Mats skrev:
Jag tar den andra infallsvinkeln.
En Åkis tar rätt mycket plats och behöver någonstans att bo. Vill ni "offra" den platsen?

klipper straxt över 1000m2 med en husqvarna jet 55 och som någon sa, det är bra träningspass så att man rör sig lite.
vanliga Batteriklippare tycker jag är för klena för att rå på den här tomstorleken i verkligheten så antingen en bensinare eller en robot. Lars-Eriks special är undantaget som definitivt bekräftar den regeln :)
Precis, en av anledningarna att vi bytte Stigan mot en HQ330 var platsen Stigan upptog under vintern, och visst är det väldigt skönt att bara behöva trimma lite här och där. :)
 
MathiasS skrev:
Hela föreningen "Rör inte min Klippo" rasar över ditt inlägg och förbereder demonstrationer runt sergelstorg.

Jag gillar att starta och klippa med min hondamotorförsedda klippo. Som tur är klipper jag hos föräldrarna varje gång jag klipper, så en lite större klippare kan motiveras i mitt fall. Hade jag bara min tomt fick jag nog sälja klippon och köpa en batterimaskin, hemska tanke.
När samlas vi? ;)
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Får Klippo med B&S vara med?

Protte
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Nu har Lars-Erik visat hur man kan vara manlig trots att man kör batteridriven handjagare, det här är för oss som inte riktigt känner sig manliga utan förbränningsmotor:
https://i.ytimg.com/vi/ETjEqIAwQm4/hqdefault.jpg
Jag tror att man i mångas ögon blir ballast i villaghettot med en belos.
Ännu fler ögon tycker nog att man är klart fånigast, fast det bryr man sig nog inte om:)
Tre drag med plogbladet så har man skottat över snön från uppfarten till grannen!

Edit: jag skulle nog också gå robotstigen om jag var i ts kläder, fast jag skulle nog inte ha lika kul under tiden.
 
Redigerat:
Protte:
Känns ytterst tveksamt, men för den goda sakens skull då.....
 
Lägger också min röst på en robot. Köpte en Gardena 40 för 2år sedan och den är något av det bästa jag köpt till huset ever!

Skall du köpa en vanlig skulle jag rekommendera Toro då de har ett drivsystem som är mycket effektivt och gör att du klipper ca 30% snabbare.
 
R
Jag började klippa gräs när jag var 13 år som sommarjobb och har testat de mesta varianterna (y) idag när jag har villa och gräsmatta har inte mycket förändrats så jag tänkte förmedla min bild av dessa maskiner:
Eldrivna klippare med sladd går bort helt, jag fullständigt hatar sladden som alltid är i vägen och att klipparen inte orkar med att klippa och gräset fastnar.

En uppladdningsbar klippare är nog det sista jag skulle ge mig på, är inte villig att inte kunna färdigställa gräsmattan utan att behöva ladda emellanåt. För att inte tala om batteriet som slits ut och behöver bytas ut beroende på hur ofta man klipper.

En robot har jag aldrig haft så detta kan jag inte uttala mig om.

En del pratar om att ha uppsamlare på klipparen, detta hade jag själv under en period men de är ett evigt springande för att tömma behållaren. Det många heller inte tänker på är att man utarmar gräsmattan på näring när man kör med uppsamlare - gräsmattan behöver få tillbaka de man klipper för att må bra och bli tät och grön så släng genast bort era uppsamlare!

Jag har kört endel åkgräsklippare med och har en på landet. Jag kan helt klart rekommendera detta om man har större arealer. En matta på 1200kvm tycker jag är nivån för att skaffa detta. Det finns nya åkklippare från 7000kr och uppåt, de allra minsta passar bra på mindre mattor.

Jag skaffade mig en vanlig klippo för ett år sedan (utan uppsamlare såklart) och denna klipper som en dröm. Med reglerbart varvtal kan man ta ner den på riktigt lågt varvtal och den klipper perfekt ändå. Bästa åkgräsklipparen man kan ha!
 
Jag köpte en ny gräsklippare till min käraste, jag var helt övertygad att hon skulle älska den, hon pratade ofta att hon var lite överviktig och fick för lite motion så jag löste problemet tyckte jag! Inte hon!
Vågar inte visa bild när hon klipper då är risken stor att jag får se mig om efter ett alternativt boende, helst utan gräsmatta då!
Denna text har inte på något sätt skadat någon inblandad förutom inläggsskrivaren om "tanten" får reda på att han skrivit och funderar på att lägga med en bild! Hon är rödrosig om kinderna och lycklig tycker jag att det ser ut som, finns de som kanske tycker att hon ser förbannad ut och hämndlysten, men det tycker inte jag!
Den här årstiden är min tid att klippa gräset har jag bestämt!
"Helt sanningsenlig och trovärdig Dalmas"
 
Självklart att du ska ha en åkgräsklippare!
Allt som morrar och rör sig är kul att ha!
 
Martin E skrev:
För ett par år sen höll jag med dig. Nu har jag tröttnat på att dra omkring på en lång och tung sladd till elklipparen, köpte en batteriklippare och efter ett år ett andra batteri (för 1.500 kr till). Nu tar det ungefär 8st laddningar a' 1-1,5 timme styck, innan jag hunnit klippa klart vår lilla tomt på under 800kvm... Så fort vi rullat ut gräsmattan till nya huset så blir det en robot... bensinaren i stugan (utan multi-clip) är ju inte bättre, fy för att hålla på och tömma uppsamlaren 20-30 gånger under varje 2,5 timmes klippning. Robot ska införskaffas även där.
Vi hade en bosch batteriklippare till ungefär samma tomtstorlek innan vi köpte robot och jag har inte samma erfarenhet. De första åren så klarade den hela tomten på ett batteri, men sedan så fick man byta till det andra innan man var klar. Jag kan inte säga att den var sämre än bensinare på något sätt. Tvärtom slapp man allt extra krångel som bensin medför.

Men idag är det ju robot som gäller. Finns inget substitut. När man nu får den där stunden över så är det ju mycket goare att sätta sig ner med en kall och titta ut över sin nyklippta gräsmatta, än att släpa fram klipparen. Att folk fortfarande orkar och vill förstöra sina sommarkvällar med det. (Och min med då, eftersom de ju utan undantag måste börja klockan 20.00 på fredag...)
 
Men det är just fredag vid 20.00 när man suttit ner med en kall och sett ut över det långa gräset som man inser att det MÅSTE klippas. Det är ju sovmorgon dagen efter.

Protte
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag har 1355kvm tomt och jag kör med en klippo excellent med Hondamotot. Mycket nöjd, hade jag köpt nu så hade jag sneglat åt en HQ automower. Fast å andra sidan så klipper jag min gräsmatta på två timmar så jag tycker inte det är så farligt, bra motion om inte annat.
 
Tycker 1h motion i form av gräsklippning kan vara ganska skönt.
 
Vi har ca 1200m2 gräsmatta. Jag körde med åkklippare ett tag eftersom vi fick en gratis. Det tog ca 10 minuter kortare tid per gång jämfört med vanlig klippare. Multiplicera det med antal gånger man klipper på ett år så motsvarar det väl ungefär den tid man får lägga på att meka med den.
 
Klart man ska ha en åkis! Det går ju inte att sätta ett plogblad på robotklipparen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.