När vi styckade av tomt o byggde nytt ringde vi bara kommunen o bad om en adress. Dom frågade oss vad vi ville adressen skulle heta och sedan godkände dom namnet o la in l "alla system"
 
  • Gilla
Melva
  • Laddar…
C
Dick Steen Dick Steen skrev:
Hur fixar man det och vad har det för eventuella konsekvenser?
Finns det något hus på fastigheten?
 
Den största konsekvensen blir väl att posten börjar fylla brevlådan med reklam.
 
  • Gilla
  • Haha
Embridioum och 5 till
  • Laddar…
Det bästa är att höra av sig till kommunen och be att få en adress. Det är enklast, gratis och ger dig en officiell adress som inte måste bytas efter ett par år....

När jag jobbade med såna frågor hände det ibland att folk på eget initiativ satte sin adress och när det byggdes mer runt om så stämde det inte alls med den rätta numreringen. Det innebar mycket jobb med adressbyten och nyköp av skyltar....
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Är inte Lantmäteriet inblandade? I alla fall för gårdar på landet?
 
Det kan vara så att vi tog hjälp av lantmäteriet som du säger när det gällde gårdsnamn.... och när vi behövde mer historiska referenser i namnsättningen... Men lite osäker. Jag var inte i frågorna så mycket i detalj förrän det blev osämja.... :)
 
M -MH- skrev:
Är inte Lantmäteriet inblandade? I alla fall för gårdar på landet?
Det är kommunerna som sätter adresserna.
LM ansvarar för systemet som de registreras i, men beslutar inget som själva adresserna som läggs in.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Finns det något hus på fastigheten?
Ja, en stuga.
 
  • Gilla
AnitaB
  • Laddar…
C
Dick Steen Dick Steen skrev:
Ja, en stuga.
OK, i så fall "ska" huset formellt sett redan ha en adress. Om inte annat i form av [ort] [nummer], där [nummer} framgår av t.ex. kartan på hitta.se. Men det kan ju ha missats så klart.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Det bästa är att höra av sig till kommunen och be att få en adress. Det är enklast, gratis och ger dig en officiell adress som inte måste bytas efter ett par år....

När jag jobbade med såna frågor hände det ibland att folk på eget initiativ satte sin adress och när det byggdes mer runt om så stämde det inte alls med den rätta numreringen. Det innebar mycket jobb med adressbyten och nyköp av skyltar....
Den totala arealen på arrendetomten är ganska stor, hur kan stugans position bestämmas. Behöver jag exakta GPS koordinater?
 
Skriv ut en flygbild eller fastighetskarta och ringa in byggnaden. Om den inte redan har en adress. Har du kollat om byggnaden är med här?

https://minkarta.lantmateriet.se/
 
G Gallianoman skrev:
Det bästa är att höra av sig till kommunen och be att få en adress. Det är enklast, gratis och ger dig en officiell adress som inte måste bytas efter ett par år....
Detta verkade inte fungera för mig. Kommunen ville inte sätta någon adress...
 
  • Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Konstigt- vad var deras argument för det?
 
G Gallianoman skrev:
Konstigt- vad var deras argument för det?
Ett exempel kan vara att det inte finns ett gatunamn.
 
  • Gilla
ahlbjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.