Skruvmaterial....? Förstår inte riktigt vad du menar?

T Thomas_Blekinge skrev:
Om du läser på vad som rekommenderas i skruvmaterial för byggande av brygga så får du vägledning til vad som krävs för dina rör.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Skruvmaterial....? Förstår inte riktigt vad du menar?
Det som menas är nog att den skruv som rekommenderas till en brygga bör vara Rostfri C4 och att man då bör ha samma material i eventuellt räcke av metall om det skall hålla i sådan miljö - Dvs, rostfritt.
 
  • Wow
Nobbe_1
  • Laddar…
Nja jag tror inte man ska gå till ytterligheter i en insjö. Bryggorna jag byggde själv för massa år sedan håller ännu och då skruvade jag vinkelblecken med vanlig ankarskruv.

Bastuflotten jag har är säkert 10-15 år och lika/samma med den :giggle:
Träbrygga med båt och bastuflotte i lugn insjö omgiven av skog och klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



slacker slacker skrev:
Det som menas är nog att den skruv som rekommenderas till en brygga bör vara Rostfri C4 och att man då bör ha samma material i eventuellt räcke av metall om det skall hålla i sådan miljö - Dvs, rostfritt.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Överkomligt vet jag inte, men jag brukar köpa måttliga mängder stålrör på Ahlsell. Priserna ligger en aning över Rinkaby med det konto jag har tillgång till. Å andra sidan slipper jag frakt och kan köpa hela 6m längder. Och de har DN10 om man vill ha lite tunnare rör. Rinkabys minsta dimension är DN15. Funkar förmodligen precis lika bra hos andra VVS-grossister. Kruxet är ju bara att hitta någon vän med konto. Har man bara ett kontonummer att skriva på notan så går det utmärkt att sedan betala kontant på Ahlsell.

Annars, leta runt bland VVS shopparna på nätet. Förr fanns det en som hette EV-butiken eller något sådant som hade 6m längder och fri frakt över något visst belopp. Det var en rätt billig källa för stålrör. Tyvärr hittar jag inte dom längre. Gick väl omkull på grund av fraktkostnaderna, kanske...

Det finns f.ö. hur mycket bryggor som helst som är byggda av galvade Burtonrör. Kopplingarna brukar rosta bort efter 30-40 år, men rören står kvar.
 
Tack för ditt långa svar :D

Men när du skriver stålrör menar du att Ahlsell har galvat också? Jag känner nämligen en som är anställd i butiken på Ahlsell så det kanske ska ordna dig ;) Sedan behöver jag inte köpa 6 meterspipor då jag endast behöver bitar om 2 m.

PNO PNO skrev:
Överkomligt vet jag inte, men jag brukar köpa måttliga mängder stålrör på Ahlsell. Priserna ligger en aning över Rinkaby med det konto jag har tillgång till. Å andra sidan slipper jag frakt och kan köpa hela 6m längder. Och de har DN10 om man vill ha lite tunnare rör. Rinkabys minsta dimension är DN15. Funkar förmodligen precis lika bra hos andra VVS-grossister. Kruxet är ju bara att hitta någon vän med konto. Har man bara ett kontonummer att skriva på notan så går det utmärkt att sedan betala kontant på Ahlsell.

Annars, leta runt bland VVS shopparna på nätet. Förr fanns det en som hette EV-butiken eller något sådant som hade 6m längder och fri frakt över något visst belopp. Det var en rätt billig källa för stålrör. Tyvärr hittar jag inte dom längre. Gick väl omkull på grund av fraktkostnaderna, kanske...

Det finns f.ö. hur mycket bryggor som helst som är byggda av galvade Burtonrör. Kopplingarna brukar rosta bort efter 30-40 år, men rören står kvar.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Tack för ditt långa svar :D

Men när du skriver stålrör menar du att Ahlsell har galvat också? Jag känner nämligen en som är anställd i butiken på Ahlsell så det kanske ska ordna dig ;) Sedan behöver jag inte köpa 6 meterspipor då jag endast behöver bitar om 2 m.
DN10: 1222173.
DN15: 1222181
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Krilleman
Såklart Ahlsell har galvade rör, dock 6m.

Galvaniserat stålrör och tabell med olika storlekar och vikter för rör, 6 meters längder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Får väl ta med rondell och kapa utanför butiken innan man lägger på kärran :giggle:

Krilleman Krilleman skrev:
Såklart Ahlsell har galvade rör, dock 6m.

[bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.