Känner mig en aning osäker om vad de nya reglerna säger nu (och orkar inte söka bland olika trådar och har inte tillgång till reglerna).

Så hur ligger det egentligen till med JFB:are?
Kravet på 30 mA JFB vid nyinstallation ligger på all nyinstallation av uttag upp
till 20 A? Krav på JFB på CEE?
All nyinstallation av belysning?
Finns det krav på JFB vid styr?
Krav vid motorinstallationer?

Finns det någon utrymme som ej kräver JFB:are?

Uttag som är blockerade bakom saker är det undantagna från kravet på JFB:are? Har för mig något sånt.

(Och sedan är det krav vid golvvärme och sånt m.m. men det är jag säker på hur det ligger till)

//Patrik
 
Njäe, nya regler, de gäller väl parallellt ett tag till..
Vet ej hur du menar med 20 A, 16 eller numera 32 är det väl som gäller..
Vissa saker kan man undanta, men då efter de förutsättningar som gäller.

Får ni inte gå på kurs, trodde det var obligatoriskt?
 
Slugge skrev:
Njäe, nya regler, de gäller väl parallellt ett tag till..
Vet ej hur du menar med 20 A, 16 eller numera 32 är det väl som gäller..
Vissa saker kan man undanta, men då efter de förutsättningar som gäller.

Får ni inte gå på kurs, trodde det var obligatoriskt?
Jaha, gäller fortfarande de gamla..

Jag har för mig att det stod nå sånt, "allmän uttag upp till 20 A" typ.

Jag vet att vissa har gått på någon kurs och det gick rykten om att alla ska få gå, men... man får väl se. :) Saker och ting kostar.

//Patrik
 
Ja, alltså står det i beställningen att det ska utföras efter nya utgåvan gäller ju det klart..

Tyvärr är cheferna inte för glada för utbildning, de gillar bonusar bättre...
Vi fick också billigaste tänkbara, man hann knappt lära sig nåt.
 
Redigerat:
Slugge skrev:
Ja, alltså står det i beställningen att det ska utföras efter nya utgåvan gäller ju det klart..

Tyvärr är cheferna inte för glada för utbildning, de gillar bonusar bättre...
Vi fick också billigaste tänkbara, man hann knappt lära sig nåt.
Hehe Vem skulle inte gilla en bonus? :cool:

//Patrik
 
Redigerat:
411.3.3 JFB ska finnas för
- uttag t.o.m 20A avsedda för allmänbruk - i praktiken alla bostäder, daghem etc (undantag för laboratorier o dyl)
- flyttbar elmtrl utomhus t.o.m 32A
- bad/duschrum (701.415.1) - allt, inte bara uttag.
- kablar som passerar väggen mot badrum ytligare än 5cm.

Plus alla andra "utsatta" rum/miljöer som ska skyddas i sin helhet:
- bastu,
- bassänger,
- byggplatser (<=32A),
- lantbruk,
- uttag till husvagn (ska även bryta nollan, om dret nu finns JFBer som inte gör det)
- och några till, men boken blev just upptagen....
 
  • 026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Charley1968 och 1 till
  • Laddar…
Tackar Bo! :)

Hur ligger det till med belysning i t.ex. kontorsmiljöer då? Eller belysning i allmänhet?

//Patrik
 
Bo.Siltberg skrev:
- kablar som passerar väggen mot badrum ytligare än 5cm.
Arrghh.. jag behöver dra en N1XV 5G6 genom badrummet till VP. Den kabeln blir skyddad av en 300 mA brandskyddsautomat.

Kan jag förlägga kabeln skyddat (i rör exvis) så det blir godkänt? Den kommer att gå bakom en VVB, så den blir inte direkt åtkommlig.
 
Som jag tolkar reglerna så krävs inte JFB för fast installerad mtrl, belysning, VVB etc. Spis är kanske i gränslandet. Jag gissar att man vill ha ett extra skydd av uttag som är åtkomliga för lekmän (barn), medan t.ex VVBn antas ha en fullgod jordanslutning och ingen åtkomlig fas så som i uttag (även om de har petskydd). Men som nämnts många gånger tidigare, det är en ganska ointressant regel - praxis är JFB för hela huset.

Ytliga kablar i badrumsväggarna ska skyddas extra mot spik o skruv. VP-rör duger inte, men kanske pansarrör?
 
Alltså....nu för tiden får du gjuta in en EKLK i väggen utan rör så att förlägga en godkänd kabel "ytligt" i väggen är inga problem, att lägga i rör är ju bara en bonus då den blir omdragningsbar.
Sen är väl reglerna så att det är KRAV på jfbr i allmänna lokaler men i hemmet så är det många som undantar tex kyl/frys, vvb osv.

Sen har jag en fråga till Bo.....vilket regelverk läser du? Vi har inga fasta i sverige nu så som gula eller blå boken, vio installerar mest på riktlinjer och diverse olika SS alternativ, sen EU får man göra mycket konstigt som man ändå aldrig skulle tänka sig att göra.
 
Patrik_Hed skrev:
Tackar Bo! :)

Hur ligger det till med belysning i t.ex. kontorsmiljöer då? Eller belysning i allmänhet?

//Patrik
I kontor behöver bara uttag för "allmänbruk" vara via JFB. Alltså ej belysning, eller tex uttag ovan undertak avsett för belysning. Tex uttag vid ett dataställ räknas inte heller som allmänuttag, eller uttag till kyl/frys.
 
Glufsglufs skrev:
Sen har jag en fråga till Bo.....vilket regelverk läser du? Vi har inga fasta i sverige nu så som gula eller blå boken, vio installerar mest på riktlinjer och diverse olika SS alternativ, sen EU får man göra mycket konstigt som man ändå aldrig skulle tänka sig att göra.
Jag förutsätter att han läser svensk standard!
Frångår du SS måste du dokumentera allt du gör i form av egna mätningar osv!
Vilket gör att även den minsta installation blir väldigt tungjobbad! Så att ens föreslå på ett konsumentforum att man inte behöver följa SS är bara korkat.
 
Nu är det som så att man som elektriker alltid ska göra egenkontroller och SS föreskrivs väldigt sällan i rambeskrivningar för ett projekt så din teori faller där.

Den som inte är el-utbildad kan inte utan att bryta mot lagarna göra ett arbete där man skulle behöva nyttja SS eller något annat regelverk.

SS är inte lagstyrt, det är riktlinjer. Ska man titta över vad lagar säger om när vvar och hur man installerar så är det riktlinjer från elsäkerhetsverket som gäller.
 
Finns ingen anledning att kringgå SS. Bara dumheter!
 
Glufsglufs skrev:
Nu är det som så att man som elektriker alltid ska göra egenkontroller och SS föreskrivs väldigt sällan i rambeskrivningar för ett projekt så din teori faller där.

Den som inte är el-utbildad kan inte utan att bryta mot lagarna göra ett arbete där man skulle behöva nyttja SS eller något annat regelverk.

SS är inte lagstyrt, det är riktlinjer. Ska man titta över vad lagar säger om när vvar och hur man installerar så är det riktlinjer från elsäkerhetsverket som gäller.
Vad pratar du nu om? Det är elsäkerhetsverkets föreskrifter du följer om du uppfyller SS!

God elsäkerhetsteknisk praxis
2 § Vid arbete där det finns elektrisk fara skall säkerhetsåtgärder
vidtas enligt god elsäkerhetsteknisk praxis, så att
betryggande säkerhet uppnås för dem som deltar i arbetet.
Säkerhetsåtgärderna skall vara grundade på en riskbedömning.
3 § Den som vid arbete tillämpar säkerhetsåtgärder som
följer någon annan standard eller praxis än svensk standard
skall dokumentera sin riskbedömning och utfärda anvisningar.
Anvisningarna skall ge instruktioner till dem som skall utföra
arbetet om de säkerhetsåtgärder som skall vidtas. Detsamma
gäller om svensk standard måste kompletteras med hänsyn till
arbetets karaktär.



Så vad i mitt argument håller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.