E elmont skrev:
...dock inte så gaggig än ;)
Märker man sån't själv, vad säger frun...? ;)
 
  • Haha
Panor82
  • Laddar…
Lite trådkapning, men eftersom det är en "lärandetråd" så tror jag dessa badrumsfrågor kan passa in...

Mina svärföräldrar bor i ett nybyggt (nja, 10 år sen kanske) hus där det sitter ett vanligt uttag kanske 50cm från en dusch utan duschväggar. Uttaget sitter snett nedanför badrumsskåpet och då bredvid handfatet. Förstår inte hur det kunnat bli godkänt. Helt klart så det stänker vatten på det. Det är ett hus byggt på fabrik, svärfar ritade huset (eller om han nu utgick från nåt och moddade kraftigt) men inte konstruktionsritningarna och jag tror det levererades gipsat och all installation klart men inte målat, tapetserat osv, så jag misstänker han inte valde placering på eluttag och helt klart hade han en elektriker som gjorde allt eljobb. Hade man monterat uttaget på andra sidan handfatet så hade det varit långt ifrån duschen.

Detta kan väl bara inte följa reglerna? Hur kom det ens igenom slutbesiktning?

En strömbrytare på den andra toaletten i samma hus sitter även på "fel" sida dörren (gångjärnssidan) men det kan kanske bero på nån sen ändring av dörr... Normalt trodde jag man alltid satte uttagen på hantagssidan och alltid dessutom kopplade så upp var på och ned var av. Så verkar inte vara fallet i detta hus (inte trappbrytare). Som kuriosa så installerades antenn och telefonuttag i varje rum, men det måste vart som när bilarna kring millennieskiftet levererades med kassettbandspelare fast alla lämnat kassetterna efter sig för länge sedan... Rätt hade varit nätverksuttag i varje rum, men det går säkert att göra om om man skulle vilja...

...och en fråga till, pysslar själv i vårt duschrum som har plastmatta, glasfiberväv och dushkabin, på motstående vägg finns ett utanpåliggande uttag, idag av en rätt hög ip-klass skulle jag tro, typ motorvärmaruttag. Litet utrymme så det sitter väldigt nära duschen "fågelvägen", tyvärr är det lite fulgjort, så man har byggt över dosan(-orna) och denna kabel kommer ut genom ett rör mitt på väggen och jag ämnar inte göra mer i detta utrymme just nu, kan inte på ett tryggt/snyggt sätt fimpa uttaget. Är det OK att ha det så här? Kan jag sätta ett vanligt jordat utanpåliggande uttag här? Jag har JFB. I princip all annan el i huset är bytt senaste åren. Just detta går inte byta utan att riva innertaket som jag inte har tid att göra nu. Funderade på att sätta en handdukstork istället för uttag... Om det skulle vara mera "rätt".
 
nizzehult
E elmont skrev:
Vem har föreslagit flex till golvet och sedan den svarta slangen? det är en mycket dålig ide. Ska man dra den svarta slangen ska man dra den ända från dosan där man fäster den i dosan med den speciella anslutningen som är medskickad.
Dosorna ska du ju sätta INNAN du gör tätskiktet samt dosan ska ju liva med färdig väggyta och då kan du täta mot dosan och det finns även manschetter som tätar mellan dosor och tätskikt, av samma typ som man använder för att täta rörgenomgångar. MEN där dosorna ska sitta brukar man aldrig ha så stor vattendelastning att det kräver någon speciell tätning mellan dosa och tätskikt.
Ps
OM nu ålder skulle spela någon roll så är jag ännu gamlare, dock inte så gaggig än ;)
@Mikael_L skrev i #174 att man kan dra den svarta i flex och sedan ut i golvet men underförstått så ska den svarta givetvis inte delas upp utan löpa hela vägen medan den går i flex ner till golvet men jag tycker ändå att ett VP-rör är att föredra. Även sista biten.

Visst, dosorna sitter ju redan där jäms med tätskiktet efter skivorna är uppsatta och jag tänkte samma sak: dessa kommer inte att sitta på ett sånt ställe (område 2) att någon direkt vattenbegjutning kommer att ske så en manschett kanske anses som onödig, vet bara inte vad föreskrifterna säger.
 
Dosorna ska ju helst sitta jäms med färdigt ytskikt ev någon mm innanför,
 
nizzehult
E elmont skrev:
Dosorna ska ju helst sitta jäms med färdigt ytskikt ev någon mm innanför,
Ja men så blir det ju i mitt fall. I skivorna görs hål för dosan och ytterkanten på dosan går sen i linje med skivan och på den sätts sen folien som utgör själva tätskiktet.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Ja men så blir det ju i mitt fall. I skivorna görs hål för dosan och ytterkanten på dosan går sen i linje med skivan och på den sätts sen folien som utgör själva tätskiktet.
Jo men om du ska ha kakel så bör väl dosorna liva med kaklet...
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
nizzehult
jbr jbr skrev:
Jo men om du ska ha kakel så bör väl dosorna liva med kaklet...
Det tål ju att tänka på. Jag vet såna som satt upp kakel på en vägg som tidigare haft vinyl och inte flyttat dosorna. Man jag har iofs skruvbar ring så då kanske detta är enkelt att ställa in när man får på kaklet för det blir rätt knöligt att låta dosorna sticka ut lite när folien ska dit.

.
 
Det som brukar hända när man drar folien över dosorna och dom blir osynliga är att man glömmer att ta hål för någon. Det har hänt mer än en gång ska du veta. Så var noga med att ha koll på vart dosorna sitter
 
Mikael_L
nizzehult nizzehult skrev:
dessa kommer inte att sitta på ett sånt ställe (område 2) att någon direkt vattenbegjutning kommer att ske så en manschett kanske anses som onödig, vet bara inte vad föreskrifterna säger.
Detta är inte någon elrelaterad fråga, så föreskrifterna är helt tysta vad gäller tätskiktappliceringen.
Det är en fråga för plattsättaren och dennes regler och önskningar.

Jag gjorde dock själv inget speciellt med vare sig dosor eller rörutlopp när jag byggde mina badrum, de är alla mycket långt ifrån där vattenbegjutning sker. Men jag kan inte gå i god för att det var rätt enligt något regelverk, jag får väl se ifall det ska regleras någon försäkringsskada i framtiden ifall de dömer ut det jag gjorde.
 
  • Gilla
nizzehult
  • Laddar…
nizzehult
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och sen så kan jag nämna att ohm-mätning och meggning sker vid tre tillfällen, innan slingan läggs ut, innan plattsättning och innan inkoppling. Jag mäter ju en gång till (odokumenterat), efter att jag lagt ut slingan, en sista check bara för att kolla att inget hänt medan jag la ut slingan, synd att lägga besvär på att flyta in en defekt slinga ifall det skulle råka vara så någon gång.
Jag förstår. För oss dödliga så är meggning ett annat uttryck för isolationsmätning.
Jag är med på att man mäter detta när slingan är utlagd och efter flytning men varför behöver man göra det när den är helt ny och kommer från fabrik? Litar man inte på att tillverkarna? :thinking:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E
nizzehult nizzehult skrev:
Jag förstår. För oss dödliga så är meggning ett annat uttryck för isolationsmätning.
Jag är med på att man mäter detta när slingan är utlagd och efter flytning men varför behöver man göra det när den är helt ny och kommer från fabrik? Litar man inte på att tillverkarna? :thinking:
Du ska mäta!
Detta för att se var i processen den gått av. Var den hel då du fick den men kass utlagd är det kanske du som hoppat på den.

Är den kass efter sista mätningen är det lite jobbigare att byta under klinkersen.
 
nizzehult
E El-Löken66 skrev:
Du ska mäta!
Detta för att se var i processen den gått av. Var den hel då du fick den men kass utlagd är det kanske du som hoppat på den.

Är den kass efter sista mätningen är det lite jobbigare att byta under klinkersen.
Visst, men det måste väl ändå anses som osannolikt att den är kass när den är ny och då borde en vanlig ohm-mätning räcka i detta skede? Att man sen gör andra mätningar efter utlägg och flytning är en annan sak.
 
En vanlig ohmmätning hittar kanske inte felet och det kan vara rätt mycket spring på lagda slingor. Orsaken till att man ska mäta mellan "etapperna" är inte enbart elsäkerhet utan även rätt praktiskt om man upptäcker ett fel INNAN det är kaklat och fogat, för det kostar mycket mindre att fixa ev fel i ett tidigt skede. Och dom som ger tex 20 år garanti vill vara säker på att man inte bygger in ett latent fel.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
nizzehult nizzehult skrev:
Visst, men det måste väl ändå anses som osannolikt att den är kass när den är ny och då borde en vanlig ohm-mätning räcka i detta skede? Att man sen gör andra mätningar efter utlägg och flytning är en annan sak.
Det är helt och hållet strikt omöjligt att det ska kunna sönder!

Och ändå så händer det ibland..
 
nizzehult
E El-Löken66 skrev:
Det är helt och hållet strikt omöjligt att det ska kunna sönder!

Och ändå så händer det ibland..
Menar du allvar? Att det är relativt vanligt att fabriksnya kit är trasiga när dom är i kartong?
I min bransch (IT) förekom s k DOA (dead on arrival) på 80 och 90-talet men idag är det lika sällsynt som hår på ägg....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.