W
Har varit och lämnat lite flera bågar till renoveraren nu och måste säga att det var en fantastisk verkstad han hade. Grejjer precis överallt och den äldre skolan gällde, optimalt arbetsbord, specialanpassade verktyg till det mesta men enkla grejjer. Fantstisk torkrum för bågarna så de fick torka i fred under lagom lång tid. Han blandade sitt eget linoljekitt med olika blandningar beroende på vad fönstrena skulle användas till (växthus, villa, uterum etc). Han hade en giganstisk sammling av äldre glas som han hade samlat på sig och som han frikostigt använde sig av om de som satt i inte fyllde kraven (var orginal).
Finns oändligt att berätta om tips etc som han förmedlade med för att återkoppl till tråden så målar han alla lager färg innan han kittar (maken till att kitta perfekt och fort har jag inte sett) utom ett. Alltså bara ett lager färg (på frihand givetvis) efter att kittet var i. Torktid var ett par dagar mellan varje lager.
Vissa bågar hade han fått laga i så de såg ut som ett pussel men efter målning blev de helt perfekta, som nya helt enkelt.
 
  • Gilla
skogsstjrna
  • Laddar…
Jag kan rekommendera boken Gamla Fönster av Alf och Eva Stenbacka.

En mycket bra bok som verkligen beskriver alla delar av renoveringen av ett fönster ingående och med tydliga och pedagogiska bilder. Jag hade hunnit med att renovera och måla fönster på två av våra hus innan den kom ut och den har ändå underlättat en hel del nu när jag håller på med det tredje. Dessutom rekommenderar jag en speedheater, den är dyr men blir en liten kostnad i det hela om man ska göra fönster till ett helt hus. Den underlättar och förkortar arbetstiden och man riskerar inte de gamla glasen heller.

Jag håller nog med Norrbottenstorpet om tidsåtgången också. För en enkelbåge tar det nog 2-4 timmar aktiv tid för mig numera men då har jag å andra sidan nästan ingen färg alls kvar på bågarna och knappt nåt kitt heller. Har man speedheater spelar det dock mindre roll eftersom den påskyndar arbetet så mycket ändå.
 
Att renovera gamla fönster tar lång tid, men egentligen är det ju jätteroligt! Vi har 2*60 bågar som skall renoveras, varav 2/3 har tre rutor i sig med profilerade spröjs. Nu har jag bara 2*55 kvar! Jag gjorde som så att jag köpte en handöverfräs av bättre modell (Festool 1400) med räls. Den använder jag dels för att fräsa bort kitt, men även för att sänka falsen på innerbågarna som begåvas med energisparglas. För färgen på träytorna har jag köpt en Makita bandslip och det funkar finfint - detta bör man inte göra med mindre än 100 års intervall då man förlorar några mikrometer prima trä också! Först tar jag bort alla beslag. Färgen på profilerna fräser jag bort med Festoolen. Annars är ju varmluftspistol (lägg våta Wettextrasor på glaset så att det inte spricker) eller ännu hellre kittlampa och bra handverktyg att föredra för att behålla så mycket trä som möjligt.
Väl trärent (laga sprickor med linoljekitt), så målas bågarna med bra linoljefärg (Allbäck, Gysinge, etc.) utspädd med 10% balsamterpentin.Låt torka en vecka.
Under tiden så borstar du rent alla beslagen med stålspackel och stålborste på maskin.
Trasiga beslag byter du ut mot nytillverkade (exempelvis Eskilstuna kulturbeslag). Doppa dem i het linolja.
På med kitt i falsen, på med glasen, stifta och kitta. På med beslagen (utom gångjärnen mellan bågarna och kopplingsbeslagen). Byt ut alla skruvar (behåll dem om de mot förmodan är i väldigt gott skick). Låt torka några dagar.

Mellanmåla med linoljefärg ev. utspätt med en mindre skvätt terpentin. Låt torka en vecka.
Slutmåla med linoljefärg. Låt torka flera veckor (beror mycket på luftfuktigheten).
Tänk på att måla i tunna lager! Använd en rund pensel med naturborst och efterstryk med bredare pensel.
Sen tar du en O-list av silikon och limmar den med silikon på karmen.
Dammskyddslist finns en vit syntet-typ som jag också silikonar på (den torkar inte som de klassiska skumgummi-listerna) och förväntas fungera i många, många år.
Slutligen sätter du ihop bågarna med inner-gångjärnen och kopplingsbeslagen och stryker linoljefärg en gång på dem.
Med bra fönster- och dammskyddslist så isolerar dina gamla 2-glasfönster mycket bra!
Jag läste om en metod att löst hänga en tunn högtransparent plastskiva mellan bågarna för att få kallraset i fönstret snarare än inomhus - värt att prova, men givetvis är jag skeptisk...
Karmen tar du också linoljefärg på 3 gånger (det tycker jag räcker utmärkt). Kontrollera tätning mellan murverk (eller träram) och karm.
Fönsterblecket skall du se över. Ta bort färg, kontrollera infästningen att den sluter tätt. Detta kan du också måla med linoljefärg.
Klart (jag glömde säkert något moment)!
Det tar många timmar, men sätt på radion och passa på att njuta av arbetet! Det är värt varenda timme.
Efter några år tar du bara en linoljeindränkt trasa och polerar linoljefärgen - sen är den som ny igen. Antagligen behöver du inte bättringsmåla förrän om 10-12 år och dina fönster håller 100 år till.
Din granne som bytte sina fönster mot nytillverkade har under dessa 10-12 år fått måla om och sen får hon/han köpa nya om 25 år...

PS.
Med många spröjsade fönster på kåken så kommer du "alltid" att renovera fönster. Ta ett sabbatsår ibland! Ta de som behöver det mest först och fortsätt. Glöm inte underhållet, för du vill väll skydda din investering?
 
Redigerat:
  • Gilla
baljbalj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.