Tjena
Är ny på forumet och hoppas man kan få lite tips och råd på min planering av badrummet vi nu ska renovera. Jag har aldrig haft kontakt med hantverkare tidigare då detta är vårt första renoveringsprojekt.

Vi är alltså i startgropen för renovering av badrum på ca 6kvm i vårt radhus.
Det ska upp kakel på väggar och golv. WC, tvättställ och (idag) badkar står på långsidan precis som min skiss jag bifogar nedanför, och planerar inte att ändra om avlopp allt för mycket. Det jag vill göra är att ersätta badkaret med en dusch istället.

badrumskiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer då min fråga.
Duschen kommer ju hamna nära fönstret i snedtaket (som har en smyg på ca 40cm) och enligt Hantverkare 1 vi hade här avrådde från att ha duschen så nära fönster pga risk för fuktskador på fönstret.
Hantverkare 2 sa att det absolut inte skulle vara några problem då man sätter in ett plastfönster eftersom det ändå behöver bytas (antar att han menar PVC-fönster?)

Vad säger ni? Går det ha en dusch där jag vill eller är det bara att slopa idén o tänka om?
Tacksam för all input jag kan få!

/Björn
 
Sätt in ett plastfönster så ska det nog gå bra. Det ska ju vara okänsligt för fukt.

Det kan ju bli så att fönstret blir extra utsatt för fukt men isåfall tycker jag att merkostnaden för att byta fönstret i 10-årsintervaller är acceptabel eftersom du får den badrumslayout du vill ha.
 
Hej igen
Jag har nu fått in 2st offerter..och dom är väldigt olika. skulle gärna se vad ni har att säga om detta.
den första jag fick är väldigt detaljerad och hade en totalsumma på vad allting skulle gå på, medans den andra va väldigt mycket enklare utförd och hade bara totalpriset för snickaren/plattsättaren (då det är han jag har kontakt med) men inte priset för rörläggare + material eller elektriker + material
jag har ju sett andra offerter här på forumet där pris för både material och arbete står med. på dessa två finns inte det alls, bara en totalsumma...man vill väl se vad respektive grej kostar?
jag klistrar in offerterna som jag fick dom nedan

första offerten:
153.000:- kronor inkl. moms.
Arbetskostnad ingår med 105.400:- kronor.
Följande gäller för anbudet:
Byggnation och kakelarbeten:
1. Tätare regling utav golv (S300).
2. Inläggning nytt spånskivegolv.
3. Komplettering av väggreglar (S300).
4. Montering av ny våtrumsgips och bakomliggande OSB-skiva på väggar.
5. Fallspackling av golv, inkl. inspackling av golvvärme.
6. Tätskikt på golv och väggar i enlighet med BBV 10:1.
7. Sättning av kakel på vägg, kakelplattor ingår med 150kr/m2.
8. Sättning av klinker på golv, klinkerplattor ingår 300kr/m2.
9. Montering nya dörrfoder invändigt och tröskel.
10. Montering av sakvaror, sakvaror ingår ej.
11. Mjukfogning.
12. Borttransport av överblivet byggmaterial.
Rörläggeriarbeten:
1. Demontering VVS.
2. Byte golvbrunn.
3. Flytt utav wc-avlopp, ca. 50cm.
4. Flytt tvättställsavlopp, ca. 50cm.
5. Montage av nya utanpåliggande kromade rör.
6. Montage av VVS-inredning.
Elarbete:
1. Demontering el.
2. Installation jordfelsbrytare.
3. Inläggning golvvärmeslingor.
4. Montering belysning
5. Montering nytt eluttag.
6. Montering handdukstork (handdukstork ingår ej).
Målningsarbeten
1. Målning av tak.
2. Målning dörrkarm.
Möjliga tillval:
1. Sänkning tak, installation av spotlights (6st 3W LED), inkl. dimmer. Tillkommer med: 12.200kr, varav 7.300kr är arbetskostnad.
-----------------------------------


den andra:
Trä byte av gips reglar flytta brunn arb
spackel på golv primer nät o arb
tätskikt vägg o golv gummi duk arb
sättning kakel o klinkers fix fog mjukfog arb
resor o transporter

pris när roten är borta 51160kr ink moms
roten är 28910kr ink moms

ej med i offerten

rörläggare o material löpande pris
elektriker o material (golvvärme) löpande pris
inredning, klinker o kakel (arb tid för inredning duschvägg skåp mm) löpande pris
fönster + insättning löpande pris
-----------------------------
på offert 2: vill man att rörläggaren o elektrikern ska gå på löpande eller ska jag be om ett fast pris? hur mycket material använder dom? är det dyrt? kan det springa iväg en jäkla massa?
fick ungefärliga timpriser för dom och en uppskattning om hur mycket arbete dom kommer lägga. elektrikern kostar ca 440kr +moms och behövde kanske 2dagar, och rörläggaren 470kr+moms som åxå behövde 2dagar
själv tar han 480kr ink moms.

uppskattar alla tips och råd jag kan få

/Björn
 
I offert 2 kan du räkna att arbetskostnaden är dubbla "roten" som han skriver, resten är material. Du måste ju lita mer på hantverkare 2 eftersom den är mindre specificerat. Du kanske kan be om referenser på båda?

VVS och elektriker kan springa iväg i de inte synkar bra med hantverkaren, om de kommer, gör lite, åker väntar till snickaren är färdig med nästa moment, kommer lite igen etc. Se till att den som lämnar offerten tar ansvar för att samordna allt och att han inte kan skylla fördröjningar på de andra. Bäst är i de andra kan jobba som underentreprenörer till honom, men det är inte alltid så.

Se också till att skriva bra kontrakt, speciellt på löpande. Hantverksformuläret 2014 eller ABS-09.

Sen kan man fråga sig om 2:an tänkte regla om golvet eller inte. Det ska han nog göra för att följa regler. Kan ju vara ett bra test att fråga honom och se om han kan sig grej. Du har facit i "säkert vatten", men eftersom 1:an räknade med att göra det så är det troligen så att din huskonstruktion kräver det.

En annan sak jag tänkte på är att 1:an erbjuder en helkottlad vägg, en träskiva bakom gipset, som gör att du kan fästa saker som skåp, handdukskrokar (och handtag i duschen till gamla dar) var du vill badrummet. Det är ju positivt och det ingår inte i offert 2. Dock skriver han i offert 1 att han ska använda osb-skiva. Enligt säkert vattens våtrumsvägg 2012 ska det vara 15 mm byggplywood om jag inte minns fel.
 
Redigerat:
Andreas: jag tackar och bockat för ditt inlägg.

jag har gått vidare med hantverkaren som lämnat offert nr2. han har gjort flera badrum i detta radhusområdet som har samma planlösning. bad om en mer specad offert (kostander för de olika momenten/material) som jag har fått idag. jag frågade om man bytte hela golvskivan eller inte och fick svaret att det beror på hur skivan ser ut..man kunde eventuellt använda den igen. (korrekt?). i nya offerten har han dock skrivit med golvspånskiva. ska golvreglarna va cc30 om de inte är rätt mått i dagsläget?
han har rörläggare och elektriker som han alltid samarbetar med så han styr upp deras arbetstider, ska det skrivas in i kontraktet att han har underleverantörer på dessa moment? annars behöver jag väl skriva kontrakt även med dom? 3st kontrakt?

helkottla låter ju bra, och som du skriver kan jag inte heller se att han tänkt göra det, ska höra med honom. när jag pratade med honom sist trodde han att det sitter dubbelgips på väggen mot grannen (där badrumsmöblerna kommer sättas upp) som tydligen är brandskyddad (?), han sa att man bara skulle riva 1 lager gips o sedan sätta ny gips, (rivningen gör jag själv)
gäller några speciella regler för vilket material man får använda i den väggen om det nu är brandskyddat?

vidare så frågade jag om lite materialpriser för rörläggaren och han har skrivit 5000-6000kr, synpunkter på det?
själv har jag noll koll
och just det, vattenrör kommer upp ur golv tyvärr, under högskåpet om man kollar ritningen. bygger man en låda med insp-lucka runt detta eller vad gör man bäst?

hade även hans elektrikern här idag som kollade vad som behövde göras, och jordfelsbrytare till golvvärmen va en grej. det skulle gå på ca1500kr ink arbete för den. han föreslog även T2 Röd för golvvärmen då den är lättast att lägga, men har förstått att den är dyrare än T2 Blå..minns inte vad han sa för pris på det

/Björn
 
BjörnP skrev:
jag har gått vidare med hantverkaren som lämnat offert nr2. han har gjort flera badrum i detta radhusområdet som har samma planlösning.
Knacka på hos grannarna och fråga hur det gick. :)

BjörnP skrev:
jag frågade om man bytte hela golvskivan eller inte och fick svaret att det beror på hur skivan ser ut..man kunde eventuellt använda den igen. (korrekt?). i nya offerten har han dock skrivit med golvspånskiva. ska golvreglarna va cc30 om de inte är rätt mått i dagsläget?
Det beror på underlaget och vad du ska ha för nytt golvskikt. Var det plastmatta innan och du nu ska ha klinkers så är det inte säkert att golvkonstruktionen byggdes tillräckligt stark från början. Läs Byggkeramikrådets branchregler. Speciellt sidan nio avsnitt 5.7.2 och den röda faktarutan. http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler web 2011.pdf

BjörnP skrev:
han har rörläggare och elektriker som han alltid samarbetar med så han styr upp deras arbetstider, ska det skrivas in i kontraktet att han har underleverantörer på dessa moment? annars behöver jag väl skriva kontrakt även med dom? 3st kontrakt?
Jag vet inte hur man brukar göra här faktiskt, jag gör ju det mesta själv. :) Skriva kontrakt är kanske överdrivet för t.ex. elektrikern, men du får ju minst ha prisuppgifter direkt från honom om du ska betala direkt till honom kan jag tycka.

BjörnP skrev:
helkottla låter ju bra, och som du skriver kan jag inte heller se att han tänkt göra det, ska höra med honom. när jag pratade med honom sist trodde han att det sitter dubbelgips på väggen mot grannen (där badrumsmöblerna kommer sättas upp) som tydligen är brandskyddad (?), han sa att man bara skulle riva 1 lager gips o sedan sätta ny gips, (rivningen gör jag själv)
Är det väggen rakt fram eller bak i din bild ovan? Ska du fästa något i denna vägg? Man kan väl inte sätta expander (Mollyplugg) i badrum, det tror jag inte i alla fall. Det är rätt mycket extra jobb att helkottla en vägg. Se
https://www.youtube.com/watch?v=bn0WzsOe50o
och
http://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg

BjörnP skrev:
gäller några speciella regler för vilket material man får använda i den väggen om det nu är brandskyddat?
Vet ej.

BjörnP skrev:
vidare så frågade jag om lite materialpriser för rörläggaren och han har skrivit 5000-6000kr, synpunkter på det?
själv har jag noll koll
Rimligt tycker jag.

BjörnP skrev:
och just det, vattenrör kommer upp ur golv tyvärr, under högskåpet om man kollar ritningen. bygger man en låda med insp-lucka runt detta eller vad gör man bäst?
Det hade jag inte brytt mig om. Risken att något börjar läcka och att du behöver komma åt det är så liten så om det händer kan du kosta på dig att plocka ner högskåpet.

BjörnP skrev:
hade även hans elektrikern här idag som kollade vad som behövde göras, och jordfelsbrytare till golvvärmen va en grej. det skulle gå på ca1500kr ink arbete för den. han föreslog även T2 Röd för golvvärmen då den är lättast att lägga, men har förstått att den är dyrare än T2 Blå..minns inte vad han sa för pris på det
Viktigast är att kolla om elektrikern är certifierad från företaget som gör produkten och om de har rätt att lämna garanti på jobbet. Vi tog in en firma som lämnade bra garanti på vad det skulle kosta att bygga om hela badrummet om golvvärmen blev fel. Vi la T2 Blå.

Finns några trådar på det här, sök "T2 blå eller röd".
 
Andreas Lundgren skrev:
Det beror på underlaget och vad du ska ha för nytt golvskikt. Var det plastmatta innan och du nu ska ha klinkers så är det inte säkert att golvkonstruktionen byggdes tillräckligt stark från början. Läs Byggkeramikrådets branchregler. Speciellt sidan nio avsnitt 5.7.2 och den röda faktarutan. [länk]
Idag ligger klinker med golvvärme, så det kanske är gjort ordentligt..men det får jag reda på när jag rivit det.


Andreas Lundgren skrev:
Är det väggen rakt fram eller bak i din bild ovan? Ska du fästa något i denna vägg? Man kan väl inte sätta expander (Mollyplugg) i badrum, det tror jag inte i alla fall. Det är rätt mycket extra jobb att helkottla en vägg. Se
[länk]
och
[länk]
nu förstår jag inte riktigt hur du menar..det är väggen där kommod osv ska sättas som går mot grannen, alltså väggen rakt fram. och vad jag förstår ska man inte använda NÅGON slags plugg i badrum för då kan det tränga in vatten där, även om man försöker täta.
kanske räcker att man kottlar precis där man ska sätta dessa grejer då eftersom jag vet var dessa ska sitta.


Andreas Lundgren skrev:
Viktigast är att kolla om elektrikern är certifierad från företaget som gör produkten och om de har rätt att lämna garanti på jobbet. Vi tog in en firma som lämnade bra garanti på vad det skulle kosta att bygga om hela badrummet om golvvärmen blev fel. Vi la T2 Blå.
det låter ju bra, ska kolla detta med elektrikern! är det mest vanligt att dom lämnar garanti eller?
 
Jag förstod bara inte hur han skulle kottla om en gipsskiva skulle sitta kvar, men det var nog bara jag som inte riktigt kunde se framför mig hur det ser ut. Helkottling är en lyx och lite framtidssäkring, men absolut inget måste! Och offert 1 erbjöd en helkotling som inte stämde med våtrumsvägg 2012.

En elektriker som är godkänd av tillverkaren är nog inte dyrare än en annan, så man brukar välja elektriker som kan lämna garanti. Det blir så oerhört bökigt om man vill försöka fixa en ingjuten golvvärme som det visade sig vara brott på...
 
jag tror att helkottla den väggen blir onödigt, då det inte kommer sättas upp andra grejer än just det vi ska ha upp nu (finns ju inte mycket mer plats), eller blir det mer pilligt att kottla upp på just de ställena där inredningen ska vara? för man kan väl inte skruva upp detta i enbart gipsen??

förhoppningsvis mäter man golvvärmekabeln på nåt sätt innan man spacklar in den?
 
Hej!

Jag tror inte att man kan skruva i enbart gips, men jag vet inte 100%. Helkottling är en lyx för att friare kunna byta ut inredningen och typiskt sätta upp pensionärshandtag senare. Det jag reagerade på var att i offert 1 så var inte väggen konstruerad med de material som man testat för korrekt hållfastighet. Men det är ju typ att kunna gång en 150 kg pensionär som halkar i duschen.

Ja, hos oss mätte de kabeln innan montering, efter montering och efter flytspackling.
 
Då va rivningen färdig =)
brunnen ska flyttas en bit bort mot fönstret men det fixar snickaren när det är dags.
han vill spara befintlig golvspånskiva, och på de ställen jag råkade bila igenom sätter han bara igen med skiva uppepå o flytspacklar över. är den lösningen ok?

såhär ser det iallafall ut i dagsläget
IMG_0123.jpg
 
T
Vad för skiva? Om han tänker på golvgips så är det inte tillåtet!
 
Antar han menar spånskiva, och att han bara sätter det där hålen blivit efter bilningen. Sen ska det läggas golvvärme o flytspackel.
 
Det låter väl kanon, visst var det kul att bila? ;-)
 
Jo det e la bra o slippa byta skivorna, jag va bara lite fundersam på om det va en bra lösning att lappa ihop det på det sättet.
Ja bila e rätt skoj, har gjort det ett par gånger innan med.
Bära ut säckarna e mindre kul :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.