektroderna är ganska så tacksamma att svetsa med.

Hand med skyddshandskar håller en egenbyggd halvcirkelformad skyddsdel framför betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord skyddsanordning av rostfritt avloppsrör och vinkeljärn med svetsar, placerad på asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjort maskinskydd av rostfritt avloppsrör på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kände att jag ville ha en ordentlig bas som skyddet vilade mot. Så jag kapade upp en bit av vinkeljärnet och tillverkade en U profil. Skar och slipa sedan rent denna, samt täckte den med en bit av överbliven bit av "skyddet". Stången går direkt upp mot plåten för att ge denna stöd underifrån så att när man inte deformerar denna när man drar åt skruven som håller skyddet.

Rostigt, hemmatillverkat skydd av avloppsrör och vinkeljärn på asfalterad mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand i svart handske håller en hemmagjord U-formad metallbygel med svetsfogar, mot grusig mark med hammare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand i svart handske som håller en hemmagjord U-profil av metall med synlig svetsfog och slipmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjort skydd av rostfritt rör svetsat på en stång, sedd ovanifrån med en persons knä i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand i skyddshandske håller i ett hemmagjort verktygsskydd av rostfritt avloppsrör och vinkeljärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillverkade en bygel och provpassade alltihop, verkade fungera bra så jag körde vidare.

Metallbygel med mutter på träpall, del av hemmagjord verktygsskyddsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjort skydd av rostfritt avloppsrör och vinkeljärn med svetsade delar och skruvmontering på verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite tillpassning med hammaren passade bygeln tyvärr lite för bra. Hade skyddet varit tillverkat av en 2mm bit hade det kanske fungerat, men i och med att skyddet är tillverkat av två delar så har det inte riktigt samma dimension överallt. Fick därför kapa loss bygeln och tillåta lite mer "luft" i konstruktionen.

Fördelen med en tajtare bygel var att när jag drog åt skruven så deformerades bygeln tillräckligt för att nypa åt i sidorna på skyddet. Detta innebar att skyddet var låst på tre punkter och satt som berget. Med den lösare bygeln så nyper endast skruven åt. Detta innebär att om man stöter i skyddet tillräckligt hårt så vrider det sig skyddet lite innan sidorna på det tar i bygeln. Dock aldrig så långt så att det är någon risk att kuttern exponeras. Genom att lyfta handtaget på skruven, så går det att ställa det till den riktningen man vill ha det efter man dragit åt det.

Hemmagjort skydd för verktygsmaskin tillverkat av rostfritt avloppsrör och vinkeljärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hembyggt skydd av rostfritt avloppsrör och vinkeljärn monterat på en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjort skydd av rostfritt rör och vinkeljärn monterat på en snickerimaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Oj vad tiden går fort! Jag har hunnit med att göra en hel del saker sedan senast, jag är bland annat numera en gift man! :D

Min hyvelrenovering har dock mestadels stått stilla. Satt igår och scrollade igenom telefonen. Jag insåg att jag har några bilder att lägga upp, så nedan blir en sammanfattning av allt som skett. Detta blir ett långt inlägg, ber om ursäkt för det.

Närbild på en hand som håller tre svarta bakelitknoppar, varav en är sprucken och en annan omgängad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De gamla knopparna i bakelit var båda spruckna och i en av dom var gängan paj. Beslutade mig därför att byta ut dom. Gängan på armarna är 5/16", hittade två nya med en M6 gänga som jag borrade ur och gängade om.

Renoverad hyvel med ny knopp, motordelar och spånuppsamlingskomponenter monterade på en maskinstativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden ovan visar en av de nya knopparna på plats, men det är även en före-bild till vad som komma skall. Det går att se det gamla motorfästet och delar av spånuppsamlingen löst inslängda i stativet. Jag var inte alls nöjd med det gamla motorfästet då det helt saknade mekanism för att kunna spänna remmen. Jag hade varit tvungen att bända motorn åt sidan och snabbt som attan dragit åt fyra bult för att kunna spänna remmen. Inte helt praktiskt.

Började igen med ett par skrotbitar i 10 mm rostfritt. Dessa var var och en för små för att kunna utgöra fästet. Fick därför börja med att svetsa ihop dem och därefter sakta men säkert prova fram en konstruktion som fungerar.

Svetsad metallkonstruktion för motorfäste, synlig svetsfog och fixeringsplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svetsad metallkonstruktion på grusig mark, möjligen en del av ett motorfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rostfritt stålmotorfäste på grusunderlag, med svetsade delar och monterade armar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svetsat motorfäste i rostfritt stål med borrade och gängade hål för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avslutade med att borra och gänga sex stycken hål, där fyra av dem är till för att bulta fast motorn i fästet och de andra två för att kunna fästa motorn i stativet. Det var inte helt lätt att måtta ut var hålen till motorn skulle sitta då motorn och kutter är förskjutna i sidled gentemot varandra och att stativet smalnar av upptill. Finns därför ingen naturlig referens att måtta ifrån. Slutade med att jag lånade farsans korslaser och ställde denna så att linjen gick parallellt med stativet, och från denna linje måttade jag in så att motorn hamnade på rätt plats i förhållande till kuttern.

Ett nytt rostfritt motorfäste med gängstång för spänning av remmen på en maskin, med synliga delar av mekanismen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motorfästet är ledat gentemot stativet genom att bulten till höger i bild vilar i ett runt hål i stativet. Och då kan remmen spännas med hjälp av muttern på gängstången till vänster i bilden. Ganska så mycket arbete för något så förhållandevis enkelt, men väl värt för att kunna spänna remmen på ett smidigt sätt.

Kopplade även in elen och skulle rotationsprova motorn. Efter ett mindre antiklimax, där det inte hände någonting, (intryckt nödstopp :oops:) så löste motorbrytaren... Fick tänka till lite, men när jag kollade märkplåten på motorn och vad motorbrytaren var inställd på, så insåg jag att jag byggt lådan för den gamla motorn på 0,9 kW (den nya är på 2,2 kW). Inte så konstigt att den löste! Hade som tur var med mig en motorbrytare i rätt intervall, så det var ju bara att byta. Därefter funkade allt!

phl phl skrev:
Spånsug? Jag har byggt en liten låda liknande den som syns på bilderna innan renovering. Lådan lutar lite i botten så att spånet trillar mot slanganslutningen som jag satt på baksidan. Inne i hyveln har jag passat in två masoniteskivor, en på vardera sida om kuttern, för att spån inte ska flyga ut längs med borden. Utsuget fungerar riktigt bra, så bra att det efter uppgradering av spånsugen är för tätt med masoniteskivorna.
Phl, detta blev min tolkning av din spånuppsamling :) Började med att montera gaveln med 125 mm väggstosen och sidorna (dessa syns inslängda i stativet i "referensbilden"). Passande nog så hade tidigare ägare redan ordnat M6 hål med lämplig placering i stativet åt mig, man tackar och bockar! Dessa sitter alltså fastskruvade från insidan. Beslutade mig även för att undersidan av "spånlådan" skulle gå att lossa, detta då jag i dagsläget inte har en fungerande lösning för spånhantering. Tills dess så får spånen trilla ner på golvet.

Renoverat motorfäste i metallställning med hjul och remspänning på blå motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppgraderad trähyvel med nytt motorfäste och blå motor synlig bakom avtagbar mörk skyddsplåt, på hjulställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad hyvel med nytt motorfäste, en drivrem, hjul och en rörutgång för spånuppsamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kunde inte få in skivan i ett stycke, delade den därför i två delar där jag skruvade fast den delen av skivan som sitter ovanför motorn. Förhoppningsvis så skyddar denna motorn från det värsta av spånen.

Renoverad hyvel med nytt motorfäste och spånuppsamlingsdel, monterad i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Täckte även hålen i sidorna men var sin skiva 2mm polykarbonatplast som jag hade liggandes efter ett annat projekt.

För er som följt tråden så vet ni ju att jag var orolig över att filttätningarna satt åt lite för mycket runt axeln. Precis som Heimlaga sa så nöttes detta bort, tog mindre än en minut.

Efter detta var jag som ni förstår omåttligt sugen på att testa min hyvel. Fick ju med några nyslipade extrastål när jag köpte hyveln. Tog ett par och vägde dessa på frugans våg för silver, båda vägde in på 170,86 g :surprised:

Försökte hjälpligt att posta in stålen och provade därefter hyveln. Kan väl sammanfatta det med att jag behöver öva både på att ställa in hyveln och min handhavande teknik ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.