"Argasnickaren-listan" jobbar vi efter här hemma. Listan är uppdaterad med jobb som måste göras, jobb som bör göras och jobb som vi någon gång i framtiden vill göra.

När ett projekt påbörjas så sätts en röd prick framför det projektet, och inga andra projekt får påbörjas innan det är klart. och med klart menas HELT klart! och det innefattar även golvlister vid t.ex. omtapetsering av ett rum. (annars kommer ni att ha ett sovrum med nymålat tak, ny tapet på väggarna, men golvlister saknas,typ.)

När projektet är klart dras ett rött streck över det,och nästa påbörjas. Vid längre stopp i ett projekt (t.ex. om rörisen inte kan komma förrän om 3 veckor t.ex.) så KAN man påbörja ett till mindre projekt om alla i hushållet är överrens och att det inte kommer påverka byggtiden för projekt1.

Så jobbar man på och listan kommer att växa, men de röda strecken kommer oxå att växa. Och under tiden så bor man inte i ett byggkaos.

Den lösningen kan jag verkligen rekommendera, för är det något som sätter käppar i hjulet för en husrust så är det en glad amatör som börjar att grejja lite här och där för att tillslut helt tappa fokus.

ETT rum i taget.
 
  • Gilla
kashieda och 12 till
  • Laddar…
Ropia skrev:
"Argasnickaren-listan" jobbar vi efter här hemma. Listan är uppdaterad med jobb som måste göras, jobb som bör göras och jobb som vi någon gång i framtiden vill göra.

När ett projekt påbörjas så sätts en röd prick framför det projektet, och inga andra projekt får påbörjas innan det är klart. och med klart menas HELT klart! och det innefattar även golvlister vid t.ex. omtapetsering av ett rum. (annars kommer ni att ha ett sovrum med nymålat tak, ny tapet på väggarna, men golvlister saknas,typ.)

När projektet är klart dras ett rött streck över det,och nästa påbörjas. Vid längre stopp i ett projekt (t.ex. om rörisen inte kan komma förrän om 3 veckor t.ex.) så KAN man påbörja ett till mindre projekt om alla i hushållet är överrens och att det inte kommer påverka byggtiden för projekt1.

Så jobbar man på och listan kommer att växa, men de röda strecken kommer oxå att växa. Och under tiden så bor man inte i ett byggkaos.

Den lösningen kan jag verkligen rekommendera, för är det något som sätter käppar i hjulet för en husrust så är det en glad amatör som börjar att grejja lite här och där för att tillslut helt tappa fokus.

ETT rum i taget.
Grymt bra upplägg. Nu bygger vi visserligen nytt hus som alltså är ofärdigt i alla rum för tillfället men jag skall ta med det upplägget när vi börjar på ytskikten. Framför allt har vi ju en trädgård och ett blivande garage och ... och ... att göra också och då kommer den väl till pass. Om jag får bidra med ett tillägg så kan det vara att planera in pauser redan från början. Vi bygger ex. 6dagar i veckan och söndagen går till familjen. Man kan också planera in ett uppehåll vid större delmål. Vi har planerat att göra ett uppehåll på några månader när vi flyttar in på plan 1 innan plan 2 påbörjas. Allt för att öka uthålligheten och behålla kontrollen över projektet.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Och ett tips från mig är att se till att man har råd med projektet innan man börjar. Min första renovering höftade jag till en budget på ca 9000kr. När jag var färdig hade det kostat ca 23000 kr. Allt kostar pengar och det finns inget tråkigare än när ekonomin stoppar upp ett projekt.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Och att rusta 6 dagar i veckan... Tänk på att leva och bo oxå, rust kommer ni hålla på med så länge ni bor i hus, men att vårda relationer är viktigare än att ha ett fint badrum. Se till att prioritera rätt! Allt behöver inte göras nu, nu, nu!

Det är bättre att ha ett risigt fult vardagsrum än ett halvrivet vardagsrum med byggmaterial liggande överallt där barn kan göra sig illa.

Ett tips till är att ge fan i "rustafärg" och liknande, jag målade om dotterns sovrum med sådan och för det första behövdes cirka 3 strykningar och jag tycker fortfarande att det lyser igenom på sina ställen. För det andra så stank det jättestarkt av kemikalier typ 3 månader efter målning så hon fick bo inne hos oss under tiden. Man vill inte utsätta dom små för färgångor i onödan. Numera målar jag bara med "dyrfärg" typ Lady (rekommenderas!) Beckers eller nån av de "stora".
 
  • Gilla
danpih och 1 till
  • Laddar…
B
Ropia skrev:
... och med klart menas HELT klart! och det innefattar även golvlister vid t.ex. omtapetsering av ett rum. (annars kommer ni att ha ett sovrum med nymålat tak, ny tapet på väggarna, men golvlister saknas,typ.)
.
Är det nu jag ska gå och dra fast sockelbiten på 1m som stått lutad mot väggen i snart 8år...? :surprised: :x
 
  • Gilla
Hobbyjansson och 7 till
  • Laddar…
Precis det jag menar. :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Hej! Kul att se sådana här trådar!
Nu har jag inte gått igenom alla inlägg i tråden och vet inte om det nämnts, men jag vill gärna hänga på med "argasnickaren-tips".

Vi köpte vårt hus i vintras och har gjort mycket själva. Mitt tips är att OCKSÅ ta hjälp av hantverkare. För inget är så dyrbart som tiden, det är något jag lärt mig under dessa månader som husägare. Det kostar, men som någon vis person sa; det är bara pengar!

Det finns ju givetvis far- och morföräldrar och vänner som säkert är kunniga också! ;)

Lycka till!
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Av egen erfarenhet har jag lärt mej att det krävs 2 saker förutom tid o pengar (allt tar minst dubbla tiden man trott och minst den dubbla kostnaden), och det är
* ha tummen rätt placerad
* veta vad man gör (hur saker ska se ut när det är färdigt, tex man sätter inte plastfönster i gammalt hus dvs hålla sig till vad man har för hus och försöka göra huset rättvisa)
En mycket bra tillgång är oxå om man är bra på planera (dvs resultatet följer planeringen för alla tycker ju det är roligt att planera men det räcker inte, och att vara struktuerad. Impulsiva infall brukar inte sluta gott i husrenoveringssvängen
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
D
Tack för svaren! Alltid kul att se lite nya personer som kollar in och skriver. Peter: vad kul! Hoppas ni hittar ert drömhus. :) Ramnemark: tack för det. Ska försöka tänka på att kostnaden för projektet är en viktig grej i planeringen. :) jag såg din tråd, riktigt nice hus du har :). Även fast listan inte var skriven i prioritetsordning eller kronologisk ordning, så har vi fått oss en tankeställare nu och vi har bestämt oss att göra färdigt det vi påbörjat och sen göra taket!
 
D
Har faktiskt funderat på en kapsåg. Tror jag kommer köpa en sen när vi ska göra altanräcket! :) tack för alla argasnickaren-kommentarer. Det är definitivt ett lärorikt program. :D
 
D
Vi har tagit det lugnt ett par dagar nu och inte gjort så mycket. Idag när jag kommer hem från jobbet, ska jag köra ett par lass till tippen och sådär. Senare på dagen ska jag åka till Tjällmo och hjälpa en kompis med hans tak. #erfarenhet. Sen ska jag vara med grabben. Om jag inte förstått fel så kommer det komma ett debutinlägg från min underbara hustru! :)
 
danpih skrev:
Har faktiskt funderat på en kapsåg. Tror jag kommer köpa en sen när vi ska göra altanräcket! :) tack för alla argasnickaren-kommentarer. Det är definitivt ett lärorikt program. :D
Glöm ine sänksågen med dubbla skenor, den har man mycket nytta av!
Jag har en Scheppach CS55 som jag haft otroligt mycket nytta av, speciellt för att kapa skivor, OSB för väggarna, hyllplan, bänkskivor, etc. För att inte tala om när jag lade stavparkett! :)

Dock är nog en kap/ger såg högre prio och en vettig bänk till.

Jag brukar inte köpa de dyra märkena utan har en hel del "mitt-emellan" och en del riktigt billigt. Sticksåg (om du inte har en) ska man inte snåla på och inte heller skruvdragare de är bra att ha av bättre kvalité.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Jag köpte kap/ger från Clas Ohlson, deras CoTech. Var rea då, gav ca 900:-. Köpte en vettig bänk/ställning till. Har funkat riktigt bra faktiskt! Köp en fin klinga till om du vill kapa lister eller så.
 
Kul att du läst min tråd. Jag håller på att uppdatera den så vi kommer fram till dagens datum. Just nu är jag i mars 2014 så jag har lite kvar :)
 
D
Då ska vi se, första inlägget från mig ☺
måste bara säga först att det är så roligt att vi får så mycket bra tips och råd ☺
jag är frun i huset och är den som mest donar inomhus medan danne jobbar på i trädgården. dock är det jag som målar här hemma och idag blev power racket grått. vad tycker ni ska det målas en gång till eller tycker ni det är fint när det lyser igenom?
20150625_132328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150625_132257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.