Ha rengjort mitt FTX system ett Husqvarna Reginair VX från början av 80-talet. Tog ur filtren samt värmeväxlaren och körde filtren i diskmaskinen samt sköljde av värmeväxlaren, allt enligt manualen. Nu efteråt känns det som att luftflödet ökat ganska mycket men också att temperaturen sjunkit ca 1 grad inne. Vet inte om det är psykologiskt men kan något blivit fel eller är det en rimlig förändring när man går från smutsigt till rent system? Flödet förstår jag men tempen..
 
Ett aggregat från 80-talet har väl inte sådär jättebra verkningsgrad. Har för mig att en 50% är rätt typiskt. Så luften som kommer in i huset är rätt kall. Så det kan säkert vara så att du fått ett mycket bättre flöde nu, och därigenom får in mer kall luft.
 
andersmc skrev:
Ett aggregat från 80-talet har väl inte sådär jättebra verkningsgrad. Har för mig att en 50% är rätt typiskt. Så luften som kommer in i huset är rätt kall. Så det kan säkert vara så att du fått ett mycket bättre flöde nu, och därigenom får in mer kall luft.
Men.. Innebär det att jag gjort systemet sämre? Luften bättre men uppvärmning sämre. Eller får jag tillbaka det ändå. Hänger inte med. :)
 
men har du inget eftervärmningsbatteri kopplat bakom aggregatet.
Kan ju vara någon reset knapp som behövs kopplas in
 
Ventilation kostar ju alltid i energi.

Varmast får du nog om du stänger av all ventilation helt! Om det sen är så bra för huset/dig som bor där är en annan femma :cool:
 
Rrrrr skrev:
Ventilation kostar ju alltid i energi.

Varmast får du nog om du stänger av all ventilation helt! Om det sen är så bra för huset/dig som bor där är en annan femma :cool:
Fast jag hade ju iofs tänkt mig att ett renare system innebär bättre ekonomi. Det sitter ju en värmare på men i manualen säger man inget om att kolla denna eller att den behöver en knuff. Får kolla i helgen.

Kan man mäta effektiviteten på något enkelt sätt? Typ räkna på vad jag spar i pengar på mitt ftx system?
 
Det är väl så att du helt enkelt haft för dålig ventilation innan.
 
Bricco skrev:
Fast jag hade ju iofs tänkt mig att ett renare system innebär bättre ekonomi. Det sitter ju en värmare på men i manualen säger man inget om att kolla denna eller att den behöver en knuff. Får kolla i helgen.

Kan man mäta effektiviteten på något enkelt sätt? Typ räkna på vad jag spar i pengar på mitt ftx system?
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/108598-ftx-kallt.html

Lite längre ner i tråden finns förklarat hur du mäter verkningsgraden på din värme växlare.
Bara införskaffa en pålitlig termometer.
 
Hej

Jag har också en Husqvarna Reginair VX men ingen manual, någon som vet var man kan få tag på en ?

Någon som har sin i pdf format och vill dela med sig ? :)
 
Addan91 skrev:
Hej

Jag har också en Husqvarna Reginair VX men ingen manual, någon som vet var man kan få tag på en ?

Någon som har sin i pdf format och vill dela med sig ? :)
Jag ska göra dig en fet tjänst i helgen. Jag har scanner och alla papper till den :)
 
Stort tack till Bricco. , d^_^b

Ser jag fram emot.
 
Har laddat ner manualen och det duger bra. Tack.

En fundering. Jag har ett dokument där luftflödena för varje don är specificerat men dom gäller bara vid max. på fläktarna. Dom värdena stämmer rätt bra med dagens normer för kontinuerlig ventilation. Men hur ofta kör man fäktarna på max. inte jag i alla fall för då dånar det och blåser som den i alla don.

Systemet står ju mest på lågfart när spisspjället är stängt och det blir inte mycket till ventilation. Hur är tanken att det ska fungera ?

Anledningen att ventilera är vad jag förstått för att få ut fukten ur huset, men nu under vintern så har jag det väldigt torrt RH 25% vid låg flöde på ventilationen. Att då köra fläktarna på max. känns fel.
 
Addan91 skrev:
Har laddat ner manualen och det duger bra. Tack.

En fundering. Jag har ett dokument där luftflödena för varje don är specificerat men dom gäller bara vid max. på fläktarna. Dom värdena stämmer rätt bra med dagens normer för kontinuerlig ventilation. Men hur ofta kör man fäktarna på max. inte jag i alla fall för då dånar det och blåser som den i alla don.

Systemet står ju mest på lågfart när spisspjället är stängt och det blir inte mycket till ventilation. Hur är tanken att det ska fungera ?

Anledningen att ventilera är vad jag förstått för att få ut fukten ur huset, men nu under vintern så har jag det väldigt torrt RH 25% vid låg flöde på ventilationen. Att då köra fläktarna på max. känns fel.
Vårt system styrs med fläkten. 3 hastigheter. Vi kör på 2. Ingen aning vad som är bäst men den stod på det när vi flyttade in och tanten sa hon alltid haft folk här som fixat filter och systeminställningar så antar det är optimalt för vårt hus. Vi hade som torrast 25-27% RH men nu är det bättre.
 
Nu när det slagit om till -15 ute så har jag 19 grader inneluft samt att det blåser in luft från FTX:en på ca 12 grader. Kan man anta att värmaren är på då?
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.