Ett tillägg till min recension...

Åsikterna gäller hyveln köpt till kampanjpriset 13650:-. Angivet riktpris 17438 :- är alldeles för högt.

MVH Den Händige
 
Vill slå ett slag för en trevlig liten hyvel från stenbergs maskinbyrå. En riktig kvalitetsmaskin i litet format som ger mycket bra resultat. Jag har använt min i princip dagligen i snart två år och är jättenöjd. På minussidan ligger kanske lite omständiga inställningar för planhyvling, men det får man snart upp farten på. Visst önskar man sig ibland en betydligt större hyvel, men har man inte plats så...

Hittade en på blocket för bild:
http://www.blocket.se/vi/18586537.htm?ca=18_s

Priset brukar ligga mellan 2-5 tusen beroende på skick. (har sett någon i nästan nyskick billigare än den i annonsen)

Finns även med orginalbenställning.
 
Nämen se där, en dito har jag i källaren, dock utan planhyveltillsatsen. Min ser efter lite vård ut så här:

hyvel_after1.jpg

Samt kompletterad med ny el:

el1.jpg

Köpte min för en tusenlapp i detta skicket:

hyvel1.jpg
 
Ser verkligen fin ut Phl! Hyvlar den bra, är du nöjd med den?
 
Jag kan bara jämföra med en stor jäkla Jonseredsrikt jag använt typ tre gånger så jag vet inte om jag är rätt person att uttala mig. Jag är nöjd med hyveln, den presterar i mitt tycke bra.

I början kom jag inte riktigt överrens med den men sedan mätte jag en massa på den de tämligen enkla mätredskap jag har tillgång till och kom fram till att jag ville shimsa utmatningsbordet en aningens aning. Efter att ha petat in två lager aluminiumfolie på övre glidytorna på utmatningsbordet så tyckte jag hyveln blev riktigt bra.

Som det är nu är stativet väldigt lågt, det är bra för då går den in under mitt arbetsbord. Ska dock fixa till verkstan till våren och då kanske jag bygger annan benställning och fixar annan förvaringslösning.
 
Snyggt PHL!

Jag har inte gjort något åt det kosmetiska på min men byggt ett nytt underrede då det tidigare var närmare två kvadratmeter stort... Kan posta en bild när jag är hemma efter helgen.

Jag kan inte heller jämföra med någon i liknande storlek, men den går tyst och stabilt och ger väldigt fina ytor med nyslipade stål i. Jag tror min kostade 2000 kr.
 
Precis, den är förhållandevis tyst och dessutom rätt lätt att koppla spånsug till.
 
Brukar kalla det för urslag. Vanligt i bakkant på träbiten. Vid planhyvling beror det ju på att inte matar hjulen håller i biten tillräckligt när den första valsen släpper träbiten. Går kanske att spänna matarvalstrycket eller så får du se till hatt ha bra stöd vid utmatningen.
 
Apropå urslag vid planhyvling, var jag och tittade på en riktigt gammal Stenbergskombi förra året, och den hade överliggande matning till rikten som en plantillsats. Det var tydligen vanligt förr. Mitt intryck är att det är problem på snart sagt varenda planhyvel, ny som gammal med urslag. Om man hade en rikt med överliggande plan kanske det problemet inte skulle uppkomma, eftersom materialet då har stöd hela vägen.

Nån som har åsikter i frågan?
 
Inte mer än att det verkar rimligt. aof har ju plantillsatsen till den lilla Stenbergshyveln ovan, han kanske kan kommentera?
 
Här kommer bilder på hyveln samt planhyveltillsatsen.

Risken för urslag i bakkant av arbetstycket är minimal eftersom den hyvlade ytan får stöd av utmatningsbordet om hyveln är rätt inställd, alltså inte större risk för urslag än vid rikthyvling. Sen finns det ju både för och nackdelar med handmatningen, största fördelen är att man kan mata väldigt långsamt för att klara vresigt trä, en nackdel är att det kan bli lite tungt vid breda arbetsstycken.
 
  • hyvel1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hyvel2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att man ställer in skärdjupet som när man riktar? Fanns det inte såna där tillsatser med matning också?

En planhyvel med längre bord skulle kunna vara bra, och går ju att ordna själv, men det måste ju vara en fördel att kuttern finns på den del av virket som har mest tryck på sig.
 
ja, man ställer in skärdjupet genom att justera inmatningsbordet.

Jag tror att de större kombimaskinerna från stenbergs hade matning i planhyveltillsatsen.
 
Väcker upp denna tråd och frågar om det som tråden började handla om, Scheppach HMS 2600ci.

Den säljs nu för runt 10000 kr av bla http://www.planomaskin.se/index.html och på Clas Ohlson.

Är det någon som har den? Vad tycker ni? Den har ju gjutgärnsbord (dock lite kort kanske), verkar hyffsat kraftig osv.

Har kollat på Blocket efter beg hyvlar men de ligger nu runt samma peng. Då tänkte jag att det kan vara värt att få något nytt med garanti osv.
 
Jag har en Scheppach 2600 ci och har tidigare skrivit en recension om den i denna tråd. Jag står fast vid att det är en bra maskin. För 10 000 är den prisvärd. Scheppach är ju ett känt märke och man bör därför kunna få tag i reservdelar mm om behov uppstår. Intressant att se att man nu sänkt priset till en nivå som stämmer med vad man får. Scheppach har varit rejält överprisat här i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.