Cheesus skrev:
Men någon gång går den väl upp.......:)
Du har sällat dig till vi naiva optimister? :)
 
Tror att min bank kommer sänka räntan med minst 1.25 %, har 4,65 % rörligt idag.

Nice! Då kanske man ska slå till på nån extra julklapp ! Amortera kommer ju inte på tal......=)
 
A
Hoppas att det håller i sig nu när vi ska flytta in och omvandla vårt byggkreditiv till lån :)
 
Uppdaterar med lite nyheter:

"Även bolåneföretaget SBAB sänker boräntorna med mellan 0,10 och 1,25 procentenheter. Tremånadersräntan sänks med 1,06 procentenheter till 3,98 procent. Ettårsräntan sänks till 3,85 procent medan tvåårsräntan sänks till 4,09 procent. Femårsräntan hamnar på 4,72 procent. Sänkningen gäller från och med i morgon"
 
imported_Anders_S skrev:
Uppdaterar med lite nyheter:

"Även bolåneföretaget SBAB sänker boräntorna med mellan 0,10 och 1,25 procentenheter. Tremånadersräntan sänks med 1,06 procentenheter till 3,98 procent. Ettårsräntan sänks till 3,85 procent medan tvåårsräntan sänks till 4,09 procent. Femårsräntan hamnar på 4,72 procent. Sänkningen gäller från och med i morgon"
Såg detta. Igår skrev jag i en annan tråd att jag hoppades att min rörliga på SHB skulle kunna komma ner till 4,3-4,4% med lite tur. Efter att ha läst alla artiklar på webben idag är det nog inte omöjligt att jag kan hamna ner mot 3,3-,3,4% på min helt rörliga med rabatt, dvs 1 hel procent, eller lika med ca 3000kr / månad. Trevligt. Tar man dessutom med de tidigare 1,5% SHB sänkt mig under hösten snackar vi total boendekostnadssänkning på ca 7500kr / månad. Helt otroligt, det motsvarar en 16.000kr löneförhöjning för mig.
 
Redigerat:
SEB 3-månaders ränta 3.74% from 5 December
Rörligt ner 1.75%


// Jonas
 
Redigerat:
"Riksbankens direktion har beslutat att sänka reporäntan med 1,75 procentenheter till 2 procent. Reporäntan bedöms ligga kvar på denna nivå under det kommande året. En kraftig sänkning av räntan och räntebanan är nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på 2 procent." - Riksbanken

Om vi uppdaterar denna strängs första inlägg från hur det såg ut 18 september i år och då vi utgick ifrån att räntan var 6% och spannet mellan den rörliga räntan håller sig på 1,25% (vilket är onormalt högt), kan vi redan idag konstatera att Konjunkturinstitutets senaste prognos för 2009 redan uppnåtts.

Bruttokostnaden för 1 mkr i lån var den 18 september 2008 alltså 60 000 kr.

Alternativ 3:
Konjunturinstiutets prognos per 29 oktober 2008
:
Reporränteprognos 2,0,
Ger en rörlig ränta på 3,25%
Bruttokostnad för ett miljonlån: 32 500.
Kostnadsminskning jämfört med 18 september 2008 per 1 mkr i lån: –2 292 kr/mån

Kostnadsminskningarna för ex en villa med 3 mkr i lån blir stora.
Brutto blir kostnaden 82 500 kr lägre per år och denna kostnadsminskning har alltså skett på ca 2,5 månader,


Finansminister Anders Borg får också anses vara en mycket god prognosmakare i och med att hans prognos också uppnåtts och hans prognos påstods vara orimlig vid den tidpunkt regeringen presenterade den.

Eget beröm luktar som bekant illa, så jag uttalar mig bara om Riksbankens beslut idag :D Enligt min mening är Riksbankens beslut helt rätt att sänka räntan kraftigt på en gång, för att försöka infria inflationsmålet först och främst, och äntligen efter att i över 1 år varit har varit kritisk mot en för hög räntebana anser jag att Riksbanken idag agerat ansvarsfullt.

Jag hade mina misstankar om att Riksbanken skulle leverera en större sänkning när de tidigarelade det penningpolitiska mötet och samtidigt ställde in det ordinarie den 16 december.

Onekligen ser 2009 ut att bli bättre idag än det såg ut att bli bara för några veckor sedan - så gott slut & Gott Nytt År 2009!
 
Robert_Maria skrev:
Nu sänktes reporäntan osedvanligt mycket, största enskiljda sänkningen någnsinn har jag för mig.
Tidigare har den största ändringen (upp/ner) varit 0.5 procentenheter
 
Regeringen tror på 1% ränta enligt ny prognos idag.

"Reporäntan bedöms ha sjunkit till 1,00 procent vid december 2009. Det framgår av regeringens nya prognos som presenterades på tisdagen. ”Det här är ett scenario som är rimligt”, säger Annika Winsth, chefsekonom på Nordea."

Nedanstående bygger liksom tidigare i denna sträng på att räntan den 18 september 08 var sex procent och att spannet mellan reporäntan och den rörliga räntan håller sig på 1,25 procent. (iofs onormalt högt). Bruttokostnaden för 1 mkr i lån var då 60 000 kr.

Alternativ 4:
Regeringen, finansminster Anders Borg 20081216:

Reporränteprognos 1,0,
Ger en rörlig ränta på 2,25.
Bruttokostnad för ett miljonlån: 22 500.
Kostnadsminskning jämfört med 18 september 2008 per 1 mkr i lån: –3 125 kr/mån

Kostnadsminskningarna för ex en villa med 3 mkr i lån blir stora jämfört med september 08 om finansministerns prognos infaller. Brutto blir kostnaden 112 500 kr lägre per år. Hela denna kostnadsminskning faller, förutsatt att prognosen uppnås, troligen ut på mindre än 1 år.

Varför räkna från ränteläget 18 september 2008? Svaret är enkelt, nämligen att denna sträng har den startpunkten för att gissa framtida räntor under 2009.

Regeringen och Borg har tidigare visat att de är bättre än Riksbanken på att göra prognoser över framtida ränta. Återstår att se om de får rätt även denna gång ;)
 
Redigerat:
Sanoj_lidatorp skrev:
SEB 3-månaders ränta 3.74% from 5 December
Rörligt ner 1.75%


// Jonas

3,59 på 3-mån hos SEB nu...
 
Frågan är om 1% räcker om vi inte kommer hamna i ett läge där den kanske blir 0% .
 
SEBs chefsekonom Robert Bergqvist tror på nära 0% ränta även i Sverige efter att Federal Reserve meddelat att fed funds target rate (målnivån för dagslåneräntan) sänks till intervallet 0-0,25%:
_________________________________

Hur påverkar räntesänkningen Sverige?
"Dels bekräftar den att USA:s ekonomi fortfarande har stora problem, vilket påverkar resten av världen, inklusive Sverige. Men det positiva är att här är en centralbank som gör allt som står i dess makt för att vända trenden."

"Det Fed gör nu kan andra centralbanker lära sig av. Jag kan inte se att Riksbanken kan ligga kvar på dagens räntenivå. Vi rör oss mot en nollpunkt, även i Sverige", säger Robert Bergqvist.

_________________________________

Vi får se när Riksbanken sänker räntan nästa gång och hur mycket. Nästa penningpolitiska möte, på vilka räntebeslut normalt tas, är 10 februari 2009. Men vi har sett prov från Riksbanken att de kan tidigarelägga mötena och även agera utanför dessa.

Jag skriver när, för jag tror inte heller att svensk reporänta kan ligga så mycket högre än USA någon längre tid, det har vi nog aldrig kunnat tidigare. Innan finanskrisen började låg vår ränta en bra bit under den amerikanska.
 
Redigerat:
Jag delar din bedömning om räntan fullt ut. Sverige kommer inte att kunna avvika särskilt mycket från världen i övrigt, och efter Feds kapitulation kommer ECB, BoE och svenska Riksbanken att få följa efter.

Men, eftersom inte Riksbanken vill ta på sig hela kapitalmarknaden i Sverige med nollränta kommer vi nog att få se ökade marginaler mellan riksbanksränta och bolåneränta. I det här ser många mera risk för att inte få tillbaka pengarna, och det kommer att synas. Men visst kommer det att bli billigt att bo för lånade pengar ett par år framåt om man har inkomster på samma nivå.
 
lukka skrev:
Frågan är om 1% räcker om vi inte kommer hamna i ett läge där den kanske blir 0% .
Ser fram emot negativ ränta. Med den här takten så.. ;)
 
Fler som tror att vi i Sverige också går emot nollränta.

Sverige: Nyheter

Sverige kan också gå mot nollränta
Publicerad 17 december 2008 - 16:40

De svenska marknadsräntorna sjönk markant på onsdagen efter den kraftiga räntesänkningen i USA. Kronan stärktes kraftigt mot USA-dollarn och även mot euron.

Konjunkturinstitutet meddelade att man räknar med fler styrräntesänkningar trots att Riksbanken redan chocksänkt räntan till 2,0 procent.

KI:s chef Mats Dillén tror att Riksbanken kan gå ner till nära nollränta om situationen blir värre. -Jag utgår från att de inte utesluter att man går ned till noll, säger Mats Dillén till TT.
____

Av Riksbankens protokoll från det penningpolitiska mötet den 17 december kan vi konstatera att två ledamöter, Vice riksbankschef Svante Öberg och Förste vice riksbankschef Irma Rosenberg båda då resonerade i termer av att det kan behövas ytterligare sänkningar ned från 2% framöver.

Man kan säga att hitintills prognostiserar Regeringen, Konjunkurinstitutet samt ett antal analytiker med att räntan kommer att sänkas ytterligare. Även 2 av 6 ledamöter av Riksbanken hade redan då innan rekordsänkningen tankar om att räntan kan behöva sänkas än mer under 2%.

Själv tankade jag bilen för under 10 kr litern här om dagen för första gången på länge och det säger mycket om den deflation vi ser runt omkring oss. Bensinpriset har rasat med -17,44% rullande 12 månader (JETs historiska listpriser) och -28,2% sedan mitten av juli. Mycket annat, som elpriset har också fortsatt att rasa.

Jag börjar mer och mer också att luta åt att vi ser ytterligare en större räntesänking inledningvis på nästa år. Nästa ordinarie penningpolitiska möte för Riksbanken är den 10 februari.

ECB meddelar nästa räntebeslut den 15 januari, BOE den 8 januari och Riksbanken som sagt den 10 februari så viss vägledning kommer säkert att gå att få redan efter årsskiftet genom att iakta hur ECB och BOE agerar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.