Nej! Har du en termostat i aggregatet? Om den står på tex 17 grader så skall det vara 17 grader i tilluften. Det kan vara fel på termostaten, en tempgivare, eller ngt annat.

Är aggregatet över 30 år gammalt så skulle jag inte investera en krona i det utan byta ut till nytt, pronto.
 
Consensus skrev:
Nej! Har du en termostat i aggregatet? Om den står på tex 17 grader så skall det vara 17 grader i tilluften. Det kan vara fel på termostaten, en tempgivare, eller ngt annat.

Är aggregatet över 30 år gammalt så skulle jag inte investera en krona i det utan byta ut till nytt, pronto.
I manualen som jag lagt upp ovanför så står det att det finns en värmare på 600W som slår på vid under +11 och av vid +13 grader. I så fall gör den väl exakt vad den ska?

Ska upp och kolla på vinden igen och kolla då det står något om "återställbart skydd" på värmaren. Jag körde bara huvudbrytaren av och på när jag gjorde rent den. Flödet är dock mycket bättre nu. Det står också att värmare endast installeras i kallare klimat. Svealand? Får kolla..
 
Så där. Varit upp igen. Där sitter en värmare men inga knappar eller reglage. Den kändes inte heller varm trots 16 minus ute men det kanske man inte ska känna?

Sitter ett spjäll med som ska begränsa inflödet när det är för kallt. Den stod vidöppen när jag slog av den. Pillade på den lite men den verkade inte ha fastnat. Det finns ingenting som jag själv kan fixa med vad jag kan se så måste nog ta hit en ventilationskille som får kolla så allt går som det ska.

Uppe vänster = Värmare
Uppe Höger = Reglerbart spjäll inluft (Kunde inte se el till denna. Hur funkar en sådan då??)
Nere vänster = Insugsmekanik samt termometer för värmare
Nere höger = Hela grunkan
 
  • IMG_2400_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2401_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2403_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2404_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Satt mätare på inluften nu men blir inte riktigt klok på hur FTX funkar.

Igår var det -6 här och då hade jag inluft på ca 17-18 grader vilket ju är bra.
Idag är det -13 ute och då har jag inluft på +13 grader. Jag har ju en värmare tilluften.

Vad drar man för slutsats av det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.