Upplever inte mig själv snabb, men jag tror jag hade bra verktyg (IR-värmare för att lösgöra kittet, samt en tryckluftsdriven slipmaskin, som överför 4 hk till slippappret). Endast profiler måste göras "för hand".

Var dina 8 timmar per båge, per kopplad båge eller per fönster?
 
Det var för en sån här enhet. Räknar du detta som ett fönster eller en båge eller vad ska man säga?
 
  • IMG_5307.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W
Har länge dragit mig för att renovera fönstren men har nu hittat en pensionerad farbror som ska göra detta åt mig. Han har hållit på med detta sedan 50-talet och vet vad han gör. Kostar ca 2000 kr per fönster minus ROT. Det han gör är att göra bågen helt trären samt tar ut rutorna, sedan får den torka länge (då vissa bågar är lite fuktiga). Sedan olja in dem ett par ggr, kitta, samt målar dem 7 ggr med olika spädningar av färgen. Han fixar även alla gångjärn och beslag. Resultate är helt enastående, bättre än nya och lär hålla hur länge som helst.
Är otroligt glad för att jag hittade honom och hoppas att han hinner med alla rutorna innan vintern kommer.
Skulle aldrig komma på tanken att göra det själv utan hade nog tyvärr bytt fönstrena.
 
  • Gilla
Robinnibor
  • Laddar…
Hur i helsike kan han göra det för så lite pengar? Med målning 7 ggr etc pratar vi ju om många timmar!
Hade det varit svarta pengar hade det kanske varit en liten extrainkomst men eftersom du pratar om ROT är det ju vitt...
 
W
Har man gjort det i över 50 år så tar det väll inte så många timmar misstänker jag. Men jag håller med det är galet billigt. Ska tillägga att det är bara arbetstiden som priset avser, färg betalar jag själv.
 
BiFuel skrev:
Hur i helsike kan han göra det för så lite pengar? Med målning 7 ggr etc pratar vi ju om många timmar!
Det går väl rätt snabbt att måla när glasen är borttagna, och han kanske inte sätter tillbaks glasen förrän vid sista strykningen?
Dom 6 första lagren med färg kan man ju isåfall spruta på ett par minuter per fönster.
 
Sprutmålning... det går förstås lite fortare än när en annan penselmålar med linoljefärg. Men ändå! Bara att skrapa trärent, ta ut rutor, kitta, fixa gångjärn och beslag...
 
Daniel78 skrev:
Det går väl rätt snabbt att måla när glasen är borttagna
Men man målar ju ALLTID ut på glaset när man målar fönster. Kittet SKA målas över med marginal någon mm ut på fönstret och sedan tar man bara rakblad eller fönsterskrapa och skrapar bort överflödet allra sist. Att pilla och försöka undvika att spilla färg på glasen blir ju fullständigt omöjligt och mycket tidsödande.
 
norrbottenstorpet skrev:
Men man målar ju ALLTID ut på glaset när man målar fönster. Kittet SKA målas över med marginal någon mm ut på fönstret och sedan tar man bara rakblad eller fönsterskrapa och skrapar bort överflödet allra sist. Att pilla och försöka undvika att spilla färg på glasen blir ju fullständigt omöjligt och mycket tidsödande.
Jo, men det behövs ju inte 7 lager med färg över kittet.
 
Jag kom på att man kan såga bort kittet med en dreml. Kapade många timmars jobb. Har man hållit på sen 50-talet kan man säkert 18 andra trix.

(man sågar vinkelrätt mot glaset nära trät, inte enda fram till glaset. Sen kan kittet brytas loss med mejsel.)
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Daniel78 skrev:
Jo, men det behövs ju inte 7 lager med färg över kittet.
Nej, men minst 2 i alla fall. Färgen har funktionen att fördröja att kittet torkar och spricker.

Tycker att det går rätt bra att undvika spilla på glaset genom att använda en rund pensel med spets och måla fri hand. I början gjorde jag misstaget att skvätta färg hur som helst i tron att det var enkelt att skrapa rent med rakbladsskrapan. Himla jobb och blev repor också! Bättre då att måla försiktigt och ha en trasa med terpentin och dra över glaset med få bort eventuella prickar innan de torkar.
 
Redigerat:
Terassinfravärmare från t.ex. Jula för ett par 100-lappar + några brädbitar som skyddar glasrutan = färgen på bågen lossar på några minuter och kittet blir så mjukt att det lossar mycket lätt. Färg och kitt skrapas bort för hand med RIKTIGT BRA handskrapor (en 2-hands rekommenderas!) med VASSA stål. Tog inte tid på det. Men ca 1 max 2 timmar så var all färg och kitt, samt glas borta. Inte en chans att det skulle gå snabbare med bandslip/hyvel el annan maskin!

Sedan kommer det som tar tid. Olja in träet vänta, grundmåla, vänta, sätta i glas och kitta går snabbt efter att ha tränat på 1-2 fönster ca 15 min.
Måla tar också tid. Måla, vänta, måla, vänta. Klart! Men man kan naturligtvis, "måla, vänta" så många gånger man vill.

Det är målandet och speciellt väntandet som tar tid. Skrapa bort färg/olja och tvätta glasen efteråt tar också en stund...

Gör man några plywoodskivor att ersätta fönster under arbete med så att man kan ha flera igång samtidigt. Kan man använda väntetiden till något produktivt går det mycket snabbare än att ta dem ett och ett.

Tidsåtgången beror naturligtvis mycket på eggverktygens kvalitet och fönstrens skick, men kanske mest på vana, skicklighet och ambitionsnivå.
 
Är det ingen som testat med att köra med en stålborste på rondellen? Jag gjorde det på mitt badrumsfönster och det gick hur bra som helst. Akta bara så att ni inte lägger på för mycket tryck för då kan rondellen fräsa bort trä ur bågen.
 
Har man aldrig gjort det förrut, tar det en hiskelig tid! Har man gjort det förrut tar det ändå lång tid, eftersom det är en del torktid på eländet också och har man lagning att göra tar det tid! Vi lejde bort våra 13 fönster. Det var faktiskt inte så lätt att hitta någon firma som ville ta sig an jobbet, den ena efter den andra tackade nej och jag misstänker att de tyckte att det var för mycket jobb och att de hellre tog jobb som gick snabbt och lätt och inbringade mycket pengar. Till slut hittade vi en firma, men då fick vi betala vad det kostade och det var dyrt! Men jag hade ändå inte gett mig på att renovera de där förbaskade fönsterna (det är jag som gör sådant i familjen - maken gör annat!) och jag kände att jag behövde min semester till annat är fönsterrenovering! Allt är ju en prioriterings fråga.
 
Håller med. Renovera fönster är en typisk sak som är jättebra att lämna bort. Firmor som gör det har bra verktyg och kan jobba mycket snabbare än vad du själv antagligen kan. Dessutom är det ganska tråkigt jobb. Jag röstar alltså utan tvekan på att lämna bort fönstren och ägna sin egen tid åt andra renoveringsprojekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.