Det är 9grader precis vid tilluftsventilerna i mitt nyköpta hus nu när det är ett par minus ute. Ska det verkligen inte vara varmare? Kostar ju multum att värma upp kåken med elradiatorer...
 
Verkligen inte! Det ska vara inställd temperatur på tilluften, vid ett par minus utomhustemp så skall även en plattvärmeväxlare klara av detta utan eftervärmebatteri.

Vad har du för temperatur inställd på tilluften?

Vad är det för aggregat? Är det ett gammalt aggregat så finns det flera saker som kan gå sönder: styrkort, termostater, tempgivare mm.

Fungerar frånluften som den ska?
 
Men, så länge som man inte blandar in tillskott, kompressorer e.d. så borde väl en värmeväxklare fungera utjämnande? D.v.s. när inluften värmts upp/utluften kylts av så att temperaturen på dem är densamma så kan ingen ytterligare värmeöverföring ske. Så vid en 100% effektiv värmeväxlare borde temperaturen på inluften hamna någonstans mitt emellan utetemperaturen och innetemperaturen. Så 9 grader verkar inte helt orimligt vid 20 graders inomhusluft och ett par grader minus ute?

Eller tänker jag helt fel?
 
kan inte beräkna direkt men man suger ut mer luft än man blåser in så man kan ta tillvara mer energi per luftmängd kanske?

jag har på mitt HERU 180 just nu

-1 grader ute från FTX min tilluft blir +19 grader

min frånluft till FTX +21 grader blir i avluften från FTX +8 grader
 
JanneSjo skrev:
kan inte beräkna direkt men man suger ut mer luft än man blåser in så man kan ta tillvara mer energi per luftmängd kanske?

jag har på mitt HERU 180 just nu

-1 grader ute från FTX min tilluft blir +19 grader

min frånluft till FTX +21 grader blir i avluften från FTX +8 grader
Om den suger ut mer luft så kommer ju den luften in någon annanstans. Helt ouppvärmd. Borde bli sämre verkningsgrad i.s.f.

Om du har 8 plussgrader ut från FTX-aggregatet så har jag svårt att se hur luften som kommer in i huset från samma aggragat kan vara varmare. Det sätter fysikens lagar stopp för. Värmetransporten i en värmeväxklare går från varm till kall. D.v.s. 8-gradig luft kan inte värma luft till 21 grader. Helt omöjligt. Måste i.s.f. finnas ett tillskott någonstans. Eller en kompressor.
 
Det är ju den 21-gradiga luften som värmer till 19 (inte den 8-gradiga som värmer till 21). Så jag skulle säga att det är fel på forumskaparens system.
 
Jo sant. Motströms höjer naturligtviseffektiviteten. Tänkte faktiskt inte på det. :)

Men å andra sidan. Om du överfört all energi borde väl luften som kommer ur värmeväxlaren vara -1 (utetemperaturen)? Inte +8? Tar du in -1 och släpper ut +8 gör du ju en förlust som måste ersättas av tillsatt energi?? Se huset som en svart låda med energi in och energi ut. Släpper du ut mer än du tar in måsten den ersättas. Eller hur?
 
Redigerat:
Om det finns en by-pass funktion och den har fastnat i öppet läge, då blir väl effekten denna. Eller tänker jag fel.
 
Heru har roterande vvx,ingen bypass. det troliga är att det är lite mer frånluft än tilluft, vilket det åxå skall vara.
 
Om aggregatet har 100% (finns inget som har) temperaturverkningsgrad så blir tilluften lika varm som frånluften. Underförutsättning att luftflödena är i balans.

Kolla by-pass (som Bror skrev i inlägget innan). Är det ett roterande system, så kanske den har slutat snurra. Kolla alla filter, när byttes de senast. Kanske läge att byta alla filter så vet ni status på dom. Kanske också bra att låta någon mäta upp flödena för att se att det funkar och är inställt rätt. Någon kan ju ha ställt om något don.

Tips: Läs manualen till FTX systemet. Lär er hur det skall skötas och vilka inställningar som finns (t.ex. sommar läge).
 
Det är en Flex-it VGL-400 som precis har kollats av ett företag i stockholm som håller på att göra smygreklam för sig själva här på forumet. Jag ska kontakta dom och fråga vad de sysslar med men under tiden så tar jag tacksamt emot tips på vad som kan vara fel. Är det nån inställning jag kan ha kommit åt som är fel?

Filter bytter jag själv för ett par veckor sen.

Jag hade problem med att det bildades kondens under själva aggregatet men det åtgärdades av serviceföretaget genom att de isolerade en del rör som var oisolerade. Såvitt jag kan se så verkar kondensen nu vara borta men det är fortfarande kallt vid tilluftsventilerna. (Jag har kollat temp genom att lägga en termometer precis vid en av ventilerna - kan/borde jag göra på nåt annat sätt? )

Edit. Jag hittade en länk med beskrivning av min anläggning via den något besvärliga sökfunktionen. http://www.usv.se/butik/pdf/l4xe.pdf
 
Redigerat:
obs min FTX är med som ett exempel på att man ska kunna få upp temp via FTX - enligt mitt aggregat har jag ca 85% verkningsgrad och det är nog nära max. Att det blir förluster är inte konstigt - däremot får jag bättre ventilation än med självdrag + att det inte försvinner så mycket energi trots ventilationen.

trådskaparen har ett annat aggregat som inte verkar funka
 
Titta om sommarkasseten är i.
Gissar på att din vvx är borttagen och istället sitter en sommarkasset i.
Eftervärmingsbatteriet går för fullt men kan inte värma tillräckligt för att komma upp i 21c.

Hör av dig om du får reda på mer.
 
Fungerar eftervärminings batteriet? mät upp om det är ström fram.
kan du inte/vet inte hur man gör, lägg in en termometer innan och efter batteriet..
Kolla även att reglaget till batteriet inte är nerställd till noll.

Kolla om sommar kassetten sitter i.

Kan inte vara mycket annat som strular, är ett så basic aggregat.

(*edit, såg bilden nu.')
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.