Jo, men då tar kommunen fram ett gatunamn - det är kommunens ansvar att sätta adresser…. (Sen är jag lite osäker på gårdsadresser …)
 
C
G Gallianoman skrev:
Jo, men då tar kommunen fram ett gatunamn - det är kommunens ansvar att sätta adresser…. (Sen är jag lite osäker på gårdsadresser …)
Det behöver som sagt inte vara en gatuadress om det inte finns någon namngiven gata.
<Ort> <Nummer> är standard på "landet".
Annars får väl TS hitta på ett eget namn, t.ex. Dicktorp och sätta ut en postlåda med namnet tydligt angivet.
Post tenderar att hitta rätt ändå. Och blir Postnord sura är det ju bara att hänvisa till kommunens beslut.
 
  • Gilla
  • Haha
emilvikstrom och 2 till
  • Laddar…
Ja, posten ordnar sig säkert - det blir större konsekvenser om inte blåljusen hittar fram.

Jag fortsätter hävda att kommunen ska ta ansvaret och få in koordinaten (och namnet) i adressregistret. Därför vore det intressant att höra varför den här kommunen verkar så ointresserad…..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
C
G Gallianoman skrev:
Jag fortsätter hävda att kommunen ska ta ansvaret och få in koordinaten (och namnet) i adressregistret.
Jo, instämmer. Det torde strida mot lagen att inte göra det. Skulle dock inte förvåna mig om det inte ens går att överklaga beslutet och få det prövat. Det är ju en väg framåt annars... Börja med att be kommunen om ett diarienummer.
 
Gissar att det inte är ett formellt beslut vi åser från sidlinjen - utan ett ogenomtänkt svar från ”fel” person på kommunen….
 
  • Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst är det en kommunal skyldighet att besluta om adressen. Här finns lagen som ger kommunen denna skyldighet:

[länk]
Men det kan ta år från att kommunen säljer en tomt till de levererar ett vägnamn och en adress. I mitt fall en flera hundra år gammal väg som trafikverket asfalterat i säkert 50 år, men inget namn på vägen och då ingen adress.. Ligger i ett samhälle så rätt sjuk historia. Kan ge mig den på att det finns fler exempel med samma problem.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Claes Sörmland
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Men det kan ta år från att kommunen säljer en tomt till de levererar ett vägnamn och en adress. I mitt fall en flera hundra år gammal väg som trafikverket asfalterat i säkert 50 år, men inget namn på vägen och då ingen adress.. Ligger i ett samhälle så rätt sjuk historia. Kan ge mig den på att det finns fler exempel med samma problem.
Ja vad ska man säga, kommunen har en laglig skyldighet att fastställa det som i lagen kallas för belägenhetsadress, och det som tillsammans med postnummer och postort blir postadressen:

Utdrag ur lagtext om kommunens skyldigheter gällande belägenhetsadress och lägenhetsnummer.

Och registrering ska ske löpande. Fastighetsägaren har också en skyldighet att inrapportera ändringar till kommunen. Kanske är det här som det har brustit i dina fall.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Dick Steen Dick Steen skrev:
Detta verkade inte fungera för mig. Kommunen ville inte sätta någon adress...
Det känns konstigt att de skulle säga nej till det. Vad är deras argument?
Jag sätter adresser i den kommun där jag arbetar som mätningsingenjör.
Sitter jag inne på kontoret när de ringer till mig så fixar vi det över telefonen, annars så ber jag dem att skicka en bild från LM:s tjänst Min karta där de har ringat in vilket byggnad de vill ha adress på eller vart byggnaden kommer att uppföras.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Alla kommuner började, blev ålagda, att namnsätta vägar och ge varje fastighet ett nummer. Och det ska vara ett begriplig gatusystem.
Det ska de göra snabbt och enkelt och helst medan man väntar.

Det startades en kampanj i alla kommuner i slutet av 1990-talet eller början av 2000-talet att alla fastigheter ska få ett gatunamn + nummer.

Man får inte längre heta Kråkberg 5 och Kråkberg 7, Lyckeby eller liknande.

Skälet till detta är för att standardisera gatunätet i alla kommuner. Vissa kom igång med en gång. Andra kommuner
drog ut på det några år.

Detta underlättar för ambulans, polis, brandkår, post, hemtjänst, kommun, taxi, besökande, skolskjutsar, hemleveranser mfl.

Det kan vara många viktiga minuter som spills bort om man står och väntar på ambulans om man inte har korrekt adress. Det har hänt mig två gånger men tur så kom en granne och vinkade in den på rätt gård. Och det gick bra.

Om man bara är två så får en person springa ut med en stol och sätta vid en liten bit ut påvägen vid infarten. Det reagerar räddningstjänsten på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja vad ska man säga, kommunen har en laglig skyldighet att fastställa det som i lagen kallas för belägenhetsadress, och det som tillsammans med postnummer och postort blir postadressen:

[bild]

Och registrering ska ske löpande. Fastighetsägaren har också en skyldighet att inrapportera ändringar till kommunen. Kanske är det här som det har brustit i dina fall.
Kan vara så. Om jag själv köpt en tomt av kommunen skulle jag i min enfald iaf tro att den hade en adress eller fick en per automatik. Det kanske inte är så? Jaja, bra i alla fall att det kommer upp till ytan här så kanske någon har nytta av det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Detta underlättar för ambulans, polis, brandkår, post, hemtjänst, kommun, taxi, besökande, skolskjutsar, hemleveranser mfl.
Trams. Det är ett byråkratiskt påfund som förmodligen var av ringa värde när det infördes och är av noll och intet värde idag.

Att hävda att min gård exempelvis skulle vara lättare att hitta om den hade adress Bygata 13 än Nötegård (med dagens tillägg av ett postlådenummer) är helt enkelt inte sant. Därtill förstör det för den fina traditionen med gårdsnamn.

Som tur är har många kommuner slutat med det systemet och låter platser heta vad de heter (som sagt ofta med ett litet tillägg av ett nummer) istället för att tvinga in dem i ett mer stadsanpassat gatunamnssystem.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trams. Det är ett byråkratiskt påfund som förmodligen var av ringa värde när det infördes och är av noll och intet värde idag.

Att hävda att min gård exempelvis skulle vara lättare att hitta om den hade adress Bygata 13 än Nötegård (med dagens tillägg av ett postlådenummer) är helt enkelt inte sant. Därtill förstör det för den fina traditionen med gårdsnamn.

Som tur är har många kommuner slutat med det systemet och låter platser heta vad de heter (som sagt ofta med ett litet tillägg av ett nummer) istället för att tvinga in dem i ett mer stadsanpassat gatunamnssystem.
Det beror helt på hur stort område och antal gator som skulle heta Nötegård + nummer.
Finns ett flertal gator så bör de ha gatunamn + nr så att det är lätt för blåljus fordon mfl. att snabbt kunna hitta fram. Är det däremot enbart en enda gata/väg så är ditt exempel hur fint som helst.
 
Ja, som sagt, poängen var ju just att stadens gatustruktur passar illa för landsbygden. I mer tätbebyggda områden håller jag med om att det blir besvärligt om var och en ska ha ett eget namn likt Fredriksro eller Villa Sommarlund som brukas utom familjekretsen. Men det är som sagt något annat än den kulturskymning till gatunamnstvång som man försökte påtvinga landsbygden för några decennier sedan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hemmakatten
Du är väldigt förtjust i uttrycket "trams".
Innan gatunamnsreformen sattes i sjön gjordes flera utredningar som visade att blåljuspersonal tog mer extratid att komma fram till "Villa Sommarlund" än till vanliga gatunamn. Tid som kan vara avgörande för liv eller död.

En väldigt god anledning till gatunamnsinförandet som är logiskt, lätthanterligt och förståeligt. Men självklart kan man behålla "Villa Sommarlund" som en extra rad på adressfältet när man beställer något, även om det bara är av sentimentala skäl.
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.