linsko skrev:
Jo vi har valt kvalitetsansvarig. Vad har ni valt för bolag gällande byggfelsförsäkringen? Vad har ni betalat för den. Vi håller på att tjorva med det nu. Problemet är att vi inte kan ansöka förrän vi fått bygglovet, sedan har, iaf Bostadsgaranti, en handläggningstid på 2-4 veckor. Tänkt att allt ska tjorva så här på sluttampen. Ja fast det vore ju otroligt att allt skulle flyta på helt smärtfritt.
Vi har Nordisk garanti, betalade ca 1-2 % av entreprenad kostanden.
Ni behöver inte vänta på bygglovet utan du kan skicka in bygglovshandlingarna och be om en offert. Då går det snabbare när ni väl ska teckna försäkringen. Vi fick försäkringsbrevet tre dagar efter att vi accepterat offerten. (om bygglovet inte skulle gå igenom så måste ni ju uppdatera underlaget till försäkringsbolaget)

 
Nu i helgen har vi beställt en braskamin. Det känns jätte kul när man äntligen kommer igång lite mer!
Det var en Contura, jätte fin! Den kommer att passa bra i vårt varddagsrum!
Idag har jag även varit och kollat på nya möbler. Hittade köksbord (behöver nya eftersom köket är ganska stort, ser konstigt ut med ett litet bord) med fina stolar, vitrinskåp och varddagsrumsbord. Men jag köpte inget. Det är ju inte bråttomt med det men himla kul att kunna drömma bort tills huset är färdigt och man kan börja inreda! ;D
Var till tomten på söndag, såg då att man hade slagit sönder ett fönster på K-rauta huset...usch vad hemskt! Hörde även att ytterdörren var stulen. Vet ej om det var i samma veva som dom slog sönder fönstret.
Man kommer ju att vara rädd att lämna något där...man får väl sätta en husvagn på gården och sova i den ???Då kanske idioterna inte vågar förstöra eller sno något! Det är så himla trist att det alltid ska finnas personer som vill förstöra för andra!

 
MiaoDaniel skrev:
Nu i helgen har vi beställt en braskamin. Det känns jätte kul när man äntligen kommer igång lite mer!
Det var en Contura, jätte fin! Den kommer att passa bra i vårt varddagsrum!
Idag har jag även varit och kollat på nya möbler. Hittade köksbord (behöver nya eftersom köket är ganska stort, ser konstigt ut med ett litet bord) med fina stolar, vitrinskåp och varddagsrumsbord. Men jag köpte inget. Det är ju inte bråttomt med det men himla kul att kunna drömma bort tills huset är färdigt och man kan börja inreda!  ;D
Var till tomten på söndag, såg då att man hade slagit sönder ett fönster på K-rauta huset...usch vad hemskt! Hörde även att ytterdörren var stulen. Vet ej om det var i samma veva som dom slog sönder fönstret.
Man kommer ju att vara rädd att lämna något där...man får väl sätta en husvagn på gården och sova i den  ???Då kanske idioterna inte vågar förstöra eller sno något! Det är så himla trist att det alltid ska finnas personer som vill förstöra för andra!

Fy vad trist att grejerna inte får vara ifred ... >:(
Men, det lär vara värst för de som är först, när vi andra "kommer efter" bor det ju trots allt redan folk på området, det finns förmodligen gatubelysning osv .
 
hej på er i denna trevliga tråd.
vi är ett par nere i skåne som beställt ett torgrim o ska flytta in i januari. Dock ej upp hos er utan här nere :))
Tänkte mest fråga om någon har tips om vart man kanske kan få se lite bilder på torgrim eller en visning live.. Verkar omöjligt genom säljarna här nere.. Tyvärr har vi inte fått se något av detta och är väääääldigt nyfikna..
Hoppas på att nån snäll själ ska ha lite till övers för oss.

mvh Ida Svensson & Fredrik Bonn, Perstorp.
 
Roach skrev:
Hej Lulebor mfl!
Undrar, hur kört verkar det för oss för att hina med grunden till ett hus innan tjälen?
Vet hur vi vill ha huset (bara kladd), sitter med tre-fyra olika offerter NF.
Har inte hunnit nåt än vad gäller handlingar så tipsa oss gärna (gärna i punktform typ 1,2,3 tack ;)) hur vi måste gå till väga.
Det verkar kört i år.
Ingen panik alls-jag gjöt grunden i februari, i Boden.
 
vispan81 skrev:
hej på er i denna trevliga tråd.
vi är ett par nere i skåne som beställt ett torgrim o ska flytta in i januari. Dock ej upp hos er utan här nere :))
Tänkte mest fråga om någon har tips om vart man kanske kan få se lite bilder på torgrim eller en visning live.. Verkar omöjligt genom säljarna här nere.. Tyvärr har vi inte fått se något av detta och är väääääldigt nyfikna..
Hoppas på att nån snäll själ ska ha lite till övers för oss.

mvh Ida Svensson & Fredrik Bonn, Perstorp.
Hej Ida och Fredrik!

Tyvärr så vet jag inte var ni kan se ett Torgrim live...tyckte det lät konstigt att dom inte hade några visningshus nära er...
Men jag vill ändå önska er Lycka Till med ert husbygge!

 
MiaoDaniel skrev:
Nu i helgen har vi beställt en braskamin. Det känns jätte kul när man äntligen kommer igång lite mer!
Det var en Contura, jätte fin! Den kommer att passa bra i vårt varddagsrum!
Idag har jag även varit och kollat på nya möbler. Hittade köksbord (behöver nya eftersom köket är ganska stort, ser konstigt ut med ett litet bord) med fina stolar, vitrinskåp och varddagsrumsbord. Men jag köpte inget. Det är ju inte bråttomt med det men himla kul att kunna drömma bort tills huset är färdigt och man kan börja inreda!  ;D
Var till tomten på söndag, såg då att man hade slagit sönder ett fönster på K-rauta huset...usch vad hemskt! Hörde även att ytterdörren var stulen. Vet ej om det var i samma veva som dom slog sönder fönstret.
Man kommer ju att vara rädd att lämna något där...man får väl sätta en husvagn på gården och sova i den  ???Då kanske idioterna inte vågar förstöra eller sno något! Det är så himla trist att det alltid ska finnas personer som vill förstöra för andra!
Så himla trist att folk ska förstöra. Vi har blivit varnade för att de som gör inbrott brukar ha bra koll på då vitvaror etc dyker upp och då göra inbrott. Hur har ni andra tänkt lösa det? Det känns rätt så olustigt att veta att området ligger så himla avsides, sedan tror jag inte att det är så många som kommer att sova över i sina hus nu under hösten. Vi ska i och för sig inte börja göra det invändiga förrän kring jul och då bor ju ni, Mia och Daniel, i ert hus och kan hålla lite vakt :)

Man kanske får börja sova i huset direkt då man har en fungerande toalettstol, för att förhindra ovälkomna gäster. Eller rigga upp ett avskräckande larm direkt då stommen är rest.
 
linsko skrev:
Så himla trist att folk ska förstöra. Vi har blivit varnade för att de som gör inbrott brukar ha bra koll på då vitvaror etc dyker upp och då göra inbrott. Hur har ni andra tänkt lösa det? Det känns rätt så olustigt att veta att området ligger så himla avsides, sedan tror jag inte att det är så många som kommer att sova över i sina hus nu under hösten. Vi ska i och för sig inte börja göra det invändiga förrän kring jul och då bor ju ni, Mia och Daniel, i ert hus och kan hålla lite vakt :)

Man kanske får börja sova i huset direkt då man har en fungerande toalettstol, för att förhindra ovälkomna gäster. Eller rigga upp ett avskräckande larm direkt då stommen är rest.
Vi pratade med han som äger k-rauta huset. Han hade blivit av med 4 ytterdörrar och 2 garageportar. Detta var vid 2 tillfällen. Så han bad oss köra omkring på området då & då. så gör ni det också om ni ändå är där...så kan man man ju köra över hela området. Sen är det ju bara att ringa polisen om man ser något skumt!
Tycker att kommunen borde anställa ett vaktbolag som far och snurrar där. Tror inte att det skulle vara så dumt.
Har ni fått ert bygglov än? Har ni bestämt er än för vitvaror, köksinredning eller något annat?
 
Roach skrev:
Hej Göran! (Snyggt hus förresten, avundas er pool  :p)
Jomenvisst går det att gjuta under vintern men då kostar det väl 30-50tkr mer för ett 180kvm grundarbete? Annan betong/övertäckning mm.
Tack!
Nej, inga extrakostnader, samma betong, den brinner bra om det inte är mindre än minus 5 grader.Dagen efter grunden som är ca 195 kvadrat restes huset, sen var det byggtorkar under 1 månad...
 
MiaoDaniel skrev:
Vi pratade med han som äger k-rauta huset. Han hade blivit av med 4 ytterdörrar och 2 garageportar. Detta var vid 2 tillfällen. Så han bad oss köra omkring på området då & då. så gör ni det också om ni ändå är där...så kan man man ju köra över hela området. Sen är det ju bara att ringa polisen om man ser något skumt!
Tycker att kommunen borde anställa ett vaktbolag som far och snurrar där. Tror inte att det skulle vara så dumt.
Har ni fått ert bygglov än? Har ni bestämt er än för vitvaror, köksinredning eller något annat?
Bygglovet är klart, vi kommer att finutstaka huset i veckan och förmodligen berdeda tomten i slutet av denna vecka. Grunden ska gjutas den 1 september och husbyggsatsen kommer 07.00 den 12 september, sedan ska snickarna bygga upp huset under 12 veckor, då är vi inne på v 49 ungefär 5 december. Sedan tar vi över...så det blir ett himla slit under december månad för då ska vi så snabt som möjligt få det beboligt. Om allt går som det ska kanske vi redan kan flytta in i slutet av januari...det skulle vara helt underbart.
Jag tror vi kommer att börja bo i huset då vi tar över, man behöver enbart en toalettstol för att kunna bo där, resten få man väl göra hos föräldrar...äta, dusha mm. Jag vill inte att någon gör inbrott i vårt hus, det skulle vara en sådan dålig start.
 
Hejsan blivande grannar

Jag och Robban var upp på tomten i går. Då mötte vi ett par grannar, de som har tomt nr 3 tror jag det blir. Det är iallafall de som blir grannar med er, Mia och Daniel. De verkade trevliga. Hade en pojke som var ca 1,5 år och en lite pudeltjej som var 3 månader.
Det är än så länge tre tikar och två hanhundar (mina) som finns på det nedre kvarteret. Hoppas det blir ett område med mycket barn och hundar.

Min sambo var upp på stadsbygnadskontoret i går. Där hade de en jätteplansch med hela kronan området. På den var alla hus som sökt bygglov utritade. Det fanns ett hus på en tomt på den övre slingan som var enormt. Täckte säkert 2/3 av tomten.....konstigt att de fått bygglov med tanke på att det var en gräns på 25 % av tomtytan som fick bebyggas. Nåja hursom helst verkar det vara en riktig blandning av hus. Ett av husen i din slinga birgi, hörntomt längst in ska bli ett hus är helt byggt i betong.

Oj, oj vad spännande allt kommer att blir.

I dag ska vi börja grovplanera tomten.....i går var vi och lyfte kreditivet......nu händer det saker

Hoppas vi syns någon dag uppe på tomten blivande grannar
 
linsko skrev:
Hejsan blivande grannar

Jag och Robban var upp på tomten i går. Då mötte vi ett par grannar, de som har tomt nr 3 tror jag det blir. Det är iallafall de som blir grannar med er, Mia och Daniel. De verkade trevliga. Hade en pojke som var ca 1,5 år och en lite pudeltjej som var 3 månader.
Det är än så länge tre tikar och två hanhundar (mina) som finns på det nedre kvarteret. Hoppas det blir ett område med mycket barn och hundar.

Min sambo var upp på stadsbygnadskontoret i går. Där hade de en jätteplansch med hela kronan området. På den var alla hus som sökt bygglov utritade. Det fanns ett hus på en tomt på den övre slingan som var enormt. Täckte säkert 2/3 av tomten.....konstigt att de fått bygglov med tanke på att det var en gräns på 25 % av tomtytan som fick bebyggas. Nåja hursom helst verkar det vara en riktig blandning av hus. Ett av husen i din slinga birgi, hörntomt längst in ska bli ett hus är helt byggt i betong.

Oj, oj vad spännande allt kommer att blir.

I dag ska vi börja grovplanera tomten.....i går var vi och lyfte kreditivet......nu händer det saker

Hoppas vi syns någon dag uppe på tomten blivande grannar
Jag var också och kvällspromenerade på området i går. (Vid 20.30-tiden). Jag gissar att det är warmhouse-huset som blir i betong?
Var vårt Götenehus också inritat? Kunde man rentav se hur husen kommer att se ut?
Kul med fler små vovvar och barn! En pojke i 1,1/2-årsåldern låter som en blivande klasskompis till vår minsting Vilgot som snart fyller 1! :)
 
birgi skrev:
Jag var också och kvällspromenerade på området i går. (Vid 20.30-tiden). Jag gissar att det är warmhouse-huset som blir i betong?
Var vårt Götenehus också inritat? Kunde man rentav se hur husen kommer att se ut?
Kul med fler små vovvar och barn! En pojke i 1,1/2-årsåldern låter som en blivande klasskompis till vår minsting Vilgot som snart fyller 1!  :)
Antar att det bara var formen på huset som var utritat, men man kunde se exakta placeringen på huset och ev garage som skulle byygas. Samt att de hade uppgift om vad för slags hus det är.

Jo Warmhouse hette det. Det hus som är ditflyttat på den övre slingan är ett Hortlax hus.
Det kommer ett till hus som flyttats på den andra gatan i övre slingan som blir ett Älvsbyhus från Skellefteå.

När börjar ni grovplanera tomten?
 
linsko skrev:
Antar att det bara var formen på huset som var utritat, men man kunde se exakta placeringen på huset och ev garage som skulle byygas. Samt att de hade uppgift om vad för slags hus det är.

Jo Warmhouse hette det. Det hus som är ditflyttat på den övre slingan är ett Hortlax hus.
Det kommer ett till hus som flyttats på den andra gatan i övre slingan som blir ett Älvsbyhus från Skellefteå.

När börjar ni grovplanera tomten?
Vet inte när vi börjar grovplanera ... Har nyligen gjort avrop men har inte fått några datum öht ännu. Har du tips på ngn billig, bra firma för grovplaneringen? Vi har noll kontakter i dessa branscher - tacksam för alla tips!
Vad fanns det mer för husfirmor representerade på området*nyfiken*? De jag vet är warmhouse, Götenehus, Lapplihus, Älvsbyhus och K-rautahuset ... Mest blir det ju Ä-hus.
 
birgi skrev:
Vet inte när vi börjar grovplanera ... Har nyligen gjort avrop men har inte fått några datum öht ännu. Har du tips på ngn billig, bra firma för grovplaneringen? Vi har noll kontakter i dessa branscher - tacksam för alla tips!
Vad fanns det mer för husfirmor representerade på området*nyfiken*? De jag vet är warmhouse, Götenehus, Lapplihus, Älvsbyhus och K-rautahuset ... Mest blir det ju Ä-hus.
Mia och Daniel ska bygga ett lösvirkes hus, samt att det finns Vittjärvshus som ska byggas.
Vi kan kolla med han som grovplanerar vår tomt. Robban kan kolla med honom i dag om han har tid och vad det kostar. Jag har inte så bra koll på vad det priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.