Mycket snyggt @falkn! Var köpte du infärgningen till betongen?
 
R RH_Garanti skrev:
Mycket snyggt @falkn! Var köpte du infärgningen till betongen?
Tack!

Köpte på https://www.wsochcompany.se/. Beställde även formvax och flyt därifrån. Jag blandade 200g/25kg säck.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Update
Det har blivit mer semester denna sommaren jämfört med förra då taket byttes. Det har mest blivit trädgårdspill och lite upprensning. Trallen är klar sedan länge, men har dock inga helhetsbilder på detta mer än tidigare (kommer senare). Vi har anlagt lite nya rabatter och förberett med markrör för trädgårdsbelysning samt rensat och sått gräs på lite nya ytor. Dock saknas bilder på detta just nu.

Flytten av utedelen är klar och driftades första veckan på semestern. Invändigt drogs alupex från inkommande kulvert som sedan isolerades. Ändrade även lite kopparrörsdragning runt pannan på matningarna till värmefördelaren för prydlighetens skull. Tanken är att det ska vara ett draperi framför pannan och fördelarna senare. Vi har förresten fått elen i källaren driftad också. Alla downlights och apparater monterade.

[bild]
Kulvert från utedel till 32 PAL
[bild]
Anslutning till innedel.

Semestern stora projekt har egentligen bestått av utekök. Längre bak i tråden finns lite översiktsbilder från Sketchup-modell på hur det är tänkt att se ut helhetsmässigt. Uteköket ska alltså få en platsgjuten stomme där de synliga delarna ska färgas mot svart. Mellan betongstommen ska det sedan bli liggande ribbor som laseras svarta likt övrigt fasadträ på huset. På framsidan är det tanken att det ska bli lite luckor för diverse förvaring etc. Det som ska gjutas är alltså en stomme enligt bild nedan:

[bild]
Betongstomme utekök

I uteköket ska det finnas gasol/kolgrill samt vask och blandare. Grillen som det är anpassat efter är följande från Boretti och vask samt blandare från IKEA.

[bild]
Boretti Ibrido Top
[bild]
IKEA Kilsviken
[bild]
IKEA Gamlesjön


Vi började med att gräva ur dryga 300 mm för detta för att kunna gjuta en bottenplatta på makadam och justera in installationerna. Det blev dryga 20 cm makadam och plattan ca 12 cm. Nivån på plattan blir samma som kommande skiffer runt om och lades på underkant trall d.v.s. 28 mm under ovankant. Jag tänker att detta blir en lagom kant för att slippa få upp massa skit på trallen. Hela köket gjuts med grovbetong på säck med hållfasthet på C32/40 och en exponeringsklass som med råge ska klara förhållandena. Täckskikt generellt 30-35 mm.

[bild]
Lågform bottenplatta

Plattan fick en centrisk armering med 10 mm järn och maskvidd 100 mm. Även byglar upp i respektive ben med samma cc, men dock inte med på bild. På bilden nedan syns även installationerna. Rör för elmatning ut till utekök från kommande UC i garage. Härifrån matas sedan all trädgårdsbelysning. Inkommande vatten från tvättstugan (varmt och kallt). Pex rör-i-rör dragna i ett 75 mm markrör. Ytterligare ett 75 tomrör bort till ev. utedusch vid kommande spabad/badtunna. Avlopp som nu är släppt i makadamen och kommer förlängas bort till en liten stenkista utanför skifferytan. Denna vask kommer ju mest användas för att skölja lite grönsaker etc.

[bild]
Armering bottenplatta

Lite snabbspolning framåt visar formar för gjutning av benen och byglar för anslutning till bänkskiva.

[bild]
Formning och armering av ben
[bild]
Vy framifrån
[bild]
En till samt hyllan för grillen
[bild]
Detaljbild armering. Fixerad inför gjutning.
[bild]
Generell armeringsprincip i benen (lika bottenplatta).

Vi är nu framme i nästan nutid. Igår förbereddes form och armering för hyllan till grillen som kommer gjutas idag tillsammans med det ena ytterbenet. Denna har inte fullt djup vilket innebär att det blir ett utrymme mellan kanten och ribbornas insida där man kan ansluta gasolen till grillen etc.

[bild]
Form och armering för hylla under grill.
[bild]
En bild på mittenbenet i ofärgad betong.

Det var allt för denna gång :cool:
Jag är nyfiken på din grill. Man kan knappt hitta några vettiga bilder hos tillverkaren, och ingen vettig över insidan (!). Det står 25% kol - betyder det att en fjärdedel av ytan är dedikerad till kol och de andra 75% har gasolbrännare under? Vad betyder det i yta? Låter som en biff typ??
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag är nyfiken på din grill. Man kan knappt hitta några vettiga bilder hos tillverkaren, och ingen vettig över insidan (!). Det står 25% kol - betyder det att en fjärdedel av ytan är dedikerad till kol och de andra 75% har gasolbrännare under? Vad betyder det i yta? Låter som en biff typ??
Stämmer. Du har 3 brännare i botten och ett fack för kol eller briketter med ett löstagbart tråg (längst till höger). Ska du ha direktgrillning på kolen får du plats med 3-4 entrecôte eller större karréer typ. Du har sedan den infraröda brännaren i bakkant samt sidobrännaren för kastruller eller liknande.

Man får två galler och ett stekbord till. Jag kommer köpa ytterligare ett galler för de tillfällen då man grillar väldigt mycket eller kör revben etc.

Kan nämnas att jag grillade karré, kycklinglårfilé och färskskorv till 35 pers på den i lördags samt stekte halloumi till ett gäng på stekbordet och lite hamburgare till kidsen. Tidsåtgång dryga timmen och allting klart inom ett 20 min intervall.
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Låter intressant, hur är kvalitetskänslan? :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Låter intressant, hur är kvalitetskänslan? :)
Jag har inte haft någon gasolgrill innan så lite svårt att jämföra. Har kompisar som har stora Napoleon och tycker denna känns minst lika bra om inte bättre. Hög kvalité på lock, gångjärn etc och rejäla galler. Vreden är snygga, men i lackerad plast. Här hade man ju helst haft fräst alu, men det är nog samma på alla. De känns inte ihåliga i alla fall som vissa andra dyra grillar. Vissa delar invändigt är emaljerade, svårt att säga hur sånt håller över tid såklart. Det är rejält gods i facket för kolen.

Enligt lokal återförsäljare är det samma importör som har Big Green Egg etc och de verkade ha stort förtroende för varumärket.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
F falkn skrev:
Panel, blandare och ho på plats. Skruvskallarna ska såklart målas i. Även inhandlat en gasoltub och provgrillat lite lunch idag innan regnet kom.

[bild]
[bild]
Sitter som gjutet ju!
 
F falkn skrev:
Stämmer. Du har 3 brännare i botten och ett fack för kol eller briketter med ett löstagbart tråg (längst till höger). Ska du ha direktgrillning på kolen får du plats med 3-4 entrecôte eller större karréer typ. Du har sedan den infraröda brännaren i bakkant samt sidobrännaren för kastruller eller liknande.

Man får två galler och ett stekbord till. Jag kommer köpa ytterligare ett galler för de tillfällen då man grillar väldigt mycket eller kör revben etc.

Kan nämnas att jag grillade karré, kycklinglårfilé och färskskorv till 35 pers på den i lördags samt stekte halloumi till ett gäng på stekbordet och lite hamburgare till kidsen. Tidsåtgång dryga timmen och allting klart inom ett 20 min intervall.
Det låter grymt. Det enda kolet regerar på är ju maxvärme för searing (förutom pysselkänslan;). Sedan kan man ju gärna låta det gå klart på gasolen eller låta det vila. Jag har ännu inte sett en gasolgrill som gör en bra entrecote. Jag grillar dem ofta med gallret ovanpå skorstenständaren, en och en 30s per sida.
 
elpaco elpaco skrev:
Det låter grymt. Det enda kolet regerar på är ju maxvärme för searing (förutom pysselkänslan;). Sedan kan man ju gärna låta det gå klart på gasolen eller låta det vila. Jag har ännu inte sett en gasolgrill som gör en bra entrecote. Jag grillar dem ofta med gallret ovanpå skorstenständaren, en och en 30s per sida.
Precis. Det är väl dels så jag tänker använda den om man grillar rött kött som kräver hög värme. Jag har dock en Weber Master Touch kolgrill också så mer sannolikt att jag använder den om jag bara ska köra Entrecotê.

Ett annat användningsområde är ju att du kan köra spån för smak i koltråget också.
 
Väldigt mycket meck att få till luckorna bra. Varit väldigt svårt att hitta en gångjärnslösning som fungerar pga tjocka och innanförliggande luckor. Grytgångjärn gick bort pga att ribborna bara är 45 breda och att sätta de i plywooden funkar inte tjockleksmässigt. Blev till slut en lösning med Habo 343 där jag släppte plyfan sista biten samt fick distansera ut med en panelbräda från betongen.

Funkar nu i alla fall :) Bara 6 st kvar…

Utomhuskök med svart lucka öppen visar VVS under betongbänk, med verktyg på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen mörkbrun skåplucka med Habo 343 gångjärn monterade på betongstruktur och sidopaneler av plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 8 till
  • Laddar…
Gör mycket att måla i skruvskallarna.

Uteplats med trägolv och en inbyggd badtunna täckt med ett skyddande överdrag, omgiven av sittmöbler och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provisoriskt utomhuskök med inbyggd diskho, synliga vattenanslutningar och ett mörkt skåpsfront mot en grusbas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattnet är också inkopplat. Provisoriskt avlopp än så länge tills vi grävt ner den lilla stenkistan. T-röret är för anslutning bort till framtida utedusch bakom badtunnan.

Provisoriskt avlopp med slangar och T-rör, kopplat till handfat under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag håller jag på att färdigställa sista gaveln på kupan på framsidan av huset. Stått halvfärdigt länge med dåliga ursäkter.

Byggprojekt i trädgård med uppmålade träplankor på arbetsbockar och såg, samt en kopplad vattenslang och kompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klipper även in en bild från Sketchup på hur pergolan är tänkt. Blir 115x115 limträ och jag har beställt dolda stolpskor för infästning i uteköket samt i de fristående framtida plintarna. Solduken kommer löpa på rostfria vajrar.

Sketchup-modell av en uteplats med pergola, grill, möbler och badtunna vid ett tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mr.Ola och 7 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Bra ni har sand i backen i Höllviken när du snackar om stenkista
Morän som i Lund inte lika kul. Men det blir väl inga stora mängder avlopp från ditt utekök :cool:
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Bra ni har sand i backen i Höllviken när du snackar om stenkista
Morän som i Lund inte lika kul. Men det blir väl inga stora mängder avlopp från ditt utekök :cool:
Nej, det handlar ju bara om små mängder. Skölja någon grönsak eller ta ett glas vatten etc. Ungefär 5-6 dm ner är det sand.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Luckorna klara. Ska sätta lite kraftigare skåpsmagneter för att hålla dem på plats också.
Har även satt rostfria tryckknappar på överdraget till grillen och skruvat dit fästen för dessa.

Utekök med svarta träluckor och betongbänkskiva, grill med överdrag och paraply.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 12 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Luckorna klara. Ska sätta lite kraftigare skåpsmagneter för att hålla dem på plats också.
Har även satt rostfria tryckknappar på överdraget till grillen och skruvat dit fästen för dessa.

[bild]
Jag blir lite avundsjuk på kapaciteten att avsluta nånting helt ner till dom mindre detaljerna..
Själv har jag en tendens av att vara motiverad, avsätta tid och att köra på fram till nånting är sisådär 80-90% färdigt - då pustar jag ut lite och börjar ta tag i allt det där som fått stå till sidan under tiden jag hållit på, och plötsligt har det gått två år utan att det blev helt färdigt.
 
  • Gilla
Njingan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.