Det är skillnad på tillväxt och tillväxt. Interna manövrar på finansmarknaden producerar stora pengar och ger stor tillväxt men eftersom pengarnas värde aldrig har producerats blir inverkan på ekonomin närmast jämförbar med storskaligt falskmynteri.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är skillnad på tillväxt och tillväxt. Interna manövrar på finansmarknaden producerar stora pengar och ger stor tillväxt men eftersom pengarnas värde aldrig har producerats blir inverkan på ekonomin närmast jämförbar med storskaligt falskmynteri.
Kapitalinkomstskatten styr även Skatten på utdelningen. Moroten att vi företagare ska satsa.

En låg bolagsskatt hjälper företagare att ha råd satsa, en låg kapitalinkomstskatt gör det värt risken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
simpa81 simpa81 skrev:
jag har en ganska bra sjukvårdsförsäkring som min arbetsgivare betalar. Blir jag sjuk eller gör illa mig kan jag alltså gå till en privat vårdgivare, och få snabb vård och bli arbetsför snabbt igen. Dvs inte belasta den allmänna vården. Det hade ju varit skönt att slippa betala förmånsskatt för detta… borde ju fan få dra av på skatten för denna istället :rofl:
Fast den offentliga sjukvårdens absolut största problem är personalbrist pga att den ej kan konkurrera med privata sjukvården vare sig vad det gäller löner eller arbetstider. Dessutom tar privata vårdgivare i regel personal som den offentliga sjukvården utbildat. Så någon större avlastning är det inte. Tro inte att det hjälper någon annan än dig själv.

Sen hade man ju önskat att den offentliga sjukvården hade kunnat erbjuda konkurrenskraftiga anställningar men så är det ju inte, och lär knappast heller bli.

Nu är vi offtopic.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På lönearbete har vi högst med en marginalskatt på 66 procent. Vi har relativt låg skatt på kapitalinkomst
Du är slarvig med dina fakta.
Belgien har högre marginalskatt än Sverige på högre löner.
På lägre löner har Sverige marginalskatt på under 50 % inkl. arbetsgivaravgifter.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Du är slarvig med dina fakta.
Belgien har högre marginalskatt än Sverige på högre löner.
På lägre löner har Sverige marginalskatt på under 50 % inkl. arbetsgivaravgifter.
66 procent marginalskatt börjar vid dryt 54k. Ganska blygsam lön
 
Krilleman
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ganska blygsam lön 54k
Absolut visst är det så, eller? :thinking:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/

Allt för ofta är det bara floskler. Dom som alltid vill upprätthålla en fasad om att allt är så fantastiskt bra (middagar, bilar, boenden, löner osv...) är som som har det fantastisk har det sämst. Stora löner kommer även med stora utgifter.

Dom som verkligen har det bra propagerar aldrig för det.

Till råga på allt är ju jag "bara" en simpel röris...
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut visst är det så, eller?
[länk]

Allt för ofta är det bara floskler. Dom som alltid vill upprätthålla en fasad om att allt är så fantastiskt bra (middagar, bilar, boenden, löner osv...) är som som har det fantastisk har det sämst.

Dom som verkligen har det bra propagerar aldrig för det.
Och samtidigt hävdar Maggan att vanlig folk har 20k i lön. När de faktiskt har 37k.
54k är fortfarande väldigt lågt för en så pass hög marginalskatt.
 
Krilleman
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och samtidigt hävdar Maggan att vanlig folk har 20k i lön. När de faktiskt har 37k.
54k är fortfarande väldigt lågt för en så pass hög marginalskatt.
Du svarade bara på det du ville. Inte på den känsliga frågan...

Dessutom bryr sig ingen om Maggan längre.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Och hur mycket ger en barnförsäkring vid allvarlig olycka eller liknande? Ger de verkligen någon form av livsvarig pension och är den i så fall på en nivå det är något bevänt med? Många olycksfallsförsäkringar ger väl några hundra tusen vid 50% invaliditet och det kanske räcker en bit för handikappanpassning men ska man leva resten av livet på det blir det ett kort liv.
Nej, det är sant. Försäkringsbolagen har ju ”kryphål” för det mesta så i praktiken gäller ju inte mycket av det man kan råka ut för samt om det ändå skulle gälla så blir det oftast inga jättesummor som går att leva på ändå. Dock en liten lindring, men det skulle man ju på ett sätt kunna göra med de pengarna genom att investera dem varje månad i fonder etc ist. Då får de ju (hyfsat) garanterat ut nåt när de blir myndiga oavsett om de råkar ut för ngt eller inte, vilket trots allt är troligast som tur är.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Verkar osannolikt att två högt utbildade akademiker helt har missuppfattat vad en försäkring innebär.
Mer sannolikt att Du inte har den minsta lilla aning om vad dessa läkarpar vet.

Inte alls osannolikt att de har resurser att sörja för sina barn och då är försäkring onödigt.
DU kan lägga ner din attityd på en gång. Detta är min bäste vän och hans fru så jag tror nog att jag känner dem ganska väl, tack så mycket!
Vilken idiot alltså…
För övrigt har du ju såklart ingen aning vilka de är och hur de funkar och resonerar. De är udda och absolut inga mainstream-personer så du kan ju sitta där och köra din sannolikhet vart du vill, till något mörkt ställe förslagsvis.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
JanneJanne123
E Emmandel skrev:
Nej, det är sant. Försäkringsbolagen har ju ”kryphål” för det mesta så i praktiken gäller ju inte mycket av det man kan råka ut för samt om det ändå skulle gälla så blir det oftast inga jättesummor som går att leva på ändå. Dock en liten lindring, men det skulle man ju på ett sätt kunna göra med de pengarna genom att investera dem varje månad i fonder etc ist. Då får de ju (hyfsat) garanterat ut nåt när de blir myndiga oavsett om de råkar ut för ngt eller inte, vilket trots allt är troligast som tur är.
Underlig och fördomsfull inställning till försäkringar måste jag säga. Kryphålen du pratar om kallas villkor och de är tydligt redovisade innan du tecknar en försäkring. Många är dock lata och okunniga och läser inte dessa villkor och kan då bli överraskade vid ett skadetillfälle när saker de trodde ingick faktiskt inte ingick.
 
  • Gilla
Sva och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
66 procent marginalskatt börjar vid dryt 54k. Ganska blygsam lön
I det här forumet är det nog bara du och några få till som når upp till de lönenivåerna. Jag gör det iaf inte.
 
E Emmandel skrev:
DU kan lägga ner din attityd på en gång. Detta är min bäste vän och hans fru så jag tror nog att jag känner dem ganska väl, tack så mycket!
Vilken idiot alltså…
För övrigt har du ju såklart ingen aning vilka de är och hur de funkar och resonerar. De är udda och absolut inga mainstream-personer så du kan ju sitta där och köra din sannolikhet vart du vill, till något mörkt ställe förslagsvis.
Emmandel att du använder invektiv som idiot mot mig när du själv inte ens verkar förstår vem som jag svarade på säger mycket om dig men inte påstår jag att du är idiot för att du inte begriper bättre.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, jag tycker inte det är så speciellt konstigt.
För många är djuret en kär familjemedlem nästan lika mycket "värd" som alla andra.
Det är ju ganska otänkbart för de flesta att sälja eller överlämna sina barn ifall man har dålig ekonomi.
(Själv tassade jag endast runt möjligheten att sluta ha djuren försäkrade, inte att göra sig av med dem)

Kanske lite mer märkligt är väl alla som inte kan göra sig av med favoritbilen, segelbåten eller sommarstugan, när det blivit ekonomiskt tungt.
Men att folk inte vill ge bort sina barn eller sina husdjur, har jag rätt stor förståelse för.
Vem har pratat om att ge bort barnen? Obegripligt att du ens tar upp barnen som jämförelse och att de skulle vara likställda med husdjur… som sagt begriper mig inte för dessa försvar för varför man ska behålla husdjuren.

Gällande bil etc givetvis kan man byta till en billigare bil eller sälja den men det förutsätter ju att det finns fungerande kollektivtrafik för att kunna ta sig till jobbet och hämta / lämna barn etcetera. Alla bor inte i Stockholm.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man kan ju tycka det är konstigt man måste ha barnförsäkring i ett land med världens högsta skatter. Men så är verkligheten.[/QUOTE

Det är ju för att täcka vid eventuell behov omvårdnad/ ivaliditet/ livförsäkring mm. Men även senare i livet om det konstateras nån typ av Autism mm. Fattar inte att man gnäller över försäkringar men inga problem att blåsa pengar på annat onödigt skit man lägger pengar på. Så varför skall man ha annat än trafik försäkring på bilen t ex. Nä, person försäkringar skulle iaf inte jag tumma på. Inte alla som tänker på att spara 500:-/månad för tänka ev. Sjukdomar mm i framtiden. Sen är det ju en ren chansning och bra så klart om man inte behöver utnyttja dem. Men skulle aldrig chansa. Det är ju inte för gratis vanlig vård man behöver en försäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.