linsko skrev:
Vi har täkt av en stor del av tomten, och håller på att gräva för där servisen (där alla rör, ledningar mm ska vara) ska vara. Det ska vi förmodligen få klart idag. Sedan ska vi fylla upp och jämna till tomten nästa vecka. Fixa till så att allt är i rätt höjd.

Jag vet inte hur de andra har gjort. Han med K-Rauta huset har tagit det till tippen. På många andra tomter ligger det kvar. Endel skickar returlass med de lastbilar som kommer med fyllnadsmassa och grovgrus till plattan. De kan ta några lass för en mindre summa pengar. Tror att Mia o Daniel var inne på nåt sånt. Men jag antar att den inte är så många lass med material som kommer i samband med att området där plattan ska ligga ska fixas. Så det kan väl bara ta nåt enstaka returlass. Skulle tippa att det är i alla fall 5 lastbilsflak med bråte som ska bort från vår tomt.
Vi tyckte verkligen synd om er igår när regnet vräkte ner, typiskt! På måndag ska man dra in servisen på vår tomt, hoppas då på bättre väder! =)
Vad kul att ni träffat våra grannar, kom dom från Övertorneå??? :surprised: Jag bir ju nyfiken eftersom jag själv är därifrån.... :D
 
MiaoDaniel skrev:
Vi tyckte verkligen synd om er igår när regnet vräkte ner, typiskt! På måndag ska man dra in servisen på vår tomt, hoppas då på bättre väder! =)
Vad kul att ni träffat våra grannar, kom dom från Övertorneå??? :surprised: Jag bir ju nyfiken eftersom jag själv är därifrån.... :D
Jo de kom därifrån, de hade bott i Luleå i 6 år. De kanske var i 30-års åldern. Kvinnan har jag för mig hette Matilda, men jag kan vara helt ute och cykla.
Oj, oj vad det regnar nu.....fy bubblan
 
Ikväll hade vi ju tänkt dra in sevisen, det känndes så bra. Och nu regnar det som attan... :(
Så vi gör ett nytt försök i morgon!
Vi har tänkt välja rostfria vitvaror, vet ngn om det finns "anti pinger prints" på fler vitvaror än på kyl och frys? Jag har tittat och tittat i kataloger men bara hittat det på kyl o frys.
 
JA! Dom kunde hålla på ikväll ändå på vår tomt...Så nu går det framåt!
Kul ;D
 
Ojdå...jag såg att jag visst hade skrivt fel... :-[
Jag menade ju förstås, Anti FINGER prints...men jag tror ändå att ni förstod :)
 
Ja detta regnande, i går höll Robban och jag på att bli tokiga. Men i dag skiner solen så nu känns allt lite bättre. Det måste ju torka upp lite på tomten så att en traktor kan köra där, så att vi får bort alla högar som ligger och skräpar.
I förrgår var vi och tittade på ett nybyggt hus i Råneå, en helt underbar norrbottensgård, för att få lite inspiration. Det mesta inomhus gick helt i vår stil. Så nu är vi full av inspriation.

Birgi: Såg ert tomtköp i NSD i dag, antar att det innebär att er lagfart är klar....
 
linsko skrev:
Birgi: Såg ert tomtköp i NSD i dag, antar att det innebär att er lagfart är klar....

Ja, vi köpte loss tomten 1 juli eftersom vi tänkte att man inte fick börja fälla träd och sådant innan man ägde tomten.
Vad roligt att gå husesyn i nybyggen!
 
linsko skrev:
Till Birgi: Vart har ni tänkt frakta materialet som grävs bort från er tomt? Skickar man det till tippen i Sunderby -vilket verkar vara en av de få ställen där det går att lämna - så kostar det ca 30 000 + tillkommen fraktkostnad. En hutlös summa enligt min mening.
Har ni hitta någon bättre (läs:billigare) lösning på problemet?
 
birgi skrev:
Har ni hitta någon bättre (läs:billigare) lösning på problemet?
Det verkar inte att gå att få någon billig lösning, billigare möjligvis än att dumpa det på Sunderbytippen. Har hört att de tar 1000:-/ton och det blir snabbt massor av ton som ska fraktas bort. Det finns något ställe i Rutvik där de tar emot massor för 100:- lastbilslasset...och det är ju billigt. Men då ska man ju ha någon som kan frakta bort det. Det allra billigaste pris vi fått är 450:-/timmen och då är det inte vita pengar vi talar om. Sedan ska det vara en traktor som lastar på massorna för 450:- /timmen. De som var upp och tittade på vår tomt trodde att det rörde sig om 20 lastbilslass som skulle bort. Varje lastning tar ca 1 h så det blir 450 kr * 20 h + att han med traktor ska ha betalt + att det blir ca 2000 kr för att lämna massorna i Rutvik, så vi får säkert räkna med 15 000:-. Om vi tar det på papper vilket vi nog gör blir det 450kr/h + moms och då blir det ju ytterligare lite dyrare.

Vi har fått våra höjder nu och Robban trodde att det inte är så mycket vi måste göra med tomten. Men trots att vi exempelvis måste göra en höjning på 1 dm måste vi ta ca 10 lass med fyllnadsmassa till tomten. Och då blir ju det en kostnad- fastän man lyckas få tag i gratis fyllnadsmassa.

Robban talade med de från NCC i går (de som är uppe och jobbar på området) tydligen så var kommunens tomter beredda då man köpte dem förut. Dvs skogsmark var borttaget och höjderna var klara. Det innebär ju att den egentliga höjningen från 150´ till 180´ för en tomt är betydligt mer än 30´kr. Har man otur och behöver fylla upp höjderna eller ta bort mycket höjd så kan slutsumman bli väldigt hög.

Tur att vi kalkylerade på 50 000:- för att grovplanera tomten. Nog för att vi trodde att vi tagit till i överkant, tänk så fel man kan ha.
 
linsko skrev:
Det verkar inte att gå att få någon billig lösning, billigare möjligvis än att dumpa det på Sunderbytippen. Har hört att de tar 1000:-/ton och det blir snabbt massor av ton som ska fraktas bort. Det finns något ställe i Rutvik där de tar emot massor för 100:- lastbilslasset...och det är ju billigt. Men då ska man ju ha någon som kan frakta bort det. Det allra billigaste pris vi fått är 450:-/timmen och då är det inte vita pengar vi talar om. Sedan ska det vara en traktor som lastar på massorna för 450:- /timmen. De som var upp och tittade på vår tomt trodde att det rörde sig om 20 lastbilslass som skulle bort. Varje lastning tar ca 1 h så det blir 450 kr * 20 h + att han med traktor ska ha betalt + att det blir ca 2000 kr för att lämna massorna i Rutvik, så vi får säkert räkna med 15 000:-. Om vi tar det på papper vilket vi nog gör blir det  450kr/h + moms och då blir det ju ytterligare lite dyrare.

Vi har fått våra höjder nu och Robban trodde att det inte är så mycket vi måste göra med tomten. Men trots att vi exempelvis måste göra en höjning på 1 dm måste vi ta ca 10 lass med fyllnadsmassa till tomten. Och då blir ju det en kostnad- fastän man lyckas få tag i gratis fyllnadsmassa.

Robban talade med de från NCC i går (de som är uppe och jobbar på området) tydligen så var kommunens tomter beredda då man köpte dem förut. Dvs skogsmark var borttaget och höjderna var klara. Det innebär ju att den egentliga höjningen från 150´ till 180´ för en tomt är betydligt mer än 30´kr. Har man otur och behöver fylla upp höjderna eller ta bort mycket höjd så kan slutsumman bli väldigt hög.

Tur att vi kalkylerade på 50 000:- för att grovplanera tomten. Nog för att vi trodde att vi tagit till i överkant, tänk så fel man kan ha.
Vad är det för något som ska köras bort från er tomt? Man är ju novis och jag tänkte att det "bara" är den sly och de stubbar smat ev. det översta lagret på tomten....?
När du säger att ni fått höjderna, menar du då att ni fått nybyggnadskartan? Eller har även ni, som Mia och Daniel, fått nya höjd-direktiv från kommunen? Hos vem kollar man det isf?
Ååh, vad det är mycket (trista grejer) att tänka på. :(
 
birgi skrev:
Vad är det för något som ska köras bort från er tomt? Man är ju novis och jag tänkte att det "bara" är den sly och de stubbar smat ev. det översta lagret på tomten....?
När du säger att ni fått höjderna, menar du då att ni fått nybyggnadskartan? Eller har även ni, som Mia och Daniel, fått nya höjd-direktiv från kommunen? Hos vem kollar man det isf?
Ååh, vad det är mycket (trista grejer) att tänka på. :(
Ja, jag är själv förundrad över hur det är möjligt att det är så mycket. Det är all sten som grävts upp, all skogsmark, alla stubbar, alla träd.
Vi har fått nya höjd-direktiv precis som Mia o Daniel. Vet ej vem det är som har dem, kommunen eller lantmäteriet kan jag tänka mig. Sedan ska man ha särskilda instrument som mäter upp exakt höjd. Det ska vara en viss höjd längst bak på vår tomt, samt där plattan ska vara, samt längst ner. Det är Robban som har koll på allt det där så jag vet inte om jag ska vara ärlig. Jag håller på att få smått magknip av allt det här. Känns som en befrielse då plattan börjar gjutas och någon annan kan ta över.
 
linsko skrev:
Ja, jag är själv förundrad över hur det är möjligt att det är så mycket. Det är all sten som grävts upp, all skogsmark, alla stubbar, alla träd.
Vi har fått nya höjd-direktiv precis som Mia o Daniel. Vet ej vem det är som har dem, kommunen eller lantmäteriet kan jag tänka mig. Sedan ska man ha särskilda instrument som mäter upp exakt höjd. Det ska vara en viss höjd längst bak på vår tomt, samt där plattan ska vara, samt längst ner. Det är Robban som har koll på allt det där så jag vet inte om jag ska vara ärlig. Jag håller på att få smått magknip av allt det här. Känns som en befrielse då plattan börjar gjutas och någon annan kan ta över.
Men har ni haft byggsamråd? Eller hur fick ni veta de nya höjderna?
Vad ingår i tomtens iordningsställande via husföretaget för er del?
Götenehus står ju för alla anslutningar till huset samt iordningställandet där plattan ska stå och ngn meter runtom. Börjar fundera allt mer på om de ska få göra allt  runtomkring också när de ändå håller på ...?!
 
birgi skrev:
Men har ni haft byggsamråd? Eller hur fick ni veta de nya höjderna?
Vad ingår i tomtens iordningsställande via husföretaget för er del?
Götenehus står ju för alla anslutningar till huset samt iordningställandet där plattan ska stå och ngn meter runtom. Börjar fundera allt mer på om de ska få göra allt  runtomkring också när de ändå håller på ...?!
Tänk på att innan de kan börja med iordningställande av området där plattan ska ligga måset ganska mycket vara fixat. De som gör vår platta kommer att börja med det arbetet på måndag. Innan dess ska vi ha fixat följande:
1. Tagit bort skogsmark, träd mm
2. Grävt ner servicen, grävt ner alla anslutningar
3. Forslat bort alla högar från tomten
4. Fixat till de rätta höjderna på tomten
5. Finutstakat huset.

Tror det är allt som ska göras, det låter lätt men allt tar tid.

Ta kontakt med husleverantören och hör om ni kan leja det via dom. Kan tänka mig att det är det smidigaste. Det är mycket som ska samordnas annars på egen hand.

Vi har ju helt delad entreprenad. Så det enda husleverantören gör är att tillverka delar av huset i block, leverera det till tomten och lasta av blocken + allt annat löst material. Innan dess ska en annan firma gjuta plattan, de har ingenting med husleverantören att göra.
 
Hej på er!

Nu har det varit tomt på inlägg ett tag på vår tråd. skriver lite för att försöka hålla igång den, tycker att det är roligt! :)
Är det inte ngn som vet om det finns anti finger print på fler vitvaror än kyl o frys? ???
Igår var jag en sväng till vår tomt. Såg då att fler är på G, vilket känns kul. Jag hat tyvärr inte haft tid att vara där på ett tag. Hur går det för er alla?
för oss flyter det på nästa vecka skulle dom nog gjuta plattan, längtar till dess. då ser man verkligen att det ska stå ett hus där ;D Jag har märkt att jag inte har så mycket tålamod vill oftast att det ska gå så himla fort men det är bara att bita ihop. Huvudsaken att det blir bra och rätt gjort. Jag vill ju flytta in i vårt hus, längtar så himla mcyket! Bara att kunna bada bastu (stort fan till det) nä rman vill och så..härligt!
Ha det så bra allihopa och hoppas det går bra för er alla med bygget!
 
MiaoDaniel skrev:
Hej på er!

Nu har det varit tomt på inlägg ett tag på vår tråd. skriver lite för att försöka hålla igång den, tycker att det är roligt!  :)
Är det inte ngn som vet om det finns anti finger print på fler vitvaror än kyl o frys?  ???
Igår var jag en sväng till vår tomt. Såg då att fler är på G, vilket känns kul. Jag hat tyvärr inte haft tid att vara där på ett tag. Hur går det för er alla?
för oss flyter det på nästa vecka skulle dom nog gjuta plattan, längtar till dess. då ser man verkligen att det ska stå ett hus där   ;D Jag har märkt att jag inte har så mycket tålamod vill oftast att det ska gå så himla fort men det är bara att bita ihop. Huvudsaken att det blir bra och rätt gjort. Jag vill ju flytta in i vårt hus, längtar så himla mcyket! Bara att kunna bada bastu (stort fan till det) nä rman vill och så..härligt!
Ha det så bra allihopa och hoppas det går bra för er alla med bygget!
Vi har gjort avrop men har ännu inte fått datum för stomresning, dock verkar det för varje gång vi pratar med husföretaget ligga allt längre och längre fram i tiden. *morrar* >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.