Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Du är väldigt förtjust i uttrycket "trams".
Ja, ser man samhället som överreglerat blir det lätt så.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
En väldigt god anledning till gatunamnsinförandet som är logiskt, lätthanterligt och förståeligt.
Jo, det stämmer ju så länge husen ligger placerade utmed vägarna på ett logiskt och förståeligt vis. På landet kan det ibland vara lite hur som helst med det. Många ställen har sin egen "gata". Andra verkar ha flera eller ingen alls, åtminstone inte där man förväntar sig.

Vi får ofta se folk och budbilar som letar efter ett visst hus i grannskapet, det ligger inte längs med vägen som adressen antyder utan lite vid sidan om, vid en liten (namnlös) grusväg som går mellan två vägar. Att huset har en prydlig gatuadress hjälper inte.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Konstigt- vad var deras argument för det?
Fel av mig, det blev godkänt till slut. Det var mycket riktigt kommunen som hanterade detta.

Vidare, är det nödvändigt att sätta upp en låda och var borde denna placeras?
 
Dick Steen Dick Steen skrev:
Fel av mig, det blev godkänt till slut. Det var mycket riktigt kommunen som hanterade detta.

Vidare, är det nödvändigt att sätta upp en låda och var borde denna placeras?
Jag vet inte säkert om man måste ha en brevlåda.
Det finns några bestämmelser att brevlådor skall vara placerade tillsammans och att grupperna med brevlådor inte får vara närmare än (jag tror det är) 250m.
Detta är dock en diskussion du får ta med Postnord för att vara säker på att det blir rätt direkt.
 
T
Dick Steen Dick Steen skrev:
Hur fixar man det och vad har det för eventuella konsekvenser?
Så länge ingen person varit skriven hos Skatteverket på adressen så tror jag du kan slippa undan brevlåda om du känner att du vill ha det. Våran sommarstuga går det inte att finna någon postadress till någonstans annat än hos Lantmäteriet vad jag vet och hitta.se etc anger ingen, så så länge det är ett fritidshus och ingen bott där permanent så är det nog en "doldis" lite så. Aldrig någon som eftefrågat en postadress faktiskt, ska jag ha leveranser ev material skickar jag en Google Maps kartnål via sms bara. Grannarna med adress har strul med att vissa inte hittar så lika bra med kartnål direkt så blir det rätt. Fördel att inte skylta för inbrottstjuvar att det finns ett hus inne i skogen med brevlåda. Skönt att slippa påhäng som fakturor från vägsamfällighet etc, skämtar, sådant styr man såklart till annan adress.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.