Jag har ett temperatur och tryck system baserat på en PI3B och en Arduino Nano för den analoga trycksensorn.

Jag har ett 1-wire där det sitter 5 temp sensorer (Ds18b20) och en DHT21(?) fukt och temp.
Sen en analog 5V sensor för tryck till Arduino som matas via USB från RaspberryPI.

RaspberryPI har ett 2A USB matning.

Allt fungerar som det ska med ca. 1 meters cat6 kabel men med ca. 5 meter som jag behöver slutar det fungera.
Samma med analoga sensorn.

Alla 1-wire är parallelkoppladde i en dosa med en kabel till RaspberryPI sen. Det sitter en 4,7kohm resistor över 3V3 matning och 1-wire GPIO vid RaspberryPI.
Jag har testat med olika kablar och med 2,5 kvmm Gummi kabel fungerade det med ca 3 meter.

Något förslag på hur jag kan få det att fungera?

Google säger att det borde fungera bra med cat6 kabel och betydligt längre kablar än jag har...
 
Kan du rita ett schema? Så är det lättare att komma med tips.
 
Handritad skiss av anslutningar mellan Raspberry Pi, Arduino Nano och olika sensorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snabbt ritat på mobilen...

Ingen av sensorerna fungerar (inte ens analoga 5V trycksensorn) med längre (= +5m).
 
anders07 anders07 skrev:
[bild]
Snabbt ritat på mobilen...

Ingen av sensorerna fungerar (inte ens analoga 5V trycksensorn) med längre (= +5m).
Min gissning är att du har för klen strömkälla. Kör jag min RPI utan massa lulllull på 2A så indikerar den hela tiden för svag ström. Jag fick gå upp till RPIs egna 2,5A nätdel för att den skulle orka visa streamad film på TVn.

Du matar en Ardunio samt några sensorer utöver din RPI med 2A. Med korta kablar orkar den antagligen precis men med längre kablar blir det större spänningsförlust och klarar inte av att driva sensorerna. Har du mätt så att du har minst 3V på givarna med dom långa kablarna?
 
Kan vara så... Jag har beställt en 4A USB laddare som jag testar. 3V exakt i kopplingsboxen och DHT hoppar mellan 2V9 och 3V så det kanske är på gränsen...
Jag har ytterligare ett styrkort för 4-kanal relästyrning via USB så det känns ju troligt då att mer kräm skulle göra susen.
 
Skall de verkligen vara parallellkopplade? Jag har mina seriekopplade utan problem.tanken med 1-wire är ju att de skall vara seriekopplade. Jag kan tänka mig att impedansen påverkas negativtn av parallellkoppling, men jag vet inte...
 
Jag skulle tipsa dig om att köra med PowerOverEthernet. Då kan du lägga dedikerade (det finns en standard för detta) trådar med spänningsmatning ut i nätet. På så sätt kan du få bort spänningsfallen du garanterat har, i dina kablar.
 
Är bara trådarna OK så skall inte dessa korta avstånd ge något spänningsfall att tala om.power över Ethernet hjälper inte heller om trådarna inte är OK. Jag satsar på impedansproblem, dvs signalerna tar för lång tid på sig att rampa upp och ned vid omslag.
 
  • Gilla
Micke_J och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Skall de verkligen vara parallellkopplade? Jag har mina seriekopplade utan problem.tanken med 1-wire är ju att de skall vara seriekopplade. Jag kan tänka mig att impedansen påverkas negativtn av parallellkoppling, men jag vet inte...
Hur menar du "seriekopplade"?

Jag har alla gnd, 3V3 och signal parallelkopplade, ja. Tre trådar ut från PI'n till kopplingsboxen där alla är i samma klämma sen.
 
Alla sensorer ska vara parallellkopplade, men på samma slinga. Det brukar fungera riktigt dåligt att göra förgreningar på slingan.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Sådär, nu har jag ett riktigt tangentbord att skriva på. Bäst funkar en slinga ifrån kontrollern, med alla sensorer parallellkopplade. Sämst funkar ett stjärnnät som det på bilden ovan. Läs gärna Maxims pdf "Guidelines for Reliable Long Line 1-Wire Networks", särskilt under rubrikerna "1-Wire Network Topologies" och "Precautions with Star Topologies".
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
I iMicke skrev:
Sådär, nu har jag ett riktigt tangentbord att skriva på. Bäst funkar en slinga ifrån kontrollern, med alla sensorer parallellkopplade. Sämst funkar ett stjärnnät som det på bilden ovan. Läs gärna Maxims pdf "Guidelines for Reliable Long Line 1-Wire Networks", särskilt under rubrikerna "1-Wire Network Topologies" och "Precautions with Star Topologies".
Tack!
Intressant läsning men jag förstår inte riktigt skillnaden mellan Linear och Star topologi rent inkopplingsmässigt.
Alla sensorerna har ju tre "ben" och behöver GND, 3V3 och signalen tillbaka.
Den enda skillnaden som jag kan förstå det då mellan dessa båda varianter är att man har olika långa kablar mellan varje sensor istället för att koppla ihop alla i en "klump" , eller?
 
Elektronisk uppställning med sensorer, reläer och märkta kablar för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplat så här fungerar allt!
 
anders07 anders07 skrev:
Tack!
Intressant läsning men jag förstår inte riktigt skillnaden mellan Linear och Star topologi rent inkopplingsmässigt.
Alla sensorerna har ju tre "ben" och behöver GND, 3V3 och signalen tillbaka.
Den enda skillnaden som jag kan förstå det då mellan dessa båda varianter är att man har olika långa kablar mellan varje sensor istället för att koppla ihop alla i en "klump" , eller?
För mig så räcker det ganska långt att läsa vad tillverkaren av elektroniken rekommenderar.
Den elektriska skillnaden på en rak kabel med flera sensorer och många stjärnkopplade kablar med en sensor per kabel är dramatisk. Det kan uppstå en massa konstiga impedanser med tillhörande reflektioner i de stjärnkopplade kablarna.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Jag kör 52m 1-wire med rätt många kretsar anslutna i linjär topologi utan problem (inga bus-errors). Men då har jag en hårdvarumaster med aktiv pull-up i RPi-änden (DS2482 baserad tror jag). Vad jag förstår så kör du bara med en IO pinne på RPi? Tyvärr har jag ingen erfarenhet av en sådan setup.

Jag tycker väl spontant att vid så korta avstånd som 6 och 5m borde inte topologin vara så avgörande. Men det skadar ju inte att du provar att köra linjärt.

Använder du OWFS för att accessa 1-wire? I så fall kan du prova att läsa felräknare. Buserrors, retries, bustime (delat med total tid) är intressanta för att se hur bussen mår.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.