Martin_B
De ser ju för tusan ut att ha legat utomhus?

I och för sig är det inte omöjligt att någon har haft de utomhus medan de har bytt ytskikt, för man har ju satt treetex på de väggar handledarna är monterade på. Så det kan ju i och för sig vara anledningen. Har inte ens tänkt på det.
Dock är ju inte träet skadat överhuvudtaget? Själva handledaren är ju jättefin? Eller har de haft det i något garage där träet har klarat sig men inte metallen?
Tycker ju inte kromad plåt borde se ut så här efter att enbart ha blivit utsatt för inomhusklimat?
 
Martin_B
Peter2400 skrev:
Jag hade nog, som du tänkte, sprayat dom med sprayfärg.
Hagmans fälgfärg tycker jag täcker bra,
[länk]
Var mitt sistaval... skall det vara så illa? :D
suck
 
Det finns en elektrokemisk metod som kallas elektropolering. Jag känner tyvärr inte till om man på något enkelt sätt kan göra det hemma i garaget. Kan vara värt att kolla upp
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Ta bort rosten med elektrolys, sen finns div nickel pläterings kit på eBay.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
I
Det är ganska enkelt att förzinka själv, men det tar lite tid. Förfarandet hittar du på internet, annars får jag försöka hjälpa till, har zinkanod och saltblandning i garaget, kommer bara inte ihåg blandningen.
Ett annat alternativ är att "blånera", såsom med en bösspipa. Det kan vara rätt snyggt faktiskt. Och tidsenligt.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Oj, här kom lite olika tips på sådant jag inte är så bekant med. Det tackar vi för! Skall kolla upp samtliga!

Det viktiga för mig är att det blir ett bra och hållbart resultat och inte kostar skjortan. Vore ju kul att ha kvar originalhållarna nämligen.

Att jag har spraylackering med silverfärg som sista alternativ är bara för att det ser lite billigt ut jämfört med blank fin metall, må det vara polerat och klarlackat, kromat, förnicklat eller vad som.
 
Kemisk förnickling finns att få som hemmakitt, men det är frågan om 200$ + frakt...

Blånering är kaustiksoda, vatten, KNO3 och något annat, varit en tid sen jag blånerat något nu. Men en metod som är relativt enkel. Förbehandlingsjobbet bestämmer glansen, samma med kemisk förnickling.
 
Jo, det blir nog två elektrokemiska behandlingar för att få det bra. Först elektropolering och sedan elektroplätering.
 
Du ska ej polera med vinkelslip. Man polerar inte med så höga varvtal. Lätt o bränna materialet då. Pulverlack krom annars. Jag pulverlackar i västerås om de är intressant.
 
Martin_B
Fäste blicken vid en gammal metallbit som jag har, som jag ibland använder som dorn.
Det är någon sorts stål och magneten nyper fast den, så rostfritt är det ju inte.

Den här biten har legat bland verktygen i säkert 20-30 år, både i källare och i garage, och just nu inomhus. Ändå är den såpass fin som den är (den är lite smårepig, som enligt bild, då den har legat bland annan metall och slitits, men det syns nästan inte överhuvudtaget i verkligheten, bara på bild).

Ni som anser att man inte bara kan blankpolera, för annars rostar ledstångshållarna, varför gör ni den bedömningen? Är det en annan, mer lättrostad, metallblandning i ledstångshållarna? Eller vad skulle det bero på att de skulle bli rostiga/fula med åren inomhus, medan denna (bland flera andra) metallbit, som enligt bild nedan, håller sig så fin?

För om jag kan få detta resultat som det ser ut på bild här, med mina ledstångshållare, så är jag 110% nöjd! Snyggare än kromat t.o.m enl. mitt tycke då det ser mer gediget ut.

Det är väldigt svårt att få en bra bild på något så blankt som det här, så här är 3 olika.

Närbild på en gammal blank metallbit med små repor och spegelreflexioner.

Närbild på en gammal metallstav med mindre repor, blank finish, använd som dorn, magnetisk, inte rostfri.

Närbild på en sliten men blank metallskena som använts som dorn, med synliga smårepor.
 
Martin_B
Stålet i exemplet ovanför är väldigt hårt förresten. Metallen ledstångshållarna är gjorda av är betydligt mjukare, är jag övertygad om utan att ha undersökt det närmare.
 
Vanligt stål går inte att få blankt som kromat.
Linolja och lagom upphettning med låga kan ge en fin svart konstsmidesfinish.
 
Martin_B
johanpelle skrev:
Vanligt stål går inte att få blankt som kromat.
Behövs inte som sagt, utan det räcker för mig att det blir som enl. bilderna ovanför :)


Undrar dock fort. varför det skulle börja rosta inomhus om jag inte ytbehandlar den? Frågan enl. inlägget några poster ovanför.
 
E
Det rostar inte om det är rumsvarmt och torrt (inomhus). Har rosten kommit nyligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.