A
Även om grannen skulle gå med på att ta bort eller smala av häcken, är ni säkra på att ni verkligen vill ha resultatet? Att den sitter i tomtgräns är just ofta för att båda tjänar på det. Insynen och ljud och även närvaron av barn/djur kommer bli betydligt mer påtaglig, särskilt under sommartid.

Om ni inte har en väldigt nära relation (typ rosa flamingo-relation) så behåll häcken och fundera på en annan lösning.
 
  • Gilla
saltis99 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Jag har satt fårstängsel inne i häckarna för tidigare jyckar. De har tillräckligt stora rutor för att häcken skall kunna växa igenom stängslet. Hårdklipper man häcken en gång innan man sätter stängslet syns det inte efter en tid.
Bästa förslaget. Prata med granne om att du klipper häcken på er sida. Klipp snarast nu här under senvintern mycket hårt, det ser ut som måbär eller liguster, båda häckar tål hård klippning nu på vårvintern mycket bra. Sen i vår sätter ni upp fårstängslet och under sommaren försvinner det in i häcken när det växer till och syns inte.
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
L Lindamyz skrev:
Kan vi klippa ner den så att den inte växer in på våran tomt? Och sätta staketet strax innanför tomtgränsen!
Nu står det en häck på tomt gräns redan så då måste du ändo sätta ditt staket en bit in på tomt, så då är det någ bäst att ha kvar häcken och göra någon lösning så hunden ej rymmer igenom häck.
Sen så kanske grannen vill ha staket/plank då kan ni gör det tillsammans och känna pengar samtidigt.
 
  • Gilla
Byggarbobare och 1 till
  • Laddar…
Har två erfarenhet jag kan dela med mig av.

Nr 1 utspelade sig för inte så länge sen.

Två villaägare hade en häck planterad på tomtgräns. Den ena ville ta bort häcken för att plantera ny och försökte tala med grannen om detta arbete med erbjudandet att den åberopande betalade för arbetet och den nya häcken.
Grannen som blev tillfrågad hade bott i sin villa i 37 år med sin nu avlidne make sedan 4 år tillbaka och gillade för övrigt inte den åberopade grannen alls sedan denne hade flyttat sina nya sopkärl för 5 år sedan från ena sidan tomten till den sida där häcken befann sig när kommunen bytte ut dessa till nya större såkallade 4-facks kärl.
Damen sa vänligt men bestämt, Nej jag vill ha mitt insyns skydd från din tomt.

Plantorna i den aktuella häcken så för övrigt riktigt schangserade och otrevliga ut.

Det hela slutade med att kommunen som styckat av tomterna på 70 talet och dessutom planterat häcken på beställning av de dåvarande villaägarna blev ålagda att ta beslut i frågan av tingsrätten.
Häcken står kvar idag.
Och sopkärlsflyttargrannen har flyttat.


Nr 2 blev en kortlivad historia.

min mor bor i en marklägenhet som är av hyresrätt benämnd.
Häckarna som gränsar av grannarna på baksidan som står mitt i tomtgräns får dom inte röra mer än sedvanlig skötsel och klippning.
Dör plantorna får dom ersätta dom med nya som skall placeras på samma plats.
En gång om året kommer en kommunal parkförvaltare förbi för en sedvanlig topp-klippning för att höjden inte skall överstiga kommunens regel på 1.8m, samt översyn att allt är på plats där det skall vara enligt ritning.
Inte ens äppelträdet på framsidan får plockas bort.



tips: vi köpte kompostgaller i mängder på Ö&B och stängslade in vår valp.
När han blev av med nyfikenheten och lojaliteten kom, plockade vi ner gallerna och skänkte bort till grannen längre ner på gatan i likadan lägenhet som min mor och jag bodde i.
 
  • Gilla
Chr3 och 3 till
  • Laddar…
Kompostgaller bör ju fungera.
Det har vår granne mot gärdesgården som håller på att trilla ihop mellan våra tomter.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Z ZcR skrev:
nämnd.
Häckarna som gränsar av grannarna på baksidan som s
Tack alla som svarat med konstruktiva förslag!
Vi ska såklart prata med grannen men önskade lite erfarenheter innan vi gjorde detta!

Jag gillade idén med att klippa ner häcken lite och sätta ett staket som integreras i lövverket när den sen växer.

// Linda
 
  • Gilla
ceno och 5 till
  • Laddar…
L Lindamyz skrev:
Tack alla som svarat med konstruktiva förslag!
Vi ska såklart prata med grannen men önskade lite erfarenheter innan vi gjorde detta!

Jag gillade idén med att klippa ner häcken lite och sätta ett staket som integreras i lövverket när den sen växer.

// Linda
Vi har så i vår egen häck, dessutom grönfärgade stolpar och staket. Syns knappt när det växer och är tillräckligt diskret på vintern. En bra lösning tror jag som grannarna inte borde ha problem med om det är vettigt funtade (och det är ju de flesta).

Vi har dylika med tillhörande stängsel: https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/stolpar/stangselstolpe-006224/
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Vi har just nu kompostgaller mot ena grannen, flexibelt och underhållsfritt och kan därmed stå på tomtgräns. Gunnebostängsel har samma funktion. Klipper du ner lite extra på din sida är staketet snart "försvunnet" inne i häcken och stabiliserar då även upp häcken på vintern om det blir mycket snö på den.
 
  • Gilla
Byggarbobare
  • Laddar…
L Lindamyz skrev:
Hej!

Vi köpte radhus i höstas med en trevlig trädgård.
Dock har båda grannarna på var sida varit häck/buskage som växer in på vår tomt.

Vår granne till höger har en häck som är planerad på tomtgräns och växer ca 50cm in på vår tomt. Enligt tidigare grannar så kom hennes son och klippte häcken även på vår sida vilken jag inte känner mig jättebekväm med. Jag vill kunna plantera och planera den lilla plats jag har i trädgården på mina egna villkor.

Nu har vi köpt hund, och behöver sätta upp staket runt trädgården för att kunna ha hunden lös. Häcken är inte tillräckligt tät för att inte hunden ska kunna rymma!

Men vi vill ju inte sätta staketet 50cm in på vår tomt för att hennes häck växer precis i tomtgränsen!

Vill ju inte heller skapa osämja..

Hur hade ni gjort? Några tips eller erfarenheter från liknande situationer?
Jag hade sagt att jag vill ha ner häcken eftersom jag behöver bygga staket pga. hunden. Och så får grannen väl plantera en ny häck på sin sida om hen inte kan nöja sig med ett staket.
 
  • Haha
Skånepöjk
  • Laddar…
  • En hund inuti en rastgård omgiven av ett nyuppsatt stängsel med träpålar och nät, i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Polyester
  • Laddar…
Flera skriver att man ”juridiskt har rätt att kapa häcken längs med tomtgränsen”. Detta stämmer inte. Jag kollade upp detta rätt noggrant (både med advokat och på flera olika formen, t.ex. lawline) när en granne (som bråkar med alla sina grannar) ville kapa grenarna på vår hängbjörk.

Du måste ge grannen chans att inom skälig tid själv kapa häcken. Många advokater har svarat i olika forum att skälig tid kan röra sig om ca tre-fyra månader. Det kan vara smart att göra detta skriftligen med kopia på det daterade brevet.

Om grannen INTE kapar häcken självmant så får man själv göra detta men då kommer nästa problem: Skulle hela eller delar av häcken dö så blir man ersättningsskyldig och det kan bli stora belopp.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J
Jag hade klippt ner häcken, monterat upp ett staket, helst en bit in på grannens sida, och bara visslat som om inget skett.

Nej - men prata med grannen? De kanske rentav vill bli av med den? Kan du ju inte veta. Du har ju bara pratat med tidigare ägare som låtit hälsa sonen klipper den.
Utifrån det vore det ju ingen total orimlighet om de ville slippa det, i utbyte mot ett kanske vackert staket.

Efter ett sådant samtal hade jag tacklat det vidare beroende på svar från grannen. Kanske med något svar du fått här.
Låter dock nästan orimligt att en hund tar sig igenom en häck som är så bred och tät som den verkar på bilden. Finns ju naturligtvis alla storlekar på hund, men räcker det verkligen inte med ett staket runt resten av tomten? Kanske med provisoriskt staket på er sida om häcken tills dess att hunden förstår bättre.
Som nyinflyttad hade jag aldrig krävt något av grannen åtminstone, om det är så att de är måna om häcken. Hur mycket rätt du än har om dina 50 cm.
 
V Villa1949 skrev:
Kan det kanske vara så att häcken har planterats på gemensamt initiativ av tidigare ägare och granne och därför placerats på tomtgräns?
Självklart ska du placera ditt staket minst 0,5-1,0 m in på din tomt så att du ka sköta och underhålla ditt staket på utsidan.
Sedan får din granne klippa sin häck längs tomtgränsen, kanske 0,5-1,0 m in på sin tomt för möjlighet till underhåll från sin sida av tomten.
Blir säkert inte vackert men vad gör man inte för att bevaka sitt revir.
Ett mer pragmatiskt sätt är att du och grannen pratar ihop er, över en kopp kaffe eller en öl, om placering av staket och framtida skötsel/underhåll av häck och staket.
 
  • Gilla
Mimmi13 och 4 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Iofs har du rätt. Jag har elstängsel mot gatan men har ett glest staket 30 cm utanför just för att inte riskera att någon liten klåfingriga unge testar effekten... Dessutom är elen mycket sällan påslagen (jycken har testat).
Du får inte sätta upp ett elstängsel på den lilla tomten, krävs minst 2000m3 så det är bara att glömma.
En djurvän så är du rökt.
 
  • Gilla
Mimmi13
  • Laddar…
L Lindamyz skrev:
Jag gillade idén med att klippa ner häcken lite och sätta ett staket som integreras i lövverket när den sen växer.
// Linda
1. Klipp med måtta. Även om den överlever kan du ha orsakat skada om du förstör formen helt på den. Du vill inte bli ålagd att behöva ersätta förstörda buskar med nya.
2. Kan bli svårare att hålla efter häcken om det sitter ett staket i den.

Häcken är som många skrivit säkert gemensam. Så gemensamma beslut krävs för större förändring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.