Nimajneb skrev:
Det vart lite konstigt formulerat när jag skrev det baklänges och utgick från att man valde skruv efter plugg o inte tvärt om.:)
Du skrev "I sten/betong behöver den inte vara längre än pluggen", vilket jag citerade och svarade på. Och det är alltså helt fel.
 
ullberg
Daniel_N skrev:
Du skrev "I sten/betong behöver den inte vara längre än pluggen", vilket jag citerade och svarade på. Och det är alltså helt fel.
Och för den som fortfarande är tveksam till vad Daniel_N, jag mfl. säger föreslår jag ett enkelt test med en TP-plugg (exv. de bruna eller blå ovan, "vanlig betongplugg"). Ha denna löst i handen, ta en lång skruv av "rätt dimension" (enling förpackning) och skruva i, se vad som händer just när skruven går förbi spetsen på pluggen. Funkade på alla mina besserwisserkunder som inte trodde det jag sa om längden var så viktigt.

/U
 
Nimajneb skrev:
Hallå grabbar...

låt oss komma ner på jorden igen.
Den vanligaste anledningen till att behöva hänga upp något på väggen. Ofta har man köpt något där ofta beslag ingår.
Utifrån detta rotar man fram en lämplig plugg i samlingen som oftast består av 4-5 olika sorter/diametrar.
Det som skall skruvas i väggen har ett beslag/skruv som är dimensionerad för det som ska hängas upp, dvs att oftast är skruvstorleken given alt att bruxen talar om vad som behövs.

Om sedan pluggen råkar vara 5mm för kort eller lång kommer inte att få TVn att rasa i golvet.

Därav står jag på mig att använd lämplig skruv och sätt på den plugg som passar bäst i plugglådan.
Du är välkommen ner på jorden när du vill. Hur många plugg din samling består av är irrelevant. Det som är viktigt för att en infästning ska tåla så mycket som den är specad till är att man gör rätt vid val av skruv/plugg etc och vid montage. Att det sen ofta duger med något halvdant är en annan sak. Tar någon sig jobbet att fotografera sina pluggar, för att lägga dem i en specialbyggd låda så kan man tänka sig att ambitionsnivån ligger lite högre än genomsnittet och då kan det vara lämpligt att direkta felaktigheter uppmärksammas - även om det ofta kan fungera även med din metod.

Titta dig omkring och se så mycket dåliga infästningar det finns, hemma hos folk och i offentliga miljöer. Förutom rent sabotage är alltså för korta skruvar det vanligast felet.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag skulle börja med att kasta plugg 2 till 5 och ersätta dessa plastplugg med nylonplugg. Köp då essves plugg så står det på kartongen vad du ska använda för skruv.
Jag tycker att du kan spara blå o brun plugg, de funkar bra i rätt material, dvs betong och andra hårda, massiva material. De andra pluggen känner jag inte till. Använder själv Alligatorplugg (http://www.toggler.com/products/alligator/overview.php), funkar i alla material och är de absolut bästa jag har provat, dock dyra.
 
  • Gilla
miyago
  • Laddar…
För att inte ovanstående inlägg ska missförstås så menar jag inte att essves plugg är det enda som funkar, dock misslyckades jag ofta med plastplugg innan jag helt konverterade till nylon och jag ser en stor fördel med att hålla sig till samma frabrikat på pluggen för då vet man hur dom uppför sig. Om det sedan är fisher, essve eller alligator är säkert mindre viktigt även om dessa säkert går att rangordna.
 
Daniel_N skrev:
Du är välkommen ner på jorden när du vill. Hur många plugg din samling består av är irrelevant. Det som är viktigt för att en infästning ska tåla så mycket som den är specad till är att man gör rätt vid val av skruv/plugg etc och vid montage. Att det sen ofta duger med något halvdant är en annan sak. Tar någon sig jobbet att fotografera sina pluggar, för att lägga dem i en specialbyggd låda så kan man tänka sig att ambitionsnivån ligger lite högre än genomsnittet och då kan det vara lämpligt att direkta felaktigheter uppmärksammas - även om det ofta kan fungera även med din metod.

Titta dig omkring och se så mycket dåliga infästningar det finns, hemma hos folk och i offentliga miljöer. Förutom rent sabotage är alltså för korta skruvar det vanligast felet.
Syftet med mitt inlägg var att illustrera skillnaden mellan plugg i skiva vs plugg i betongvägg.
Visst är det alltid bättre med kraftigare o längre skruvar och där är vi ju helt eniga.
Även helt OK att säga att under extrema förutsättningar (man ligger på gränsen av vad en infästning ska tåla) så är det bra att ha en plugg som är tillräckligt kort för att skruven ska gå helt igenom.
 
Nimajneb skrev:
Syftet med mitt inlägg var att illustrera skillnaden mellan plugg i skiva vs plugg i betongvägg.
Visst är det alltid bättre med kraftigare o längre skruvar och där är vi ju helt eniga.
Även helt OK att säga att under extrema förutsättningar (man ligger på gränsen av vad en infästning ska tåla) så är det bra att ha en plugg som är tillräckligt kort för att skruven ska gå helt igenom.
Oavsett ditt syfte så skrev du att skruven ej behövde gå igenom pluggen vid montage i betong och sten. Det är fel, oavsett hur du vrider på det. Att det kan hålla ändå är en annan sak.

Du tycker att det är "OK" att säga att att skruven ska vara längre än pluggen. Tack för det, jag tycker dock att det är ett minimikrav. Ett minimikrav som inte alls bara gäller under extrema förutsättningar. Att man i vissa fall klarar sig med en för kort skruv i förhållande till pluggen är som sagt en annan sak - det är undantagsfallet.
 
MathiasS skrev:
Jag skulle börja med att kasta plugg 2 till 5 och ersätta dessa plastplugg med nylonplugg. Köp då essves plugg så står det på kartongen vad du ska använda för skruv.
Plugg 3 och 4 är Essves plugg...
 
ullberg
Anna1984 skrev:
Plugg 3 och 4 är Essves plugg...
Det ifrågasätter inte Mathias, se dennes tillägg i inlägg #20. Om det nu är Essves, vad stod det på förpackningen att det skulle vara för dimension på skruven? (givetvis inte unikt för Essve men jag likt Mathias är ganska säker på att åtminstone Essve alltid anger detta)

/U
 
Nimajneb skrev:
OSBn sitter ju där för att bla slippa använda plugg
Ja precis, men det var ju inte frågan. Frågan var om det fäster lika bra som att tex använda plugg när man fäster tunga föremål som tex en tvapparater om man inte kan skruva direkt i en regel.
 
Anna1984 skrev:
Plugg 3 och 4 är Essves plugg...
Ok. Men inte nylon. Den första pluggen ser ut som Essves nylonpluggar.

I tillägg till vad som redan sagts kanske man ska lägga till att nylonpluggarna gör sig bäst i sten, betong och tegel - kanske finns det lämpligare doningar i mjukare material som lättklinker (har slutat använda plugg där och använder istället skruvar som funkar utan plugg).

Via denna länk (kanske får du klippa och klistra) hittar du en tabell för lämpliga skruv till dina Essve plastplugg:

http://katalog.essve.se/Content/Data/v70/tekniskinfo_pdf/se/sheet_ess_1_397484.pdf
 
Även på Fischers lådor med pluggar står det vilken borr och längd och tjocklek på skruv som ska användas.

Tack för tipset om att inte använda cutter-skruvar med plugg. Det hade jag inte tänkt på.
 
ullberg
Anna1984 skrev:
Ja precis, men det var ju inte frågan. Frågan var om det fäster lika bra som att tex använda plugg när man fäster tunga föremål som tex en tvapparater om man inte kan skruva direkt i en regel.
Om du väljer mellan någon av de pluggar du visar på bilden och att skruva direkt i OSB skulle jag säga att det är bättre att skruva direkt i OSB, plugg 1, 3 & 4 är inte menade för montage i skivväggar (utan i betong, funkar även hyggligt i leca). Plugg 2&5 vet jag inte exakt vilka de är men de ser ut som någon form av universalplugg. Dessa funkar med skivmaterial, men som alla universalprodukter blir det en trade-off, och min personliga uppfattning är att en rejäl träskruv sitter minst lika bra direkt i OSB.

Det finns dock specifika infästningar för skivmaterial, typ metallexpander eller gipsankare. Dessa sitter sannolikt bättre än en skruv i OSBn

/U
 
Anna1984 skrev:
Ja precis, men det var ju inte frågan. Frågan var om det fäster lika bra som att tex använda plugg när man fäster tunga föremål som tex en tvapparater om man inte kan skruva direkt i en regel.
Ja, åtminstone om du använder grövre skruv.
Finns folk som sätter sina väggskåp i kök i bakomliggande OSB utan problem. Men rätt skruv såklart, den behöver inte vara så lång men det är en fördel om den är lite grövre... (den har man ju aldrig fått höra eller vadå :-|)
 
Anna1984 skrev:
Om man skruvar i vägg som består av OSB samt gips, vinner man något på att dra i plugg eller går det lika bra att dra skruven direkt i väggen? Om man tex ska sätta upp ett väggfäste för tv.
Det har sagts förut. Det finns inget i ett vanligt hem som inte kan skruvas med träskruv i en osb. En 6mm skruv håller för flera hundra kilos vertikallast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.