Claes Sörmland
O oldtimersmc skrev:
Du får inte sätta upp ett elstängsel på den lilla tomten, krävs minst 2000m3 så det är bara att glömma.
En djurvän så är du rökt.
Hur regleras det menar du?
 
Tack för alla svar men skulle gärna a stänga tråden, eller ta bort den men det går visst inte..

jag har fått nog med bra idéer och erfarenheter och behöver inte fler "jag hade aldrig förväntat mig bla bla bla" eller "flytta"

Känns rätt orelevant för mig att veta?

Jag bad om idéer hur man kan lösa detta på bästa sätt och jag har fått gott om bra förslag :)
 
  • Gilla
Mies och 1 till
  • Laddar…
L Lindamyz skrev:
Absolut, men inte av de som sålde till oss och som ägt sedan 90-talet.
Men hur gör man om vi som äger tomten idag inte vill ha häcken?
Fråga grannen om de vill ta bort häcken
 
Fairlane
L Lindamyz skrev:
Tack för alla svar men skulle gärna a stänga tråden, eller ta bort den men det går visst inte..

jag har fått nog med bra idéer och erfarenheter och behöver inte fler "jag hade aldrig förväntat mig bla bla bla" eller "flytta"

Känns rätt orelevant för mig att veta?

Jag bad om idéer hur man kan lösa detta på bästa sätt och jag har fått gott om bra förslag :)
Olika forum agerar olika. Här läser man sällan trådar. Det du kan göra om du inte vill få notiser om uppdateringar är att sluta bevaka tråden.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur regleras det menar du?
I djurskyddslagen
 
  • Wow
  • Gilla
Mimmi13 och 1 till
  • Laddar…
A andersmossing skrev:
Vi har så i vår egen häck, dessutom grönfärgade stolpar och staket. Syns knappt när det växer och är tillräckligt diskret på vintern. En bra lösning tror jag som grannarna inte borde ha problem med om det är vettigt funtade (och det är ju de flesta).

Vi har dylika med tillhörande stängsel: [länk]
Jag har satt upp ett stängsel på morsans tomt då även hon har en häck som inte håller tillräckligt tätt för att hunden inte skulle smita. Använde med de här stolparna:
https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/stolpar/stangselstolpe-738216/
och det här stängslet:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...h-staket/nat-och-stangsel/stangselnat-793026/

Satte upp det i början av förra sommaren och redan ett par månader senare var det nästan osynligt i häcken.


Så om TS bara pratar med grannen, klipper ner häcken på sin sida och monterar stängslet ovan så kommer troligtvis alla bli nöjda.
 
L Lindamyz skrev:
Tack för alla svar men skulle gärna a stänga tråden, eller ta bort den men det går visst inte..

jag har fått nog med bra idéer och erfarenheter och behöver inte fler "jag hade aldrig förväntat mig bla bla bla" eller "flytta"

Känns rätt orelevant för mig att veta?

Jag bad om idéer hur man kan lösa detta på bästa sätt och jag har fått gott om bra förslag :)
Jag håller fullständigt med dig. Jag har samma erfarenhet. Jag hade en enkel fråga om nästan samma sak där diskussionen totalt spårade ur med olika sidospår (t.ex. tekniken bakom GPS för att mäta tomtgränser) mellan olika personer som inte tillförde något till min fråga. Det finns dessutom ett stort gäng besserwissers som verkar mer vara ute efter att mobba trådskaparen och/eller varandra än att tillföra något vettigt i diskussionen. En jobbig sak är också alla som på ett självsäkert sätt killgissar helt fel och ger sken av att vara experter. Tack och lov så dog tråden efter ett halvår då "kommentarsdrevet" hoppar på nya trådar.

Det jobbiga med forumet på byggahus.se är att man inte kan stänga trådar och att man inte kan uppdatera sitt originalinlägg med nya fakta som tillkommit i diskussionen. Det finns dessutom ingen grafisk trädstruktur i inläggen som t.ex. facebook vilket gör det väldigt rörigt att överblicka, speciellt när folk svarar på kommentarer som är 20 steg upp. Jag kan sätta en hundring på att min kommentar här nu kommer att ge 20 kommentarer. :)
 
  • Gilla
Lindamyz och 1 till
  • Laddar…
L Lindamyz skrev:
Har man inget givande att tillägga kanske man ska hålla tyst?
Du fick en kommentar som kanske ger dig en idé om hur du kommer att uppfattas av din granne, överväg att ta till dig detta istället för att vara otrevlig.

Vad gäller den juridiska biten så stämmer troligtvis det @senap skriver. Du kan inte bara gå ut och klippa häcken ända till tomtgräns.

Här handlar det om en gemensamt ägd tillgång, det kan mycket väl vara så att det krävs att ni båda vill ta bort häcken, för att du skall kunna ta bort den.

Något att tänka på för alla husägare innan de skaffar en gemensam häck med sin granne.
 
  • Gilla
Mimmi13 och 3 till
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
Du fick en kommentar som kanske ger dig en idé om hur du kommer att uppfattas av din granne, överväg att ta till dig detta istället för att vara otrevlig.

Vad gäller den juridiska biten så stämmer troligtvis det @senap skriver. Du kan inte bara gå ut och klippa häcken ända till tomtgräns.

Här handlar det om en gemensamt ägd tillgång, det kan mycket väl vara så att det krävs att ni båda vill ta bort häcken, för att du skall kunna ta bort den.

Något att tänka på för alla husägare innan de skaffar en gemensam häck med sin granne.
Men här gäller det BRF-radhus så då är det styrelsen som bestämmer om markytan inte upplåts tillsammans med bostadsrätten(radhuset).
 
L Lindamyz skrev:
Absolut, men inte av de som sålde till oss och som ägt sedan 90-talet.
Men hur gör man om vi som äger tomten idag inte vill ha häcken?
Var rädd om den täta fina häcken. Det är skönt att slippa insyn och det har tagit väldigt många år att få den så hög och tät. Kan du inte sätta ett fårstängsel innanför som någon föreslår?
 
  • Gilla
Byggarbobare
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
I djurskyddslagen
Lite OT:
Det är rätt att det finns en laglig begränsning avseende tomtyta och jag erkänner att just TS' trädgård inte är lämplig för detta. En "normal" jycke ska egentligen inte behöva denna typ. Men ibland kan man råka ut för en extra rymningsbenägen fyrfoting. Nu kan jag inte revidera mitt inlägg och olämpliga råd om elstängsel!
 
B Bopåzoo skrev:
Jag hade inte flyttat in och förväntat mig att få bestämma,
Jasså? Köper jag en fastighet förväntar jag nog mig att bestämma över den på normalt sätt.

Med det sagt skulle jag dock av flera skäl försöka komma på en lösning där häcken kan finnas kvar.

L Lindamyz skrev:
Tack för alla svar men skulle gärna a stänga tråden, eller ta bort den men det går visst inte.
Nej för att det som skrivits här är inte bara till för dig utan minst lika mycket för alla andra forummedlemmar, nutida och framtida.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur regleras det menar du?
fann detta


Elstängsel
Det är inte tillåtet att använda osynliga elstängsel som ger hunden en stöt när den passerar det. Synliga elstängsel som ger hunden en stöt när den kommer emot det får bara användas om utrymmet utomhus som hägnas in av elstängslet är minst 20 gånger minimimåtten för utomhusutrymme för hundar. Hunden ska kunna nå den del av stängslet som är strömförande när den står på marken och det får inte finnas någon risk för att hunden ska fastna i det.
 
Jag hade samma bekymmer med min innekatt som fick vara ute på tomten med oss. Under vinterhalvåret satte jag grönt hönsnät i busken. Det blev jättebra och man såg knappt hönsnätet på vintern och såg det definitivt inte på sommaren iom att det var ett grönt. Det växte in bra i busken och jag behövde inte göra mycket klippning för att få in det under vintern. Mvh
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nja? "Jag hade inte flyttat in och förväntat mig att få bestämma, flytta någonstans utan grannar istället" Är väll inte speciellt konstruktivt ELLER trevligt? Vad tillför detta? Jag bad om råd och idéer från människor som kanske varit med om samma? Inte kommentarer från besserwissrar om vad jag "inte ska förvänta mig" eller att jag ska flytta någon annan stans!

H Husbuggy skrev:
Du fick en kommentar som kanske ger dig en idé om hur du kommer att uppfattas av din granne, överväg att ta till dig detta istället för att vara otrevlig.

Vad gäller den juridiska biten så stämmer troligtvis det @senap skriver. Du kan inte bara gå ut och klippa häcken ända till tomtgräns.

Här handlar det om en gemensamt ägd tillgång, det kan mycket väl vara så att det krävs att ni båda vill ta bort häcken, för att du skall kunna ta bort den.

Något att tänka på för alla husägare innan de skaffar en gemensam häck med sin granne.
 
  • Gilla
senap
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.