Hej!

Vi börjar bli sugna på att få lite feedback, tips och idéer inför renoveringen av vårt hus Solhaga.
Huset är byggt 1935 och har en hel del som behöver fixas, även om det ser väldigt fräscht ut på denna bilden i starkt solsken. Vi kommer löpande att lägga ut info och bilder på vår blogg http://solhaga.blogspot.com och i denna tråden.

Eftersom inget gjorts än så länge finns bara idéer och lite "före-bilder" på bloggen, men lita på att det kommer att finnas mer sen :)

IMG_3549.jpg
 
Redigerat:
Ha ha, oj vad vass man var på att fixa inlägg då. Bilden blev visst lite stor, trodde att den skulle läggas in som miniatyr. Man lär så länge man lever :D

Edit: sådär, ändrade storleken på bilden på nätet.
 
Redigerat:
Här kommer lite smakprov på vad som behöver åtgärdas på utsidan. Färgen i dåligt skick runt om och vi hoppas på att kunna måla fasaden med linoljefärg. Det är originalpanelen (locklist) från 1935 som sitter på och någon gång har den antagligen varit målad med linoljefärg. Nu sitter det troligen nån alkydoljefärg på.

Även fönstren behöver renoveras och målas och hela balkongen och farstubron måste renoveras, kanske bytas helt och hållet.
 
  • IMG_3554.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3314.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3555.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9876.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åh vad roligt att få följa er renovering!
Vi har liksom er köpt ett 30talshus och har börjat pula lite vi med, härligt med inspiration från andra i samma sits! Se till att uppdatera ofta nu:)

När flyttar ni in?
 
Kul med "likasinnade" :)

Vi får tillträde den 29 april men inflytt blir inte förrän närmare 1 juni eftersom vi vill fixa så mycket som möjligt innan. Åtminstone saneringen av vinden och förhoppningsvis borttagning av tapeterna på hela nedervåningen.

Vi kommer absolut att uppdatera både denna tråden och vår blogg så fort vi får nya bilder och idéer.

Vi har än så länge spikat tapeter till vardagsrum och matsal. Det blir Durotapeter ur serien Atmosfär. Det mönster vi valt tillverkades redan på 30-talet och nytillverkas nu. Känns som ett bra val.
 
jättefint hus! Renoverar oxå hus, fast från 1921
 
MMMmmm, härligt!
Det här ska bli roligt att följa!
 
Åh, vilket fint hus. Förstår att det kliar i era fingar och att ni vill in och börja jobba. Jag minns själv vilken pina det var, tiden mellan det påskrivna köpekontraktet och tillträdet.

Mitt tips är ni bor in er ett tag och testar era olika idéer på plats och känner hur de skulle fungera. Speciellt med de dyrare sakerna som kök och badrum. Själv har jag helt förkastat köksplaneringen jag gjorde innan jag flyttade in. Nu efter några månader i huset inser jag hur dåligt den skulle ha fungerat, nu när jag har fått känna in huset lite.

Lycka till och kommer att med spänning följa din blogg!
 
Tack!

Just kök och badrum är de saker som är minst akut att göra nåt åt. Ganska fräscha faktiskt. Det mest akuta är vinden, målning av fasad, renovering av fönster och tapetsering på nedervåning. Eventuellt också renovering av innertak i samband med tapetseringen. Innan tapetseringen ska en nyligen uppsatt innervägg tas ner också. Vinden är det absolut mest prioriterade innan inflyttning. Att riva ut en massa gullfiber som dessutom kan vara möglig är inget man vill göra när man väl flyttat in. Någon har för en massa år sedan lagt in gullfiber ovanpå befintligt spån och sist toppat med plast innan plankgolvet lagts på igen... blev inte helt lyckat kanske! Dessutom plastat ända ut till innertaket.

Igår damp katalogen från Gysinge ner i brevlådan. Lutar åt 7% gulockra på fasaden, med 7% grön umbra på knutbrädor och liknande. Fönsterbågarna blir gröna, men nyans har vi inte bestämt oss för ännu.
 
Redigerat:
Idag bär det av för att shoppa tapeter till vardagsrum och matsal, återkommer med tapetbilder :)

Här är en av våra planer - kaminen ska flyttas och en kakelugn ska ta dess plats. Dels för att det suttit kakelugn där förut, dels för att vi inte vill ha en glödhet gjutjärnskamin när vår son precis ska lära sig gå och dels för att vi är väääldigt förtjusta i kakelugnar. Har man dessutom en skicklig kakelugnsmakare i familjen vore det väl fasen om man inte ska ha en kakelugn :)

Kaminen på bild är den som står i huset nu. Kakelugnen nytillverkas efter gammal förlaga och visst, den är inte av 30-talsmodell, men den är jäkligt snygg ;)
 
  • Kaminen.jpg
  • Kakelugn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okidoki, då kommer tapeterna :)
Vi kommer att köra på vita tapeter plus två fondväggar med bifogad tapet. Ett mönster från 30-talet som känns klockrent. Fonden kommer att rama in kakelugnen snyggt!
 
  • IMG_3636.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle kanske vara klokt att byta ut den gamla fasadpanelen och samtidigt passa på att tilläggsisolera både i fasad och på vinden.
 
Tack för förslagen, men ur vår synvinkel vore det en väldig försämring av huset. Originalpanel och originalfönster var en av anledningarna till att vi köpte huset. En snart 75 år gammal panel som är frisk trots bristande underhåll... den byter vi inte gärna. Att tilläggsisolera skulle göra att husets proportioner störs.

Vinden är redan tilläggsisolerad, men på ett felaktigt sätt. Detta har gjort att tilläggsisoleringen möglat. Vi ska därför plocka bort denna och därefter göra om det på rätt sätt.
 
Ni löser verkligen detta med stil! Kul att följa er renovering.
 
Jag måste erkänna att jag tycker att åtminstone fönsterbågarna ser ut att vara i jättefint skick!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.