:thinking: useless skrev:

useless useless skrev:
Det du antydde i ditt tidigare inlägg var att det skulle kunna bli kallare än luftens temperatur bara för att det blåser:

"Har bytt flertalet expansionskärl då fartvindens fryst vätskan inne i kärlet och även orsakat motorskador... "
du svarar:

Maskintok skrev:
har inte skrivit ett dugg om detta du påstår.
jag förstår inte den kommentaren – för i torsdags kväll skrev du:

Maskintok skrev:
Men den som aldrig sett en motor få problem med fartvindens kyla borde få uppleva detta.
Har bytt flertalet expansionskärl då fartvindens fryst vätskan inne i kärlet och även orsakat motorskador...
om vi håller oss kvar vid förbränningsmotorer (ljusår från ursprungsfrågan om vindkraftverks temperaturtålighet) så kvarstår frågeställningen: givet att kylarvattnet har en blandning som klarar en viss utetemperatur, varför skulle det frysa för att det utsätts för en fartvind? kylarvattnet kan inte kylas ner till en temperatur lägre än lufttemperaturen, oavsett hur stark [fart]vinden är

tror du mig inte? gör ett experiment och passa på och håll ut en termometer genom sidorutan nästa gång du är ute och åker i 110 eller så – du kommer frysa om handen men termometern kommer bara att visa samma gamla lufttemperatur
 
  • Älska
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
A
harka harka skrev:
:thinking: useless skrev:



du svarar:



jag förstår inte den kommentaren – för i torsdags kväll skrev du:



om vi håller oss kvar vid förbränningsmotorer (ljusår från ursprungsfrågan om vindkraftverks temperaturtålighet) så kvarstår frågeställningen: givet att kylarvattnet har en blandning som klarar en viss utetemperatur, varför skulle det frysa för att det utsätts för en fartvind? kylarvattnet kan inte kylas ner till en temperatur lägre än lufttemperaturen, oavsett hur stark [fart]vinden är

tror du mig inte? gör ett experiment och passa på och håll ut en termometer genom sidorutan nästa gång du är ute och åker i 110 eller så – du kommer frysa om handen men termometern kommer bara att visa samma gamla lufttemperatur
Jodå jag tror dig.
Men de flesta vet att det kan bildas kristaller och göra vätskan trögflytande.
vilket skett med dels biltemas färdigblandade kylarvätska och annat märke.

Dock verkar ni helt glömt bort lager..
lager med fett som är monterade i vindsnurrorna..
Och det var detta som det gällde från början.
lager, rotorblad mm
 
V vik_tor skrev:
Här är en Kinesiskt propagandavideo om Gen3 kärnkraft
[media]
Titta på den samtidigt som ni visualiserar hur motsvarigheten i Sverige är byggarbetare som för närvarande står och river Ringhals 1 (som kunde opererat i många år till) med plasmaskärare, vinkelkapar och betongbilningsmaskiner.

Vilket land ger mest hopp om framtiden?
Inte undra på varför Kineserna kommer "ta över världen". Vilket dom förtjänar.
Jovisst en litet tramsig video. Men ändå, man får en känsla av att det är rätt så snabbt byggt när man väl bestämt sig. Man kör på helt enkelt.
 
kisumisu
M Move105 skrev:
Så på 1700kwh 0kr bidrag räkning 2700kr. och ställer jag in FLVP på elpatron och höjer värmen en vecka i januari då jag landar på 2100kwh så får jag ca 1200kr i elräkning. Likaså, de som laddar elbil kommer lätt över 2000kwh i en villa.

Av alla dumma förslag måste detta vara någonstans i toppen efter millenieskiftet.
Fyfan vad orättvist och jag som nyss fick dec månad, var rekordförbrukning för min del bundet avtal etc. Men tror det delvis var för att vi hade enstaka dagar -26. O att jag använder glödljus i jullampor dom varit på 24/7. O framförallt kört mycket motorvärmare till 2 bilar.

Fick en räkning på 2849kr.
Använt 1979kwh så alltså om jag hade struntat i att elda med ved alt kört motorvärmare nån timma ännu mer så hade jag fått bidrag. Så jävla typiskt!

Eller är det här bara nån hokuspokus bidrag...står ju "upp till 2000kr".:thinking:
Nä gör om gör rätt ta bort t ex nätavgifterna då snackar vi om hjälp ;)
 
kisumisu kisumisu skrev:
Fyfan vad orättvist och jag som nyss fick dec månad, var rekordförbrukning för min del bundet avtal etc. Men tror det delvis var för att vi hade enstaka dagar -26. O att jag använder glödljus i jullampor dom varit på 24/7. O framförallt kört mycket motorvärmare till 2 bilar.

Fick en räkning på 2849kr.
Använt 1979kwh så alltså om jag hade struntat i att elda med ved alt kört motorvärmare nån timma ännu mer så hade jag fått bidrag. Så jävla typiskt!

Eller är det här bara nån hokuspokus bidrag...står ju "upp till 2000kr".:thinking:
Nä gör om gör rätt ta bort t ex nätavgifterna då snackar vi om hjälp ;)
Du ligger precis under maxgränsen så du borde få typ 1500-1979kr beroende på hur trappan ser ut.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Maskintok skrev:
deras energi marknad är inte avreglerad.
samt att staten tar ut så mycket den kan på avgifter och skatt för att finansiera satsningar..

samt att det är en hel del reaktorer som inte går för fullt.. av olika anledningar.
sprickor i rör mm
Så det är sådant som ökar priset per kWh..
Fast vanliga konsumenter verkar ha ett fast pris på 12 cent men jäkligt krångligt system men så är det ju Frankrike oxå, trevligt land trevliga människor.
 
A
K kortis skrev:
Fast vanliga konsumenter verkar ha ett fast pris på 12 cent men jäkligt krångligt system men så är det ju Frankrike oxå, trevligt land trevliga människor.
Ja priser på den inhemska marknaden.
Men sedan har de en massa avgifter och skatt..
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Eftersom jag ligger på ca 1500kWh dessa vintermånader med bundet elpris på 60öre så kommer det löna sig att elda 500kWh för kråkorna.
Dags att börja leta efter Bitcoin, med andra ord.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Eftersom jag ligger på ca 1500kWh dessa vintermånader med bundet elpris på 60öre så kommer det löna sig att elda 500kWh för kråkorna.
Kommer du verkligen under 1:- med den rörliga nätavgiften, elcertifikat, elskatt och moms?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Finansministern och energiminstern har kallat till pressträff om elpriserna kl 8:15. Ska även vi svenskar få lättnader?

Här kan du följa den: [media]
Ja men de har inte susning om att Skåne får betala notan
 
2000 kWh i förbrukning per månad = BINGO! Catshing…6000 spänn!!!
Oavsett om du har bundet elpris eller rörligt. BINGO! Bundet 30 öre!!!
Jösses, vilken energipolitik. Man kan bli mörkrädd för mindre…
 
  • Gilla
nissebrun och 2 till
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Jag tog inte i beaktande vilket elpris folk har utan gjorde en generell slutsats att hög förbrukning är hög kostnad.

skulle det vara missriktad avundsjuka att andra har höga elräkningar? Den förstod jag inte.

om majoriteten av svenskarna har svårt att betala en högre elräkning så att staten behöver gå in och hjälpa alla så har vi verkligen problem i framtiden om räntan rör sig ens marginellt uppåt.
Ja, men jag påpekade att så inte alls behöver vara fallet.

Det beror nog på om räntan höjs under ett valår eller inte.
 
Maskintok skrev:
Jodå jag tror dig.
Men de flesta vet att det kan bildas kristaller och göra vätskan trögflytande.
vilket skett med dels biltemas färdigblandade kylarvätska och annat märke.

Dock verkar ni helt glömt bort lager..
lager med fett som är monterade i vindsnurrorna..
Och det var detta som det gällde från början.
lager, rotorblad mm
njaa, det var du som började skriva att när det blir riktigt kall så blir det is på rotorbladen med påföljande obalans och verken vibrerar sönder, samt att kyla + fartvinden gör metallen skör och går sönder

Maskintok skrev:
Ja när det är riktigt kallt så kan man inte köra vindsnurror som när höst och vår vindar blåser.
fastnar det is på rotorbladen så uppstår obalans och verket vibrerar sönder.

samt att rotorbladen vid 20-25 minus med fartvinden gör att metallen i verket blir skört och går sönder.
därefter har vi fått lära oss lite nyttigheter om glykol och Biltemas kylarvätska... :D
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
harka harka skrev:
njaa, det var du som började skriva att när det blir riktigt kall så blir det is på rotorbladen med påföljande obalans och verken vibrerar sönder, samt att kyla + fartvinden gör metallen skör och går sönder



därefter har vi fått lära oss lite nyttigheter om glykol och Biltemas kylarvätska... :D
Jo jag har varit med om att skotarkranen gått av och aggregatet på skördaren rassat
Hade en grävmaskin på lagning för flera år sedan.. den hade fått samma skador i 27 minus
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jovisst en litet tramsig video. Men ändå, man får en känsla av att det är rätt så snabbt byggt när man väl bestämt sig. Man kör på helt enkelt.
japp det går fort när man trickfilmar!

reaktorerna i filmen är Tiashan 1 & 2 och tekniken är fransk – samma kärnteknikföretag och reaktorteknik som för reaktorn som är under uppstart i finska Olkiluoto 3

kontraktsceremonin mellan Jintao och Sarkozy ägde rum 2007 och ettan började leverera el i mitten av 2018 och tvåan året efter, så det var ganska raskt marscherat

2019 uppgav man att man sålde sin el för 60 öre/kWh – oklart om det är produktionspriset eller marknadspriset...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.