L lob skrev:
Nu kanske det hela är överspelat för dig men innan man gör ett sånt val bör man kolla upp om barnen(gissar att det handlar om SKOLbarn) är försäkrade hela dygnet eller bara skol/fritidstid.
Tack för tips. Men jag var less på barnförsäkringsupplägget oavsett. Förr behövdes ingen försäkring, jag anser att inget förändrats i den meningen.
 
Behåll barnförsäkringar för allt i världen. Det ger ersättning för saker som kan hända senare. Det täcker inte sjukvård som är gratis utan ger pengar till t.ex. omvårdnad. Vill man inte vara hos barnet om det skulle vara inlagt på sjukhuset? Finnas massor av skäl att behålla den. Tar man bort den blir det i princip omöjligt att få samma villkor igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 2 till
  • Laddar…
J Jamtstårsa skrev:
Ja det är klart du måste betala för det men du behöver ju inte vara nyckelkund för det. Att ha det du räknade upp kostar 101,25/kvartal i Swedbank
Och allt detta är gratis även på Skandia(banken) där jag varit kund sedan starten.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Vart hittar du priserna? Vad jag ser så kostar internetbank + ett kort 470kr/år vilket är 39kr månad vilket också nyckelkund kostar nu för tiden. Så man förlorar inget på att ha det, men jag ser heller inget större värde. Det som ingår utöver ovan är väl bara rabatt på försäkring och slopade uppläggningskostnader för lån.
Det är vad jag betalar (ej nyckelkund)= 405:-/år. Men vad jag har förstått så kan man prata med sin bankman och få råd i ekonomiska angelägenheter och då tycker jag man ska utnyttja det om man nu är nyckelkund och har en bankman. Fast nu när jag kollar står just inget om det. Att jag betalar 405/år är nog för att jag har ett gammalt avtal
 
S Saga Camilla skrev:
Hund och katt försäkringen är alldeles för dyr , jag betalar knappt 250 för min hund försäkring där kan du spara säkert en 500 kr om du jämför, bil försäkring också, jag betalar 350 för en helförsäkring , så runt 750 kr kan du spara på hund katt och bil försäkringen .Men 100 kr i villa försäkring är väldigt billigt, där betalat vi 400 i mån . /Camilla
Det kan du ju inte uttala dig om utifrån en siffra. Det beror på ras, villkor, ålder. Dessutom har man alltid att ta hänsyn till risken för reservationer när man byter bolag, det är därför man väldigt ogärna byter bolag på ett levande försäkringsobjekt....
 
  • Gilla
Carcoza
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Tack för tips. Men jag var less på barnförsäkringsupplägget oavsett. Förr behövdes ingen försäkring, jag anser att inget förändrats i den meningen.
60-70 talet? På 80 talet behövde man om man ville täcka sjukdomar som inte svensk sjukvård vill ta i.
 
Man kan ju tycka det är konstigt man måste ha barnförsäkring i ett land med världens högsta skatter. Men så är verkligheten.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man kan ju tycka det är konstigt man måste ha barnförsäkring i ett land med världens högsta skatter. Men så är verkligheten.
jag har en ganska bra sjukvårdsförsäkring som min arbetsgivare betalar. Blir jag sjuk eller gör illa mig kan jag alltså gå till en privat vårdgivare, och få snabb vård och bli arbetsför snabbt igen. Dvs inte belasta den allmänna vården. Det hade ju varit skönt att slippa betala förmånsskatt för detta… borde ju fan få dra av på skatten för denna istället :rofl:
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
E Emmandel skrev:
Ingen särskilt stor utgift och känns eg dumt, men jag vet par (båda läkare) som inte har sina barn försäkrade… Med motiveringen att sjukvård för barn är gratis i Sverige. Man får hoppas att deras barn inte råkar ut för något allvarligt för livet bara, så de inte kan jobba i framtiden…
Och hur mycket ger en barnförsäkring vid allvarlig olycka eller liknande? Ger de verkligen någon form av livsvarig pension och är den i så fall på en nivå det är något bevänt med? Många olycksfallsförsäkringar ger väl några hundra tusen vid 50% invaliditet och det kanske räcker en bit för handikappanpassning men ska man leva resten av livet på det blir det ett kort liv.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
simpa81 simpa81 skrev:
jag har en ganska bra sjukvårdsförsäkring som min arbetsgivare betalar. Blir jag sjuk eller gör illa mig kan jag alltså gå till en privat vårdgivare, och få snabb vård och bli arbetsför snabbt igen. Dvs inte belasta den allmänna vården. Det hade ju varit skönt att slippa betala förmånsskatt för detta… borde ju fan få dra av på skatten för denna istället :rofl:
Ja den svenska modellen är kass... Mycket bättre i tex nederländerna där man har privatfinansierad sjukvård. Fattigjonen får en offentlig finansierad försäkring. Om du väljer utöka denna med en bättre så får du mao tillgodoräkna dig den offentliga. Ska tillägas att den offentliga är mycket bättre sjukvård än man kan få här även med privat försäkring.
 
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man kan ju tycka det är konstigt man måste ha barnförsäkring i ett land med världens högsta skatter. Men så är verkligheten.
Vi har högt skattetryck i Sverige men inte världens högsta.
Diagram som jämför skattetrycket för Sverige med andra länder, visar att Sverige inte har det högsta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Vi har högt skattetryck i Sverige men inte världens högsta.
[bild]
På lönearbete har vi högst med en marginalskatt på 66 procent. Vi har relativt låg skatt på kapitalinkomst
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På lönearbete har vi högst med en marginalskatt på 66 procent. Vi har relativt låg skatt på kapitalinkomst
Vilket ger helt fel signaler till folket. Det borde löna sig mer att arbeta, än att låta sina pengar arbeta.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Vilket ger helt fel signaler till folket. Det borde löna sig mer att arbeta, än att låta sina pengar arbeta.
Nja. Utan tillväxt så har ni inga arbeten att gå till. Men ja, skatt på arbete är för högt. Men kapitalinkomstskatten är inte för låg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.