14 693 läst · 37 svar
15k läst
37 svar
Renovering av furutrappa
Tack för svaret. Nu blir det nog så att jag kommer att lacka trappstegen i helgen. Är det något speciellt jag bör tänka på när jag lackar??
Dammsuga ordentligt innan, 3-4 lager, slipa med fint sandpapper mellan varje strykning o.s.v.
Tacksam för tips.
Dammsuga ordentligt innan, 3-4 lager, slipa med fint sandpapper mellan varje strykning o.s.v.
Tacksam för tips.
Fasting65 skrev:
Jag har även ett trappräcke i obehandlad furu som ska skruvas upp. Jag kickade lite på det ikväll men känner mig väldigt osäker på vilken höjd det ska sitta. Finns det några riktvärden som talar om hur högt upp ett trappräcke (ledstång kanske det heter?) ska sitta?
900 mm - är det centrum på ledstången eller ovansida?
Inte för att jag egentligen bryr mej om det blir 1-2 cm fel åt något håll (bara det blir konsekvent fel...), men OM jag får för mej att vara pedantisk när jag ska montera ledstången så kan det vara bra att veta...
Inte för att jag egentligen bryr mej om det blir 1-2 cm fel åt något håll (bara det blir konsekvent fel...), men OM jag får för mej att vara pedantisk när jag ska montera ledstången så kan det vara bra att veta...
Utmärkt!
Det var precis vad jag behövde veta. När du säger stegfamkanten menar du då där man sätter fötterna?
MAO så ska det vara 900mm från undersidan på min fot när den är i trappen till undersidan på min hand när den ligger på ledstången? Konstigt förklarat av mig kanske men men ;D ;D ;D
Det var precis vad jag behövde veta. När du säger stegfamkanten menar du då där man sätter fötterna?
MAO så ska det vara 900mm från undersidan på min fot när den är i trappen till undersidan på min hand när den ligger på ledstången? Konstigt förklarat av mig kanske men men ;D ;D ;D
8) Exakt!brevik skrev:
: Så kan man också förklara det. ;D
Hej alla,
Följer denna tråd med spänning.
En sak som jag fick erfara nyligen i en diskussion om trappans uppbyggnad var att det inte heter vagnstycke utan vangstycke (vangen). Jag trodde precis som länken ovan att det hette vagn, men fick lägga mig när både Nationalencyklopedin och ett annat bokverk motbevisade mig.
NE har dessutom en skiss över en trappa, alltså mycket seriöst.
Nåväl, ta detta inte fel, ville bara berätta en liten historia...
Jörgen
Följer denna tråd med spänning.
En sak som jag fick erfara nyligen i en diskussion om trappans uppbyggnad var att det inte heter vagnstycke utan vangstycke (vangen). Jag trodde precis som länken ovan att det hette vagn, men fick lägga mig när både Nationalencyklopedin och ett annat bokverk motbevisade mig.
NE har dessutom en skiss över en trappa, alltså mycket seriöst.
Nåväl, ta detta inte fel, ville bara berätta en liten historia...
Jörgen