Börja med att läsa BBV 10:1 om vad som är godkända golvkonstruktioner i våtrum (gäller kakel/klinkers)! (Du bör kunna denna som rinnande vatten).

[länk]

Där finns ett exempel enligt vad tank77 skrev och vad nino säger ska räcka. På sidan 9 kan du läsa att om du har ett golv med cc 60 och 22mm spån så kan detta förstärkas med minimum 12mm flytspackel som är armerad med 2,5mm armering.

Golvbrunnar har oftast någon form av 12-13mm distans/förhöjning för att flyta mot p.g.a det är "så man gör" när det gäller träbjälklag.

Ta bort skivorna som du tänkt för att fixa rördragningen, förstärk med kortlingar (speciellt runt golvbrunnen, där ska det vara cc 30 runtom (se monteringsanvisningar för den). Lägg igen med isolering och sedan på med nya 22mm golvspån. På detta häftar du dit armering, på armeringen buntar du fast golvvärmen. Flytspackla med fall mot golvbrunn t.ex. i omgångar (med avstäningslister) och se till att minsta tjocklek blir 12mm (vid golvbrunnen), mät ut vilka nivåer du behöver i ytterkanterna för att uppnå rätt fall (denna info finns i BBV 10:1).

Ett till tips är att följa en tillverkare/leverantör på tätskitkt, flytspackel, primer, fix osv. Det underlättar att veta att kemikalierna är kompatibla.

Vilket flytspackel har du och vilket tätskiktssystem ska du använda?
Jättebra läsning och tack för länken! Jag tänker använda Weber Floor 4320 flytspackel och Casco Aquastop (inköpta redan). Dessa är nu inte samma tillverkare tyvärr, men borde väl vara kompatibla?
 
Alt. 1: Ta bort golvet helt och sen lägga en blindbotten, plast, leca, armeringsjärn, spackla. Sen lägga en fuktspärr och flyta. Något mer som jag behöver tänka på, eller kan jag ta bort något moment?

Tror det blir bättre att flytspackla först och sen ha på fuktspärr...........;)
 
JPA666 skrev:
Alt. 1: Ta bort golvet helt och sen lägga en blindbotten, plast, leca, armeringsjärn, spackla. Sen lägga en fuktspärr och flyta. Något mer som jag behöver tänka på, eller kan jag ta bort något moment?

Tror det blir bättre att flytspackla först och sen ha på fuktspärr...........;)
Såklart i den ordningen! :D
 
Stavmixer skrev:
Jättebra läsning och tack för länken! Jag tänker använda Weber Floor 4320 flytspackel och Casco Aquastop (inköpta redan). Dessa är nu inte samma tillverkare tyvärr, men borde väl vara kompatibla?
Jag vet faktiskt inte själv hur noga det är men på sidan 10 i branschstandarden (som måste följas för att försäkringar ska gälla) så står det

"Tätskikt ska vara enligt respektive tillverkares,
av Byggkeramikrådet godkända tätskiktssystem. Samtliga i systemet ingående komponenter (tätskikt, förseglingar och fästmassa) ska vara provade tillsammans enligt branschreglernas krav."

Enligt de exempel som räknas upp så behöver just inte flytspacklet vara samma tillverkare (eller provade tillsammans som det så fint heter).

Men tänk på att tätskiktet oftast kräver en primer och denna primer bör vara provad mot det underlag du har. Dock så borde det inte spela någon roll, om man t.ex. tänker på att med betongunderlag så finns inga krav på vilken betong du har.

Men tätskikt (folie) och fästmassa (fix) är just viktigt att det är samma!
 
jarlen84 skrev:
Jag vet faktiskt inte själv hur noga det är men på sidan 10 i branschstandarden (som måste följas för att försäkringar ska gälla) så står det

"Tätskikt ska vara enligt respektive tillverkares,
av Byggkeramikrådet godkända tätskiktssystem. Samtliga i systemet ingående komponenter (tätskikt, förseglingar och fästmassa) ska vara provade tillsammans enligt branschreglernas krav."

Enligt de exempel som räknas upp så behöver just inte flytspacklet vara samma tillverkare (eller provade tillsammans som det så fint heter).

Men tänk på att tätskiktet oftast kräver en primer och denna primer bör vara provad mot det underlag du har. Dock så borde det inte spela någon roll, om man t.ex. tänker på att med betongunderlag så finns inga krav på vilken betong du har.

Men tätskikt (folie) och fästmassa (fix) är just viktigt att det är samma!

Jag använder mig av samma märke (Casco) till primer, tätskikt (aquastop som rollas) och fix, det är bara flytspacklet som är av annat märke, dock oerhört lämpad för värmeslinga samt att det inte bygger mer än 25 mm på höjden. Det torde inte bli några problem när spacklet väl torkat.

Angående försäkringen, så är det oerhört svårt att få ut något vid eventuella fel även om jobbet är utfört av en ackrediterad firma. Känner en som fick problem med sitt badrum utfört av ett företag med alla licenser för snart 3 år sedan (har varit med i Plus bl.a) och fortfarande tvistar i rätten mot företaget. Därför försöker jag istället att göra allt så noggrant och rätt som möjligt och förhoppningsvis uppstår det inga fuktskador i framtiden.
 
Stavmixer skrev:
Jag använder mig av samma märke (Casco) till primer, tätskikt (aquastop som rollas) och fix, det är bara flytspacklet som är av annat märke, dock oerhört lämpad för värmeslinga samt att det inte bygger mer än 25 mm på höjden. Det torde inte bli några problem när spacklet väl torkat.

Angående försäkringen, så är det oerhört svårt att få ut något vid eventuella fel även om jobbet är utfört av en ackrediterad firma. Känner en som fick problem med sitt badrum utfört av ett företag med alla licenser för snart 3 år sedan (har varit med i Plus bl.a) och fortfarande tvistar i rätten mot företaget. Därför försöker jag istället att göra allt så noggrant och rätt som möjligt och förhoppningsvis uppstår det inga fuktskador i framtiden.
Har du inte någon dusch eller badkar i ditt nya badrum? I så fall måste du använda tätskiktsfolie när du har träbjälklag. Även om du inte tänker på försäkringar ska gälla så känns det som ett bättre alternativ än rollat.
 
T
Jupp, det är folie som gäller i zon 1 om det är träbjälklag!
 
Jag kommer att ha en dusch i mitt badrum, dock har jag inte hört det där om att folie är ett måste. Har fått för mig att det räckte om man stryker på 4-5 ggr extra just i våtzon 1. Har ni någon länk som hänvisar till lagen om folie i våtzon 1 (inte för att jag misstror er på något sätt)? Är det något annat jag måste tänka på innan jag börjar gjuta bjälklaget och applicera tätskiktet?

Uppdatering av projektet

Har rivit de gamla gipsväggarna, satt tätare reglar (nu c/c 30 mot c/c 60) och kortlingar mellan dessa. Nu är väggarna solida och mycket stabilare än tidigare. Har borrat hål inuti väggarna för pexrören då alla rör ska vara gömda. Golvet har jag beslutat mig för att ha kvar spånskiva som underlag som ni rådde mig till. Har sågat upp golvet för att byta ut avloppet (ska även flytta det en bit) och för att byta ut brunnen i duschen. Har förstärkt bjälkarna med stålplattor och ska imorgon måtta ut rätt plats och bygga kortlingarna och fästa brunnen samt avloppet. Jag velar fortfarande angående om jag ska lägga slinga eller inte. Klart att det känns lite lyxigt att ha värme i golvet, men nödvändigt? Nja.. Övertyga mig! =)

Då jag ska sänka taket en bit väljer jag att lämna kvar det gamla. Dock har jag en fråga angående "hinkarna" som man ska ha om man sätter upp spotlights. Kan man ha typ gamla plåtburkar (som tar mindre plats än de hinkar som säljs i affär) för att skärma bort värmen från omgivningen?

Mvh
 
Redigerat:
bkr.se

6.2 Tätskiktssystem
6.2.1 Väggar Inom våtzon 1 På underlag med skivkonstruktion ska god- känt tätskiktssystem av folietyp (VTvF) väljas. På underlag av betong, puts, murverk kan godkänt tätskiktssystem av folietyp (VTvF) eller övriga godkända tätskiktssystem för vägg (VTv) väljas.
 
S
stavmixer
du måste tänka lite också.
vad håller bäst ett stryket eller folierat på ett rörligt underlag som trä är
 
Stefan N skrev:
bkr.se

6.2 Tätskiktssystem
6.2.1 Väggar Inom våtzon 1 På underlag med skivkonstruktion ska god- känt tätskiktssystem av folietyp (VTvF) väljas. På underlag av betong, puts, murverk kan godkänt tätskiktssystem av folietyp (VTvF) eller övriga godkända tätskiktssystem för vägg (VTv) väljas.
Tack jag hittade det själv precis. Då köper jag sånt imorgon! :)

stavmixer
du måste tänka lite också.
vad håller bäst ett stryket eller folierat på ett rörligt underlag som trä är
Självklart är det så, men nu kommer jag ju inte att stryka direkt på trä't utan på våtrumsgipset.. Men klart att det håller bättre med folie.
 
S
det är samma du har rörligt matrial bakom gipsen. samma om du skulle ha stålregel bakom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.