billy_baver skrev:
konichiwa girl skrev "Jag vägrar uttala mig om fallet", vilket vi bara kan tacka för.
Det finns ingen anledning att bli otrevlig i tonen.

En omgivning kan för övrigt vara betydligt mer än en gårdsbebyggelse. Vårt hus: timrat tidigt 1800-talshus. Vår gårdsbebyggelse: timrade byggnader av tidig 1900-talskaraktär. Byns bebyggelse: egnahemsbebyggelse från 20-talet och framåt.

Vår utbyggnad skulle enligt stadsarkitekt underordna sig ursprungshuset som gårdsbebyggelse och andra boningshus i byn vad gäller karaktär och utformning, kan jag ju också nämna.
 
Redigerat:
Nu skall vi lugna ned oss lite.

Trådskaparen bor i Jämtland. Det är ett avfolkningslän, och det finns mängder med mer eller mindre övergivna hus som ingen har råd, ork eller lust att renovera och underhålla.

Jag skulle gissa att trådskaparen för varje tusenlapp som läggs ned på att renovera det sneda huset kan få tillbaka tre hundralappar om han sedan vill sälja.

Det må finnas människor som älskar ideellt arbete för att behålla gammal kultur, och därtill gärna bidrar med rätt mycket pengar. Men alla är inte sådana.

Det här huset är bortom rimlig räddning i mina ögon. Det finns säkert 2-3000st andra liknande hus i Jämtland som står tomma, men som är i bättre skick. Där skall byggnadsantikarierna kanske försöka komma med lite goda råd till ägarna hur de på ett enkelt och billigt sätt kan förhindra fortsatt förfall.

Jag tycker det låter kul att någon vill bygga ett nytt hus i Jämtland. Förutom i Åre och kanske Östersund så händer det inte så ofta.
 
  • Gilla
misingen
  • Laddar…
Swetrot: Det tror jag nog att de flesta av oss är medvetna om. Jag bor i mellersta Lappland, i en by med 12 bofasta. För femtio år sedan var den siffran tjugo gånger högre. Karakorum bor i Västernorrland, och varken Medelpad eller Ångermanland är väl direkt att räkna som annat än avfolkningsområden.

Men trådstartaren frågade, verkade vara sugen på att bevara huset, och har fått svar därefter av såväl byggnadsvårdsaficionados och bygga nytt-fantaster. Tycker inte att det finns några större skäl att "lugna sig"? Om du inte avser off topic-diskussionen som berör någonting helt annat än det du skriver om.
 
Swetrot skrev:
Jag skulle gissa att trådskaparen för varje tusenlapp som läggs ned på att renovera det sneda huset kan få tillbaka tre hundralappar om han sedan vill sälja..
Sant, men tyvärr gäller detta även för nybyggnation i en avfolkningsbygd.
 
Apropå att bevara gamla skrutthus ("bortom rimlig räddning"):

Förra grannarna hade en gammal förmånsstuga på gården som under åren har haft många olika funktioner. De var förutseende nog att se över pannplåtstaket och sätta för trasiga fönster. Varför? De ville ge eventuella efterföljande ägare chansen att renovera det om intresse skulle finnas, själva var de inte tillräckligt intresserade. Nu har nya grannar flyttat in och deras förhoppning är att kunna renovera förmånsstugan när tiden är mogen. Jag är rätt säker på att de kommer förverkliga sina planer. Något bostadshus kommer det aldrig att bli, men förmodligen en väldigt fin gäststuga och hobbylokal.

Huset är en viktig del av gårdsmiljön och även byn i sin helhet. Inte var det väl korkat av mina tidigare grannar att se till så huset stod kvar, även om de inte själva ville renovera? De behövde ju inte lägga ner vare sig särskilt mycket tid eller pengar på huset och på köpet kunde de använda det som förråd.
 
Redigerat:
Oj oj här händer det grejer :)

Ni har ju alla ganska rätt. Jag har inget emot att renovera hus, jag bryr mig inte om huset är anmärkningsvärt eller inte (alla hus kan väl vara anmärkningsvärda på sitt sätt?),.
Jag köpte stället för stället i sin helhets skull. Sen stod det ett hus där som jag förhoppningsvis kunde göra något åt, men om det ej skulle gå inom rimlig tid och inom rimliga belopp så var jag beredd att bygga nytt och riva det gamla.

Jag vill jättegärna ha ett ställe att pyssla och fixa på, men tyvär ej ha ett ställe som kräver väldigt väldigt mycke tid närmaste åren för att få beboeligt.
Hade jag kunna bott i det huset som behöver renovering samtidigt som jag renoverar så hade det varit en helt annan sak!

Nu får vi se om det rivs, eller om jag bygger nytt brevid och ändå lägger ner lite tid i det gamla när det nya är klart.
 
Länge sen sist nu.
Vad hände med stugan?

Jo vi rev allt för hand med slägga och såg.
Sparade stommen.
Lyfte bort nedersta varvet som var dåligt.
Lyfte stugan och tog bort gamla sneda grundstenarna samt ställde dit nya lekablock som grund istället.
Grävde ur och la markduk och makadam under huset.
Nya golvbjälkar och isolerat golv.
Nya takstolar och råspont.
Nya fönster och dörrar.
Fjällpanel på gavlarna samt en del av väggen där det ej var någon timmervägg pga en gammal trapp.

Där är vi idag och nu börjar arbetet igen då våren är här!

Jag är glad idag att jag inte rev för nu blir stugan helt unik och egenbyggd.

Men tid tar det iaf ;)
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1334425877.361533.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tyckte du sa du kanske kom till att slita med att renovera fönster "Emilio".. Detta värkar ju vara en jobb som faktisk inte många andra hade gjord själv.. :)
Men är kortet på stugan som den står i dag? Så har det ju blivit riktigt mysigt.. (Dom första korten du la ut har nämligen blivit borta.. :( )
 
Tack för feedback! Det är alltid kul att få veta hur det blev.
Du har lagt ner ett jättejobb och fint blev det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.